کارشناسان مسکن افزایش بی‌وقفه قیمت، دوری روزافزون مسکن از دسترس متقاضیان واقعی و به حداکثر رسیدن تحرکات سوداگران را ناشی از تأثیرپذیری بالای این حوزه از تورم‌عمومی و رشد خیره‌کننده بازارهای موازی می‌دانند.

مسکن زیر «سنگ» سوداگری

قدس آنلاین:  کارشناسان مسکن افزایش بی‌وقفه قیمت، دوری روزافزون مسکن از دسترس متقاضیان واقعی و به حداکثر رسیدن تحرکات سوداگران را ناشی از تأثیرپذیری بالای این حوزه از تورم‌عمومی و رشد خیره‌کننده بازارهای موازی می‌دانند.

صاحبنظران این رشد یک‌ نفس و بی‌وقفه قیمت مسکن را در پنج ماه اخیر، واکنشی می-دانند به افزایش شدید بازدهی در بازار سهام، طلا، ارز، تورم بالای اقلام مصرفی خانوارها و در مجموع بی‌ثباتی اقتصاد خرد و کلان و بر همین اساس معتقدند سهم بالای مسکن در اقتصاد این تأثیرپذیری را ناگزیر و چنین سرنوشتی را برای آن محتوم ساخته است.

بر مبنای داده‌های جدید بانک‌مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران در مرداد ماه به بالای ۲۳ میلیون تومان رسیده و شاخص اجاره‌بها در تهران و تمام مناطق شهری نیز در همین ماه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته رشدی به ترتیب ۴/۲۷ و ۶/۳۰ درصدی به خود دیده است.

رشد ۳۵۹ درصدی قیمت مسکن در تهران در دو سال و نیم اخیر از یک‌سو و تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی مبنی بر افزایش ۵/۱۰  و ۴/۷۷ درصدی قیمت مسکن در مرداد ماه امسال نسبت به تیرماه و در مقایسه با مرداد ماه سال ۹۸ از دیگر سو را احتمالاً باید یکی از تراژیک‌ترین رخدادهای اقتصادی برای مستأجران کشور دانست. جامعه‌ای حداقل ۵/۶ میلیون خانواری که براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود یک‌سوم خانوارهای کشور را تشکیل می‌دهند.

 مسکن؛ قربانی همیشگی تورم عمومی

رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان به خبرنگار ما می‌گوید: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تمام اقلام مصرفی مردم از موادغذایی گرفته تا خدمات و... افزایش شدید قیمت داشته است و همین تورم عمومی به دلیل سهم حدوداً ۴۰درصدی مسکن در اقتصاد به این حوزه رسوخ کرده است.

ایرج رهبر ادامه می‌دهد: کشور براساس طرح جامع مسکن به تولید سالانه یک‌میلیون واحدی نیاز دارد، اما در سال‌های اخیر سالی حدوداً ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده و دوسوم تقاضا بی‌پاسخ مانده است. همین انباشت تقاضا، کمبود مسکن و گرانی را در پی داشته  است.

به گفته وی، در دو سه ماه اخیر و به دلیل اجرای طرح اقدام ملی مسکن، افزایش قیمت مسکن ادامه‌دار اما با شیب ملایم بوده؛ چرا که این طرح قرار است ادامه مسکن مهر با شکل و شمایلی دیگر باشد که تولید مسکن ارزان را در دستور کار دارد و منجر به حرکت دست به عصای فروشندگان مسکن در افزایش قیمت مسکن شده است.

رهبر معتقد است: هر چند رشد قیمت مسکن در این ماه‌ها بی‌وقفه بوده، اما شروع طرح اقدام ملی از نظر روانی و قیمتی، بازار را تلطیف خواهد کرد و اجازه رشد بیش از پیش قیمت‌ها را نخواهد داد.

 سال ۹۶؛ سال شروع جهش بی‌وقفه قیمت مسکن

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک هم به خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه در سه سال اخیر مسکن رشدی ۵۰۰ درصدی داشته و در حالی که رشد قیمت در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته سینوسی بوده و بعد هر دوره رشد یک دوره سه‌چهار ساله رکود وجود داشته است، از سال ۹۶ تاکنون شاهد دوره‌های کوتاه و بدون وقفه در جهش قیمت مسکن بوده‌ایم که این دوره همچنان ادامه دارد و در واقع ریشه  این رشد بی‌وقفه و نامتعارف در پنج ماه اخیر را باید در سه سال قبل جست‌وجو کرد.

حسام عقبایی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین عامل این رشد، غیرواقعی است و به افزایش شدید سوداگری در بازار مسکن برمی‌گردد. در این مفهوم کلی سوداگری، دلایل زیادی نهفته است، از کاهش تولید گرفته تا کاهش عرضه تولیدات موجود. واقعیت این است که تولیدکنندگان به پایداری اقتصادی بدبین هستند و بازارهای موازی از قبیل بورس، ارز، طلا و... در حال رشدهای افسانه‌ای هستند. بر همین اساس تولیدکننده فکر می‌کند مسکن، امن‌ترین جا برای حفظ سرمایه است؛ چرا که به زودی بازدهی بالایش را خواهد داشت.

وی با اشاره به کاهش شدید فایل‌های فروش در بنگاه‌های املاک می‌گوید: در حال حاضر یا فایلی نیست یا غیرجذاب است؛ چرا که  تورم عمومی اجازه عرضه این خانه‌ها را به تولیدکننده و فروشنده نمی‌دهد. واقعیت این است که پول‌های سرگردان بازار مسکن را ملتهب کرده و سوداگران به شدت در بازار جولان می‌دهند.

به گفته وی، بالای ۸۰ درصد از خریداران امروز مسکن، سوداگر هستند و دارای انگیزه سرمایه‌ای که هدفی جز بالا بردن حاشیه سود معاملات خود ندارند و نگاهشان به بازارهای موازی است که این روزها بازدهی بالایی دارند.

عقبایی خاطرنشان می‌سازد: این انگیزه‌ها و شرایط اقتصادی به تورم بالای مسکن و کوتاه شدن دوره‌های جهش قیمت دامن می‌زند و اگر شرایط به سمتی برود که خریداران واقعی حداقل ۵۰ درصد در تقاضای بازار سهم داشته باشند، رشد سونامی‌وار قیمت مسکن متوقف می‌شود، حال آنکه متأسفانه زیرساخت لازم از جمله افزایش تولید و کنترل تورم عمومی برای تقویت این سهم وجود ندارد و بعید است خانوار ایرانی بتواند با قیمت متوسط ۲۳ میلیون تومان در هر مترمربع خانه‌دار شود.

تعلل در اخذ مالیات، مسکن را سودازده کرده است

خبرگزاری فارس هم در گزارشی می‌نویسد: افزایش بدون توقف قیمت بازار مسکن در پایتخت در حالی رقم می‌خورد که عزم دولت و مجلس شورای اسلامی بیش از هر زمان دیگری برای اخذ مالیات‌های تنظیمی، جزم است. مطابق اظهارات متولیان بازار مسکن در کشور اخذ مالیات بر خانه‌های خالی از انتهای تابستان سال جاری در دستور کار دولت قرار می‌گیرد. همچنین مالیات بر عایدی املاک در مجلس شورای اسلامی منتظر تصویب است. با این وجود رشد نجومی قیمت مسکن نه‌تنها نسبت به سال‌های گذشته کنترل نشده بلکه با سرعتی فزاینده به پیش رفت.

بر همین اساس اخذ مالیات‌های تنظیمی به واسطه تحت‌تأثیر قرار دادن حاشیه سود بازارهای سرمایه‌ای، زمینه کاهش تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قیمت را فراهم می‌سازد، حال آنکه  برخلاف وعده‌های صورت داده شده توسط متولیان مسکن در کشور، هنوز شاهد اخذ این مالیات‌ها نیستیم و همین امر سبب سوءاستفاده سوداگران بازار مسکن شده تا از این غفلت استفاده کنند و پیش از وضع هر قانونی، نسبت به کسب سود از این بازار اقدام ورزند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.