رئیس جمهور فرانسه شامگاه دوشنبه برای دومین بار طی ماه گذشته و پس از انفجار بیروت وارد پایتخت لبنان شد.

مکرون : حزب‌الله منتخب مردم لبنان است

علوی/

رئیس جمهور فرانسه شامگاه دوشنبه برای دومین بار طی ماه گذشته و پس از انفجار بیروت وارد پایتخت لبنان شد. به گزارش فارس، امانوئل مکرون در سخنان خود در هنگام ورود به فرودگاه بیروت اعلام کرد به سه دلیل به لبنان آمده؛ نخست اینکه در جریان کمک‌های انسان‌دوستانه به لبنان پس از انفجار بیروت قرار گیرد. دلیل دوم سالگرد صدمین سال تشکیل کشور فعلی لبنان (در ۱۹۲۰) است. وی درباره دلیل سوم گفت: همچنین هدف این سفر اطلاع از وضعیت سیاسی است. تأکید می‌کنم که وی (مصطفی ادیب) قادر به تشکیل دولتی مهم برای خدمت به لبنان و ملت آن، دادن پیشنهادهایی برای مقابله با فساد به منظور عدالت و اجرای اصلاحات در زمینه برق، بازسازی بندر، اداره بهتر بانک مرکزی و نظام بانکی است.

رئیس‌جمهور فرانسه در حالی ژست انسان‌دوستانه به خود می‌گیرد که این کشور همواره با دخالت‌های خود در امور داخلی کشورها، کارنامه مثبتی در این زمینه ندارد. فرانسه به‌تازگی یک ناو نظامی و دو هواپیمای جنگی را در سواحل مدیترانه مستقر کرده است. در همین حال، مکرون در دخالتی آشکار در امور داخلی لبنان، سه ماه آینده را برای ایجاد تغییرات واقعی در این کشور مهم خواند و افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد اقدام‌های تنبیهی علیه بیروت در پیش می‌گیرد که از جمله آن‌ها تحریم طبقه حاکم لبنان است.

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی که نشان می‌داد وی واقعیات صحنه را در لبنان پذیرفته، گفت: حزب‌الله جزئی از مردم و منتخب مردم لبنان است و مسئولیت‌هایی نیز بر گردن دارد. وی در دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور گفت: فرانسه وظایفی در قبال جوانان لبنانی دارد تا به خواسته‌ها و آرزوهای خود برسند. لبنان نمونه همزیستی و مسامحه و کثرت‌گرایی است و حزب‌الله نماینده بخشی از مردم لبنان و منتخب آن‌هاست و میان حزب‌الله و دیگر احزاب شراکت برقرار است. او مدعی شد: اگر نمی‌خواهیم لبنان همانند برخی کشورها به تروریسم دچار شود، باید حزب‌الله و دیگر احزاب را آگاه کنیم که به مسئولیت خود عمل کنند.

روز گذشته روزنامه فیگارو فرانسه در مطلبی مدعی شد: در هفته‌های گذشته بارها بین مکرون و مقام‌های حزب‌الله پیام‌هایی رد و بدل شده و مکرون به حزب‌الله گفته است با سلاح این جنبش مقاومت و چند مسئله مهم دیگر مشکلی ندارد. این در حالی است که نماینده حزب‌الله لبنان ادعای العربیه درباره گفت‌وگوهایش با مکرون را تکذیب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.