۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 718529

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره ادعای آمریکایی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: همه کشورها اعلام کرده‌اند که ادعای آمریکا هیچ مبنای حقوقی ندارد و به برجامی و قطعنامه‌ای استناد می‌کند که عضو آن نیستند.

استناد آمریکا به برجام هیچ مبنایی ندارد

قدس آنلاین: محمود واعظی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا در مرود بازگشت تحریم ها از ۳۰ شهرویور و نتیجه نشست کمیسیون مشترک برجام در مورد اقدام آمریکا در شورای امنیت برای اسنپ بک، با تاکید بر اینکه هر اقدامی در شورای امنیت باید مبنای حقوقی داشته باشد، اظهار داشت: این مورد تأکید همه حقوقدانان ایرانی و خارجی و همه کشورها که اعلام هم شده اینست که ادعای آمریکا هیچ مبنای حقوقی ندارد و به برجام و قطعنامه‌ای استناد می‌کنند که عضو آن نیستند و از آن خارج شده‌اند.

وی با یادآوری اینکه وقتی دولتی برجام را قبول ندارد و می‌گوید سرش کلاه رفته است،  هم نمی‌تواند به آن استناد کند، افزود:  بنابراین اقدامات آمریکا مبنای سیاسی و حقوقی ندارد از اینرو شاهد بودیم که سه هفته قبل هم قطعنامه پیشنهادی آنها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در  شورای امنیت نیز با برخورد محکم اعضای این شورا مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد در تاریخ آمریکا کمتر دیده‌ایم  که جامعه جهانی این گونه با آمریکا برخورد کند، گفت  در مورد مکانیزم ماشه هم همین گونه خواهد بود و اندونزی رئیس قبلی شورای امنیت به صراحت اعلام کرد که اقدامات آمریکا مبنای حقوقی ندارد، بنابراین نمی‌تواند جلسه تشکیل دهد. نیجر رئیس جدید شورای امنیت هم همین موضع را دارد.

واعظی با اشاره به موضع ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل در مورد غیر قابل قبول بودن ادعا و اقدام آمریکا و بی اثر بودن آن، اظهار داشت: همه اعضا در کمیسیون مشترک هم تاکید کردند آمریکا حقی در برجام ندارد.

وی تلاشهای دولت ترامپ را یک اقدام تبلیغاتی در آستانه انتخابات خواند و اضافه کرد: وضعیت ترامپ به دلیل اشتباهات در کرونا و برخورد بد با معترضان خوب نیست. و آنها به دنبال فرافکنی هستند تا فضای جامعه خود را تغییر دهند و وجهه ای کسب کنند.

رئیس دفتر روحانی با اشاره به توافق ایران و آژانس د سفر گروسی به تهران و استقبال از آن در سطح بین المللی، گفت: هیچ فضایی برای آمریکا وجود ندارد که روی این موضوع مانور دهد البته نگاه ترامپ سوداگرانه است و فکر می‌کند در مسائل سیاسی و حقوقی با زور و فشار می‌تواند اقدام کند اما به جای نمی‌رسد. وی تهدید  اعضای شورای امنیت  به تحریم از سوی آمریکا را یک اتفاق و  بدعت جدید خواند و تصریح کرد: آمریکا چون منطق و استدلالی ندارد می‌خواهد با زور رای اعضای شورای منیت را بگیرد.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره رابطه اسرائیل و امارات و تهدید خواندن ایران در منطقه گفت: ما متعلق به این منطقه هستیم و امنیت منطقه امنیت ایران است. همکاری ما با همسایگان به نفع ما است سوال این است که آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر در این منطقه چه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه منطقه به بلوغ رسیده و به قیم نیاز ندارد،خاطرنشان کرد: اما وضعیت دولت آمریکا اینقدر بد است که برای علنی شدن مذاکرات پشت پرده امارات و اسرائیل چه جنجال تبلیغاتی به راه انداخته است. آنها با مطرح کردن این که ایران تهدیدی برای منطقه است می‌خواهد از تهدید اسرائیل بکاهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.