خبرگزاری آناتولی به نقل از کارشناسان سیاسی و راهبردی نوشت که ساخت پایگاه اطلاعاتی امارات و اسرائیل در جزیره سقطری (سوکاترا) در جنوب یمن و دهانه باب‌المندب با هدف رصد پاکستان، چین و ایران است.

ساخت پایگاه جاسوسی در یمن توسط  امارات و اسرائیل/ هدف چی، ایران و پاکستان

قدس آنلاین:  پایگاه خبری جی فوروم وابسته به یهودیان فرانسه زبان در پاریس اخیرا فاش کرد که امارات و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به دنبال ساخت یک پایگاه جاسوسی در جزیره سوکاترا هستند.

جزیره یمنی سوکاترا (سقطری) مشرف به تنگه راهبردی باب المندب و مسیر اصلی کشتیرانی است که دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب وصل می‌کند.

امارات از ماه مه سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت- خرداد ۹۷) صدها نیرو را به این جزیره راهبردی اعزام کرده که با مخالفت شدید یمنی‌ها روبرو شده است.

ابراهیم فریهت استاد موسسه مطالعات تکمیلی دوحه درباره پایگاه جاسوسی امارات- رژیم صهیونیستی به آناتولی گفت که این پایگاه جاسوسی با هدف رصد فعالیت‌های ایران در خلیج عدن و قطع رابطه تهران با نیروهای انصار الله است.

وی افزود: ساخت این پایگاه نشانه دیگری از این است که توافق امارات و اسرائیل نه برای عادی سازی بلکه  منظور اتحاد بین دو طرف است.

فریهت با توجه به رابطه تیره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با پکن معتقد است که پایگاه جاسوسی ابوظبی و تل آویو فعالیت‌های اقتصادی چین را نیز تحت نظارت آنها در می‌آورد و این پایگاه می‌تواند در مورد فعالیت اقتصادی چین (به ویژه تجارت با اروپا) خدمات امنیتی مهمی به آمریکا ارائه دهد.

به گفته وی، ترامپ در جنگ تجاری با چین است و نیاز به رصد فعالیت‌های بازرگانی پکن دارد.

سید محمد مرندی تحلیلگر  سیاسی و استاد دانشگاه تهران نیز در این باره گفت که ایران از قبل توسط پایگاه‌های آمریکایی در منطقه احاطه شده است.

وی افزود: اسرائیل هیچ توانایی برای حمله به ایران ندارد حتی اگر یک پایگاه نظامی مشترک با امارات در یمن داشته باشد.

به باور مرندی، ایرانی‌ها از علنی شدن روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی پس از سال‌ها همکاری مخفیانه خوشحال هستند.

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: امارات می‌داند که توافقش با اسرائیل به وجهه‌اش در منطقه آسیب می‌زند، اما مجبور شده تا این کار را برای کمک به رقابت انتخاباتی ترامپ در ماه نوامبر انجام دهد.

حیدر عباس تحلیلگر هندی نیز با اشاره به اینکه پایگاه سقطری برای رصد پاکستان نیز است، گفت: از این به بعد، جزیره سقطری نه برای انصارالله است و نه امارات، بلکه کاملا به ابزار اسرائیلی - آمریکایی تبدیل می‌شود و این سناریو در حال تغییر شرایط جهان است و پاکستان و چین اکنون تحت رادارهای اسرائیلی است.

وی تصریح کرد: اگر هر خرابکاری در بندر گوادر اتفاق بیافتد، پاکستان و چین اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس را مقصر می‌دانند و از این رو روابط پاکستان با کشورهای عرب خلیج فارس برای همیشه وارد تنش می شود.

سید قندیل عباس استاد دانشگاه اعظم اسلام آباد نیز معتقد است که توافق امارات و اسرائیل تاثیر مستقیم بر خاورمیانه و تاثیر غیر مستقیم بر جنوب آسیا و همچنین مناطق دیگر دارد.

وی افزود: اگر مثلث هند- امارات- اسرائیل ظاهر شود آنگاه توازن منطقه‌ای در جنوب آسیا نیز تغییر خواهد کرد.

در حالیکه انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات و دیگر مقامات این کشور ادعا کرده اند که هدف توافق با تل آویو اصلا تهران نیست، قندیل عباس می‌گوید که مقابله با ایران می‌تواند یکی از اهداف بزرگ این توافق باشد.

وی می افزاید، اقدام مشترک ابوظبی و تل آویو در سقطری گامی برای نظارت بر فعالیت دریایی ایران در منطقه و همچنین بررسی تردد هوایی و دریایی در جنوب دریای سرخ است.

به گفته او، سیاست خارجی پاکستان از قدیم بر محور هند است و اسلام آباد با پیامدهای بزرگ روابط راهبردی هند- اسرائیل مواجه بوده است و تجهیزات نظامی و کماندوهای اسرائیل از قبل در منطقه کشمیر حضور داشتند.

این استاد دانشگاه پاکستانی با نگران کننده توصیف کردن شرایط برای پاکستان ادامه داد: اگر توافق امارات- اسرائیل شامل هند نیز شود، این مثلث می‌تواند تهدید جدی برای پاکستان تنها قدرت هسته‌ای جهان اسلام شود. همچنین این توافق می‌تواند صلح و امنیت در منطقه را در تمام منطقه جنوب آسیا و خاورمیانه به خطر اندازد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.