۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 718381

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 و با حضور هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در وین اتریش از دقایقی پیش آغز شده است

نشست ادواری اما ویژه  کمیسیون مشترک برجام در وین

قدس آنلاین:  عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول اجرای برجام در راس هیئت جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برای شرکت در این نشست عازم اتریش شد.

هیوت های گروه 1+4 و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام نیز در این نشست حضور دارند.

اگر چه این نشست در میانه دو تلاش شکست خورده آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران و جلوگیری از اجرای قطعنامه 2231 و اکنون دست و پا زدن های مایک پمپئو برای اسنپ بک در شورای امنیت و بازگرداندن دوباره قطعنامه‌های شورای امنیت که با برجام تعلیق شدند برگزار می شود و شاید یکی از حساس‌ترین گردهمایی های مشارکت کنندگان برجام به شمار رود اما آنگونه که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید این جلسه ارتباطی به اقدام آمریکا در شورای امنیت ندارد و به واسطه آن تشکیل نشده؛ هرچند بعید است که در این نشست به این موضوع مهم و تبعات آن و هماهنگی ‌ای لازم برای مواجهه و مقابله با آن پرداخته نشود.

دستور کار مهم نشست وین

کما اینکه رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه همزمان با برگزاری این نشست در توئیتی نوشت موضوعات مهمی در دستور کار نشست امروز کمیسیون مشترک برجام است.

خطیب‌زاده پیشتر هم در نشست مطبوعاتی خود با تاکید بر اینکه امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش کنند ایران از برجام منتفع شود، گفته بود: انتظار داریم صدای واحدی که در برجام بوده در کنار سرکشی و یکجانبه‌گرایی آمریکا شنیده شود.

عباس عراقچی هم امروز پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک با بیان اینکه اجلاس امروز یک جلسه روتین و ادواری است که کمی به دلیل شیوع کرونا با تاخیر مواجه شده بود، اظهار داشت: این جلسه مسائل مربوط به اجرای برجام چه در بُعد هسته‌ای و چه در بُعد تحریم‌ها می‌پردازد.

مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: البته این جلسه به دلیل همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح بازگرداندن قطع‌نامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام انجام می‌دهد، ویژگی خاصی پیدا کرده است.

وی افزود: اعضای جلسه، سه کشور اروپایی، چین و روسیه بوده که مواضع بسیار محکمی را در نیویورک و در مقابل آمریکا داشتند و تلاش واشنگتن را برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف و یا سازوکار ماشه و اسنپ بک و یا به اسامی که معروف است را رد کردند. البته باقی اعضای شورای امنیت، یعنی ۱۳ عضو هم این کار را کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه عنوان کرد: اعضای شورای امنیت با قطعنامه آمریکا موافقت نکردند و به آن رای مساعد ندادند. در واقع دو بار آمریکا در فضای نیویورک با شکست مواجه شد.

رایزنی‌های عراقچی و گروسی در وین

به نظر می‌رسد تحولات ناشی از توافق اخیر ایران با آژانس نیز از محورهای مهم رایزنی های امروز ایران و 1+4 در وین باشد زیرا این توافق یک گام مهم و اساسی در خنثی کردن توطئه های آمریکا با همکاری رژیم صهیونیستی برای منحرف کردن پرونده همکاری ایران و آژانس و کشاندن مجدد آن به شورای امنیت بود اقدامی که می‌‍توانست و می‌تواند زمینه موفقیت آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت را فراهم کند.

اکنون اما توافق میان ایران و رافائل گروسی و دسترسی دادن ایران به آژانس در مورد دو سایت و مکان مورد درخواست این نهاد مشروط به بسته شدن همیشگی پرونده مسائل گذشته عملا اهرم آمریکایی ها برای منحرف کردن گزارش بعدی مدیرکل آژانس به شورای حکام را از دست آنها خارج کرد.

شورای حکام در نشست فصلی قبلی خود با صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان خواستار دسترسی به دو سایت قدیمی شده بود. مدیرکل در نشست بعدی خود در مهرماه علی الاصول و طبق توافقی که در تهران منعقد شده باید این ابهام را برطرف شده اعلام  قطعنامه قبلی شورای حکام را بی اثر کند.

عباس عراقچی امروز در مورد دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اضافه کرد: من دیداری با رافائل گروسی خواهم داشت که در ادامه سفر وی به تهران است.

وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید، در سفر گروسی به تهران موفق شدیم یکی از مشکلات جدی که در رابطه میان ایران و آژانس پدید آمده بود را به نحو مطلوبی حل و فصل کنیم. بیانیه مشترکی که صادر شد را همه دیدند.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه برای اجرای این بیانیه من ملاقاتی را با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهم داشت، اظهار داشت: همه دنیا به این نگاه می‌کند که جامعه بین‌الملل در مقابل تلاش‌های یکجانبه گرایانه آمریکا چگونه ایستادگی می‌کند.

عراقچی تاکید کرد: در همین قالب مهم است که کمیسیون مشترک برجام چه موضعی را اتخاذ می‌کند و چگونه با این مسیر برخورد می‌کند. به هر حال موضوع برجام، موضوع اصلی کمیسیون مشترک محسوب می‌شود و آمریکا با هدف قرار دادن این توافق، کل چندجانبه گرایی را هدف قرار داده است.

وی بیان کرد: مواضع کشورها در نیویورک جداگانه بیان شده است و سه کشور اروپایی با هم نامه‌ای را به رئیس شورای امنیت نوشتند. چین و روسیه نیز این کار را کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشورهای دیگر عضو شورای امنیت نیز نامه نوشتند، گفت: امیدوار هستیم که این مسائل در جریان کمیسیون مشترک این دوره بحث و بررسی شود و ما مسیر حرکت در هفته‌ها و ماه‌های بعد را بتوانیم ترسیم کنیم.

حمایت مجدد مسکو از برجام

 امروز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر با اشاره به پیشنهاد اخیر ولادیمیر پوتین برای برگزاری یک نشست با حضور ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان و ایران برای کاهش تنش و حل مناقشه میان تهران و واشنگتن، از آمادگی کشورش برای میانجیگری و حمایت از گفتگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن سخن گفت.

لاوروف با تاکید بر اینکه همواره بهتر است که مسائل و شکایت ها مستقیم مطرح و پاسخ آنها گرفته شود اتهامات آمریکا علیه ایران را بی اساس خواند و گفت:  پیش‌نویس قطعنامه‌ها با هدف از بین بردن مصوبات متفق‌القول پیشین شورای امنیت تهیه می‌شوند. روسیه کاملاً به توافقنامه هسته‌ای ایران پایبند است.

دیدگاه مشترک چین و آلمان در حفظ برجام

در همین حال وزیر امور خارجه آلمان هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه چین بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با وانگ یی همتای چینی‌اش گفت که این دو کشور دیدگاه مشترکی مبنی بر این دارند که حفظ توافق هسته‌ای ضرورت دارد.

ماس همچنین اشاره کرد که در چند هفته اخیر در شورای امنیت درباره این موضوع به طور مفصل بحث و گفت و گو شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.