رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت:این دانشگاه بخشی از هزینه‌هایش را خودش باید تأمین کند و به طور متوسط ۳۰ درصد هزینه‌های نیروی انسانی و جاری در حوزه آموزش نیز افزایش پیدا کرده ، بنابراین طبیعی است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش شهریه داشته باشد.

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی شهریه دانشگاه عادی است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد کافی اظهار کرد: افزایش سنواتی معمولاً در شهریه‌ها وجود دارد و بدون مصوبه هیئت امنای دانشگاه نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و رئیس دانشگاه محدودیت‌های خاص خودش را دارد. بنده مجری هیئت امنا هستم و افزایش سنوات هم به عنوان مثال با افزایش حقوق و دستمزد متناسب است. این افزایش تنها ۱۰ یا ۱۵ درصد خواهد بود و در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر است.

وی افزود: اینکه آموزش مجازی از حضوری گران‌تر باشد چنین چیزی نیست و این افزایش ، افزایش سنواتی است و ربطی به موضوع مجازی بودن ندارد و این موضوع را باید متذکر شد که در دانشگاه فردوسی از گذشته‌های دور دوره‌های مجازی شهریه‌ بیشتری را داشته اند.

کافی تاکید کرد: با این وجود جلسه هیئت امنایی که در پیش خواهیم داشت این مسئله دوباره به بحث گذاشته خواهد شد  و بنای ما این است به دلیل اینکه می‌دانیم چقدر دانشجویان ما تحت فشار هستند و جامعه ما از نظر اقتصادی و مالی مشکل دارد و اگر بتوانیم، تخفیفی را برای دانشجویان قائل شویم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص تعداد ورودی‌های این دانشگاه عنوان کرد: سالانه حدود ۴ تا ۵ هزار دانشجو پذیرش داریم و پیش‌بینی ما برای امسال این است که  در قسمت داخل ظرفیت تکمیل شود و در قسمت بین‌المللی سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشجو داشته‌ایم و در حال حاضر تنها ۱۵۰ نفر پذیرش کرده‌ایم.  باید این نکته مدنظر قرار گیرد که در قسمت دانشجویان بین‌المللی تقاضا برای دانشگاه فردوسی در سال‌های گذشته ۴ هزار نفر بوده و تنها ۴۰۰ نفر را پذیرش کرده‌ایم و به صورت نسبی به دلیل شهریه پایین نسبت به دیگر کشورها دانشجویان بیشتری درخواست دارند.

وی افزود: در سال گذشته از حدود  ۲۹ کشور خارجی دانشجو داشته‌ایم و در شرایط کرونا بیشتر دانشجویان بین‌المللی ما از کشورهای همسایه هستند و در سال گذشته دورخیز ما جذب دانشجویان از کشورهای آفریقایی بوده اما در حال حاضر تلاش بر این است تا دانشجویان مجازی داشته باشیم. در حال حاضر کارگاه‌های مجازی مشترکی با کشورهای مختلفی از جمله هندوستان و روسیه داشته‌ایم، در دوره برزخ کرونا به سر می‌بریم اما روابط بین‌المللی‌مان را به صورت مجازی حفظ کرده‌ایم.

همچنان معتقدم نصب همان مجسمه فردوسی بزرگ در دانشگاه باعث افتخاری برای ایران و دانشگاه فردوسی است

کافی تصریح کرد: نصب مجسمه فردوسی در شرایط حال حاضرکار غیرقانونی و غیر شرعی نیست و جای‌گذاری چنین مجسمه‌ای در دانشگاه افتخار تمام فردوسی دوستان است. اما در این شهر دلواپسانی هستند که از هر کار بزرگی احساس خطر می‌کنند و ممکن است برخی مسائل را تحت‌الشعاع قرار دهند.

وی افزود: دادستانی وارد این داستان شد و توصیه‌اش این بود که این مسئله باید وارد شورای فرهنگ استانی شود و زمانیکه این موضوع وارد چنین مرحله‌ای شد از دست ما خارج است و هر تصمیمی که این شورا گرفت را اجرا خواهیم کرد. به دلیل اینکه دستور قضایی بود من مجبور بودم که اطاعت کنم. در همین راستا نامه‌ای به دبیر این شورا نوشتم و منتظر جلسه شورای فرهنگ عمومی هستیم تا در این مورد تصمیم‌گیری شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در هر حال این مجسمه را نصب خواهیم کرد اما اینکه این مجسمه کجا نصب خواهد شد بستگی به تصمیم شورا دارد. به عنوان مثال شاید این شورا تصمیم بگیرد که این مجسمه در آرامگاه نصب شود و در دانشگاه مجسمه کوچک‌تری نصب شود. این احتمال وجود دارد اما من نمی‌توانم پیش‌بینی می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: کماکان اعتقاد دارم نصب همان مجسمه فردوسی بزرگ باعث افتخاری برای ایران و دانشگاه فردوسی خواهد بود اما الان که مسئولان استانی چنین تصمیمی را گرفتند من مجبور به اجرایش هستم و منتظر تصمیم شورای فرهنگ عمومی هستم.

کافی در خصوص بحث حذف دیوارهای دانشگاه عنوان کرد: این موضوع نه مسئله روی میز دانشگاه بود و نه اولویتی داشت. حتی برای شورای شهر هم نمی‌دانم که چه نیاز و ضرورتی بود که از میان این همه مجموعه‌ای که در این منطقه از شهر وجود دارد دانشگاه پررنگ شد و به هرحال نظر مشاوری بود که طرح جامعه این منطقه را بررسی می‌کرد و از نظر علمی این طرح را تایید می‌کنم و در حال حاضر هر جای دنیا بخواهد دانشگاهی ساخته شود این نرده و دیوارها را نخواهد داشت. اما ما در ایران و مشهد زندگی می‌کنیم و باید متناسب با خواست‌ها و اشتهای جامعه حرکت کنیم. با این تفسیر الان چنین آمادگی نداریم که دیوارهای دانشگاه برداشته شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.