مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: دو تعاونی در استان به دلیل برخی از تخلفات به مراجع قضایی معرفی شده و پرونده آنها در مرحله رسیدگی قرار دارد.

 معرفی دو تعاونی به مراجع قضایی در  خراسان رضوی/آماری از تعاونی های فعال در حاشیه شهر مشهد وجود ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون گفت: با توجه به محدودیت های کرونایی ، امسال برنامه های هفته تعاون به صورت متفاوت ومحدود  با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی  در خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه تجلیل از تعاونی های برتر، ارائه وبینارهای تخصصی و آموزشی و افتتاح ۶۵  پروژه با سرمایه گذاری ۸۲۸ میلیارد ریال  از جمله برنامه های هفته تعاون در خراسان رضوی می باشد ،  تصریح کرد: در حال حاضر ۷۲۱۷ شرکت تعاونی با اشتغال  ۱۱۵هزار و ۴۶۱نفر و عضویت  ۴میلیون و ۶۰۰هزار نفر  در استان فعال هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه  میزان سرمایه ثبتی این تعاونی ها ۴۲۵میلیاردتومان است، افزود: از حیث تعداد تعاونی ها نیز این استان بعد از تهران رتبه دوم را دارا می باشد ، از طرفی ۳۴درصد تعاونی های خراسان رضوی در حوزه خدمات، ۲۳درصد کشاورزی، ۱۴درصد در بخش صنعت، ۶درصد در حوزه مسکن و مابقی در سایر رشته ها فعال می باشند.

سنجری در مورد نقش تعاون در بخش اقتصاد استان نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰درصد فرآورده های دامی تولیدی ، ۸درصد محصولات زراعی ، ۲درصد گوشت مرغ و تخم مرغ ، ۳درصد بهره برداری معادن ،۲درصد  محصولات شیمیایی و نساجی در خراسان رضوی توسط تعاونی ها و در حوزه درمان نیز بیمارستان تخصصی مهرگان به صورت تعاونی فعالیت می کند.

وی بابیان اینکه در خراسان رضوی ۶۰۱تعاونی توسط بانوان به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: ۶۶هزار و ۴۳۸نفر در این تعاونی ها عضو هستند  و مجموع سرمایه ثبتی این تعاونی ها ۵۰میلیارد تومان است که  برای ۷هزار و ۷۲۲نفر نیز شغل ایجاد کرده اند.

سنجری  با اشاره به اینکه در یک سال گذشته ۵۰۰تعاونی غیر فعال را در استان منحل کرده ایم، ادامه داد: در خراسان رضوی ۸تعاونی دانش بنیان وجود دارد که ۷۳نفر عضو آنها هستند و با  ۷۷۳میلیون ریال سرمایه برای ۶۳نفر اشتغال زایی داشته اند.

وی افزود: در یک سال گذشته ۲۷۲تعاونی با ۵هزار و ۵۸۶نفر عضو با سرمایه ۴میلیارد ریال در سطح استان تشکیل شد که برای ۵هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند. همچنین در طول یک سال گذشته بالغ بر ۲میلیون دلار درآمد با صادرات محصولاتی نظیر سوخت، زعفران، صنایع غذایی، محصولات فلزی، سنگ ساختمانی به مقصد کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، تاجیکستان، ترکمستان ، روسیه و اسپانیا  از سوی تعاونی های استان صورت گرفت.

سنجری ادامه داد: در راستای اجرای طرح روستا تعاون ، تاکنون ۱۴۱تعاونی با ۱۹۴۲نفر از ساکنان روستاهای استان و اشتغال زایی برای ۲۳۵۷نفر با سرمایه ثبتی ۷۳۰میلیون تومان فعال هستند، همچنین از این تعداد ۴۹تعاونی موفق شدند از محل تسهیلات روستایی ، ۳۵میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: ۲۶تعاونی به عنوان معین اقتصاد مقاومتی در راستای اجرای مثلث توسعه اقتصادی توانمندسازی ۵۷روستا را در خراسان رضوی برعهده گرفتند و ۱۷۸پروژه توسط این  تعاونی ها  در روستاهای هدف در حال اجرا است .

سنجری هدف برنامه های هفته تعاون را توسعه و ترویج فرهنگ تعاون در سطح جامعه برشمرد و  افزود: امسال ۱۹تعاونی به عنوان تعاونی برتر شناخته شدند که ۸مورد آنها تعاونی برتر ملی و ۱۱مورد نیز تعاونی برتر استانی هستند که  تجلیل از تعاونی ها برتر با حضور استاندار خراسان رضوی به صورت محدود برگزار خواهد شد و افتتاح پروژه های شرکت های تعاونی نیز به احتمال زیاد باحضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس  در روز پنجشنبه ۱۳شهریور ماه برگزار خواهد شد.

سنجری در مورد خسارت کرونا بر تعاونی های استان نیز گفت: تعاون یک موضوع فرابخشی است و در ۱۳ رسته اعلام شده از سوی دولت برای دریافت تسهیلات کرونایی می تواند در هرکدام از حوزه ها قرار بگیرد از این رو به طور دقیق نمی توان خسارت این بخش از کرونا را اعلام کرد.

وی ادامه داد: در ابتدا ۲۸۰۰میلیارد تومان برای تسهیلات کرونا برای خراسان رضوی در نظرگرفته شده بود که به دلیل استقبال پایین ، ۱۳۰۰میلیارد تومان آن برای خسارت دیدگان کرونا و مابقی برای ودیعه مسکن اختصاص پیدا کرد که ۳۹۱۴۶پرونده و درخواست برای دریافت  تسهیلات  کرونایی دریافت شد که ۱۴۳۸۲پرونده با اشتغال ۲۵۲۶۶نفر تاکنون ۲۶۴میلیارد تومان تسهیلات را از بانک های عامل دریافت کرده اند که خراسان رضوی از این حیث رتبه اول را در سطح کشور دارا می باشد.

وی در مورد مشکلات تعاونی های مسکن نیز گفت: بخش عمده ای از مشکلات تعاونی مسکن در شهر گلبهار است که مقرر شده است شرکت توسعه عمران گلبهار هزینه های انجام شده برای هرواحد را به قیمت کارشناسی به فروش برساند و یا خریداری کند و پول مردم را پرداخت کند تا این مسئله به پایان برسد اگرچه به دلیل افزایش قیمتی که مسکن طی یک سال گذشته داشته است تعداد زیادی از افراد که در سال های گذشته چندین اخطار به انها داده شد و بی توجه بودند در حال حاضر به دنبال پرداخت مبالغ و تحویل گرفتن واحد مسکونی خود هستند.  

*ساخت مسکن برای کارگران شهرک های صنعتی

سید حسین مجتبوی رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: بر اساس پیگیری های اتاق تعاون و با تفاهم نامه ای که با وزارت مسکن و شهرسازی  به امضا رسیده است مقرر شد در جوار شهرک های صنعتی برای کارگران فاقد مسکن در قالب تعاونی مسکن ، خانه ساخته شود که این موضوع در قالب کمیته ای که مسئول اجرایی  آن را  معاون عمرانی استانداری و دبیر آن  را رئیس اتاق تعاون استان برعهده دارد و دستگاه هایی نظیر شهرک های صنعتی و اداره راه و شهرسازی نیز عضو این کمیته می باشند، پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسکن و شهرسازی باید زمین رابرای ساخت این واحدهای مسکونی واگذار کند، افزود: کارگرانی که فاقد واحد مسکونی هستند بر اساس اطلاع رسانی که صورت خواهد گرفت باید در این تعاونی ها ثبت نام کنند و سهم اولیه برای استان بین ۲۰۰هزار تا ۴۰۰هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است و حتی در صورت ثبت نام بیش از این تعداد توسط کارگران این ظرفیت وجود دارد که سهمیه  سایر استان ها که جذب نشده باشند برای کارگران خراسان رضوی استفاده شود.

مجتبوی ادامه داد: در یک سال گذشته ۲۲۵مورد پرونده داوری در باره تعاونی های استان تشکیل شده است که بالغ بر ۹۵درصد آنها مربوط به تعاونی های مسکن و بویژه در شهر گلبهار  بوده است .

*تسهیلات بانک توسعه تعاون برای تعاون گران

امین بیدختی مدیرامورشعب بانک توسعه تعاون خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست ضمن تبریک هفته بانکداری و هفته تعاون گفت: این بانک تنها بانک تخصصی است که درزمینه ترویج تعاون در سطح کشور فعالیت می کند.

بیدختی تصریح کرد: در یک سال گذشته این بانک برای ۹۶۱۵پرونده بالغ بر ۱۷هزار میلیارد ریال تسهلات در خراسان رضوی پرداخت کرده است و ۱۰۰درصد منابع از محل تبصره ۱۶قانون بودجه که مربوط به دستگاه های اجرایی از جمله کمیته امداد، بهزیستی و مشاغل خانگی  برای بانک توسعه تعاون تعریف شده بود در یک سال گذشته جذب و پرداخت شد.

وی با بیان اینکه ۱۵۹۷میلیارد ریال در قالب تسهیلات اشتغال زایی روستایی از سوی این بانک پرداخت شده است ، افزود: در طرح رونق تولید، تعاونی های تولیدی  می توانند تسهیلات با نرخ ۱۲تا ۱۴درصد با گردش حساب یک ماهه دریافت کنند و مدت بازگشت این تسهیلات نیز براساس  گردش حساب آنها بین ۱۲تا۶۰ماه است و تعاونی غیر تولیدی نظیر تعاونی های مصرف نیز در قالب این طرح می توانند تسهیلات با نرخ ۱۵تا۱۷درصد را دریافت کنند که دوره بازگشت برای آنها نیز بین ۶تا ۳۶ ماه است. همچنین اعضا و مشتریان شرکت های تعاونی با گردش حسابی که در این بانک دارند می توانند تسهیلات با نرخ ۱۷درصد دریافت کنند .

بیدختی ادامه داد: همچنین در راستای تحقق شعار جهش تولید، سرمایه در گردش به مدت ۲۴ماهه نیز پیش بینی شده است که فعالان عرصه تولید با نرخ ۱۵ و ۱۶درصد با داشتن گردش حساب می توانند از این تسهیلات استفاده کنند که ۴ماه نیز دوره تنفس دارد.

وی افزود: در قالب طرح کوثر نیز شرکت های تعاونی می تواننداعضای خود را برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰میلیون تومانی با کارمزد بین صفر تا ۴ درصد به این بانک معرفی کنند.

*معرفی ۲تعاونی به مراجع قضایی

سنجری در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره  تعداد تعاونی های فعال در حاشیه شهر مشهد گفت: برآورد مشخصی از اینکه چه تعداد تعاونی در حاشیه شهر مشهد مشغول فعالیت هستند وجود ندارد، زیرا براساس تقسیم بندی جغرافیایی یک تعاونی در دو بخش روستایی یا شهری قابل تعریف است و به طور منطقه شهری قابل شناسایی نیست.

وی همچنین در باره سوال دیگر قدس آنلاین در باره نظارت بر تعاونی ها و تخلفاتی که در این حوزه طی یک سال گذشته در استان رخ داده است نیز گفت: تعاونی ها موظف هستند هرسال مجامع عمومی و سالانه خود را برگزار و عملکرد مالی خود را مصوب کنند و معمولا هرساله بین ۱۶ تا ۱۷ تعاونی به صورت تصادفی حسابرسی می شوند  که این موضوع در نگاه اول به معنای تخلف آنها  نمی باشد بلکه بعد از حسابرسی اگر با تخلفاتی مواجه شویم آنها را به مراجع قضایی معرفی می کنیم که امسال ۲تعاونی به دلیل برخی از تخلفات به مراجع قضایی معرفی شده و در مرحله رسیدگی قرار دارند اما نمی توانیم نامی از آنها ببریم.

*میانگین سنی هیئت رئیسه خوب است

مجتبوی نیز در پاسخ به سوال قدس آنلاین  درباره میانگین سنی هیئت رئیسه اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: میانگین سنی هیئت رئیسه اتاق تعاون استان خوب است.

وی ادامه داد: برای عضویت در تعاونی ها محدودیت سنی وجود ندارد و این موضوع برای کاندید شدن انتخابات اتاق تعاون نیز صدق می کند و اختیاری است و عنوان نشده است که فقط جوانان در این انتخابات شرکت کنند .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.