رئیس اداره صمت شهرستان سرخس گفت: سوء مدیریت داخلی معدن و سهل‌انگاری و عدم انجام عملیات گازسنجی، علت بروز انفجار در معدن آریال دربند و فوت دو نفر بوده است.

سوءمدیریت و سهل انگاری؛ علت اصلی انفجار در معدن آق دربند

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر اکبری انفجار گاز موجود در حفره گاز پشت سینه کار را علت اصلی حادثه هفته گذشته معدن سرخس عنوان کرد و گفت: سوء مدیریت داخلی معدن موجب بروز این حادثه شده که متأسفانه دو نفر جان خود را از دست دادند. 

رئیس اداره صمت شهرستان سرخس با بیان اینکه متأسفانه معدن آق دربند فاقد تشکیلات امداد و نجات و ایمنی است، گفت: عدم توجه بهره‌بردار به اخطاریه‌های سازمان جهت اجرای سیستم تهویه مصنوعی، تجهیز کردن معدن به وسایل گازسنج مناسب، کپسول‌های خودنجات و تجهیزات امداد و نجات، آمبولانس و تجهیزات آتش‌نشانی از مواردی هستند که باعث ایجاد این حادثه شده اند.

مسئول ایمنی در زمان انجام فرآیند آتشباری در معدن حضور نداشته است

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئول ایمنی در زمان انجام فرآیند آتشباری در معدن حضور نداشته است، ادامه داد: سهل‌انگاری و عدم انجام عملیات گازسنجی و بررسی‌های لازم توسط مسئول ایمنی معدن قبل از انجام عملیات آتش باری با توجه به وجود گاز یک هفته قبل از وقوع حادثه در تونل و گازگرفتگی سه تن از کارکنان و عدم گزارش موضوع به مسئولان ذی‌ربط، از دلایل دیگر ایجاد این حادثه بوده است.

اکبری با اشاره به اینکه تاریخ اولین بهره‌برداری معدن زغال‌سنگ آق دربند به سال ۱۳۲۴ می‌رسد، به ورود دادستانی و شورای تأمین به موضوع اشاره و بیان کرد: در پی وقوع انفجار در معدن زغال سنگ «آق دربند»، سرپرست کارگاه این معدن به دلیل برخی قصور در این حادثه بازداشت شده است. 

تونل حادثه دیده تعطیل است

وی افزود: هفته آینده جلسه‌ای با هیئت مدیره برای پاسخگویی برگزار خواهد شد تا در آینده اصلاحاتی صورت بگیرد، در حال حاضر تونلی که این اتفاق در آن رخ داده تا زمانی که وضعیت آن مشخص شود، تعطیل است.

اکبری با اشاره به راهکارهای پیشنهادی جهت جلوگیری از حوادث دیگر، گفت: تغییر مدیریت و یکپارچه شدن سهامداران که در حال حاضر اختلاف بین شرکای اصلی شرکت وجود دارد، به روزرسانی تجهیزات تهویه، ایمنی و غیره و انجام مطالعات اکتشاف حین استخراج و مطالعات گازسنجی از عواملی هستند که می‌تواند از حوادث آینده جلوگیری کند. 

آق دربند؛ تنها واحد معدنی تولیدکننده کک در خراسان رضوی

رئیس اداره صمت سرخس، افزود: آق دربند که تنها واحد معدنی تولیدکننده کک در خراسان رضوی به شمار می‌آید، علاوه بر اکتشاف و استخراج ، دارای واحدهای زغال شویی و کک پزی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که سالانه حدود هشت هزار تن کک تولید می‌کند که ۳۱ درصد از سهام این شرکت به آستان قدس و ۷۰ درصد آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

وی افزود: اختلاف نظری بین شرکای اصلی شرکت وجود دارد که مدتی پیش هیئت مدیره جدید انتخاب شده است، پیشنهاد این است که این تغییر مدیریت همراه با یکپارچه شدن سهامداران با نگاه به آستان قدس باشد، زیرا آستان قدس بالاترین سهامدار است و بهتر می‌تواند مدیریت کند، کما اینکه از زمانی که آستان قدس ورود کرده، ۱۷ ماه حقوق معوقه را به ۹ ماه رسانده  است. 

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.