«مینو محرز» عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه «بازگشایی مدارس» موضوعی است که باید به عنوان پارامتری جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد گفت: قرار بود امروز کمیته کشوری علمی مقابله با کرونا جلسه‌ای داشته باشد که به دلیل برگزار شدن جلسه فوق‌العاده وزیر و معاونین و اعضای ستاد مقابله با کرونا این نشست لغو شد؛ احتمالاً موضوع این جلسه فوق‌العاده همین مسئله بازگشایی مدارس و وقوع احتمالی موج سوم شیوع کرونا باشد

"بازگشایی مدارس" موضوع احتمالی جلسه فوق‌العاده وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا

قدس آنلاین؛  در حالی به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم که  با فرارسیدن پاییز و فصول سرد سال نگرانی‌ها درباره شدت گرفتن بحران کرونا در کشور رو به افزایش گذاشته است.

در شرایطی شیوع ویروس کرونا در کشور به مرز بحران دوباره نزدیک می‌شود که خبر شیوع قریب‌الوقوع آنفلوآنزا، نگرانی از وضعیت پیش‌رو را دوچندان کرده است.

در این رابطه «سعید نمکی»، وزیر بهداشت با پیش‌بینی در پیش بودن یک پاییز سخت، گفت: برآورد می‌شود در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا با هم بروز کنند و پیش‌بینی می‌شود یکی از پاییزهای سخت را در پیش داشته باشیم.

فرا رسیدن پاییز زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که بازگشایی مدارس را هم به ظهور و بروز آنفولانزا در کنار کرونا اضافه کنیم؛ بازگشایی مدارس در کشور و علی‌الخصوص کلان شهرهایی نظیر تهران مسئله‌ای جدی تلقی می‌شود.

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران بازگشایی مراکز آموزشی و مدارس را به این دلیل که تحقیقات جهانی و مطالعات در مناطقی که بازگشایی‌ها انجام شده نشان داده که دانش آموزان می‌توانند تا سه هفته ناقلین کم علامت و یا بی‌علامت ویروس کرونا باشند، نیازمند تحلیل‌های مدون و جدی دانست .

زالی یادآور شد: بازگشایی مدارس می‌تواند بر حجم ترددهای درون شهری و ناوگان حمل و نقل بیافزاید؛ این موضوع باید به عنوان پارامتری جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد و باید قبل از هرگونه اقدامی برای امور آموزشی بحث مدیریت سفرهای درون شهری خصوصا مترو را در نظر داشته باشیم.

تفاوت بالینی خاصی بین کرونا و آنفولانزا وجود ندارد/ زنان کمتر از مردان کرونا می‌گیرند

«مینو محرز » عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا در رابطه با علائم بالینی و تظاهرات کرونا و آنفولانزا به قدس آنلاین گفت: کووید ۱۹ و آنفولانزا که هر دو از خانواده ویروس‌ها هستند، تقریباً علائم مشابهی دارند؛ آنفولانزا با تب و بدن درد، درد شدید عضلات ، تنگی نفس و سرفه و علائم گوارشی همچون اسهال می‌تواند خودش را نشان دهد که کرونا نیز همه این علائم را دارد بنابراین تشخیص اینکه فردی دچار آنفولانزا شده یا کرونا گرفته دشوار است؛ این میزان شباهت بالینی تا به حدی بود که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور که مصادف با فصل سرد سال و شیوع آنفولانزا بود ما در تشخیص برخی مبتلایان به کویید ۱۹ دچار خطا شدیم و تصور می‌کردیم فرد به آنفولانزا دچار شده است.

به گفته محرز تفاوت بالینی خاصی بین کرونا و آنفولانزا که بتوان اشاره کرد عملا وجود ندارد شاید بتوان گفت تظاهرات جلدی و عروقی و از دست رفتن حس بویایی و چشایی که ما در مبتلایان به کرونا شاهد آن هستیم خیلی در آنفولانزا دیده نمی شود؛ بنابراین توصیه اکید ما به مردم این است که اولاً از خانه خارج نشوند و در صورت لزوم به خارج شدن از منزل، حتماً از ماسک استفاده کنند ؛ استفاده از ماسک و شستن دست‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفولانزای فصلی مؤثر است.

"بازگشایی مدارس" موضوع احتمالی جلسه فوق‌العاده وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس و برنامه ستاد مقابله با کرونا برای این مسئله نیز گفت: قرار بود امروز کمیته کشوری علمی مقابله با کرونا جلسه ای داشته باشد که به دلیل برگزار شدن جلسه فوق العاده وزیر و معاونین و اعضای ستاد مقابله با کرونا این نشست لغو شد؛ احتمالاً موضوع جلسه‌ای که با حضور وزیر بهداشت و معاونین و اعضای ستاد برقرار شده همین مسئله بازگشایی مدارس و وقوع احتمالی موج سوم شیوع کرونا باشد. به هر حال موضوع بازگشایی مدارس حواشی خاص خودش را دارد و موضوعی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

محرز درباره این یافته علمی در زمینه کرونا که زنان کمتر از مردان به ویروس مبتلا می‌شوند، هم گفت: آمارهایی که در این رابطه اخذ شده است حاکی از آن است که زنان کمتر از مردان به نوع سخت ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و البته میزان فوتی‌های زنان نسبت به مردان کمتر است اما اینکه چرا به این شکل است هنوز مشخص نشده است.

واکسن روسیه مورد تأیید ما نیست/ افراد ریسک‌ بالا واکسن آنفولانزا بزنند

این متخصص بیماری های عفونی در رابطه با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری،به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،درخصوص اقدامات لازم برای خرید واکسن و انجام مراحل آزمایشی و تشخیصی معمول در این رابطه تصریح کرد: در حال حاضر هیچ واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت باشد وجود ندارد؛ ما واکسنی را قبول داریم که تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA یا مرکز غذا و داروی اتحادیه اروپا یا تأییدیه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشند. از نظر وزارت بهداشت ایران، صلاحیت تأیید یک ماده بیولوژیک را تنها این سه مرجع در سطح جهانی دارند. همه جای دنیا دارند روی واکسن کار می‌کنند از جمله در روسیه ولی اشکالی که درباره واکسن ساخت روسیه وجود دارد این است که روسها مواد بیولوژیکی را که تولید می‌کنند، فقط خودشان تأیید می کند و در اختیار هیچ مرجع بین‌المللی برای تأیید قرار نمی‌دهند. 

محرز افزود: اگر این مراکز معتبر جهانی بگویند داروها یا واکسن روسیه مورد تأیید است با کمال میل قبول می‌کنیم ولی روسیه می‌گوید ما فقط خودمان این واکنس را قبول می‌کنیم .

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا تزریق واکسن آنفولانزا را برای پرسنل مراکز درمانی، افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی، افرادی که دیالیز می‌شوند، مبتلایان به سرطان، کسانی که داروهای نقص ایمنی بدن مصرف می‌کنند، افراد چاق و خانم های باردار  در شرایط کنونی در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا قرار دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.