بی‌توجهی برخی از پزشکان به الزام قانونی نصب و استفاده از دستگاه‌های کارتخوان مشکلاتی را برای بیماران و مراجعان به مطب این دسته از پزشکان ایجاد کرده است.

دور زدن قانون با «پوز» خاموش

قدس آنلاین: سال گذشته و پس از طرح مسائلی همچون فرار مالیاتی برخی از پزشکان سرانجام تصمیم‌هایی گرفته شد که از بروز تخلفات در این حوزه کاسته شود و یا حداقل اینکه کاهش قابل توجهی داشته باشد، بنابراین بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام فعالان عرصه سلامت که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی صادر می‌شود، مکلف شدند نسبت به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارتخوان) از ابتدای سال ۹۸ اقدام کنند.

اما بنا به دلایل مختلفی مهلت تعیین شده برای این اقدام تغییر کرد و در نهایت

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پایان بهمن ماه آخرین مهلت نام‌نویسی پزشکان برای دریافت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) است و در صورت عدم استفاده از کارتخوان، همه تراکنش پزشکان مشمول مالیات قرار می‌گیرد همچنین جریمه ثبت‌نام نکردن پایانه‌های فروش در سامانه مکانیزه فروش، موجب تعلق ۲درصد درآمد و در صورت به کار نگرفتن پایانه مذکور از ابتدای مهر ماه، معادل ۱۰ درصد درآمد پزشکان مشمول جریمه می‌شد.

•       روی دیگر سکه

آنچه گفته شد یک روی سکه است اما روی دیگر سکه هم این است که بسیاری از متولیان حوزه پزشکی معتقدند مبادلات مالی ثبت شده از طریق دستگاه‌های کارتخوان سهم ناچیزی در فرایند محاسبات مالیاتی دارند؛ چراکه پزشکان طرف قرارداد بیمه‌ها هستند و چون تمام فعالیت‌های آن‌ها سابقه‌ای هم در بیمه‌ها دارند و بر اساس آن سهم خود را دریافت می‌کنند سازمان مالیاتی به ریز این اطلاعات دسترسی دارد و بر اساس ضابطه تعریف شده حق خود را می‌گیرد.

به اعتقاد این افراد به دلیل اینکه اطلاعات نادرستی به شهروندان و حتی پزشکان داده شده تصور می‌شود با نداشتن یک دستگاه کارتخوان یک پزشک هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کند در صورتی که این گونه نیست، اما به هر حال بار روانی زیادی در جامعه ایجاد کرده است.

•       رفتار غیرمنطقی برخی پزشکان

با تمام این اوصاف به دلیل آنکه مباحث این حوزه بسیار تکرار شده است از بیان دوباره آن‌ها خودداری می‌کنیم و در ادامه به بیان رفتار غیرمنطقی برخی از پزشکان می‌پردازیم که بنا به هر دلیلی با غیرفعال کردن دستگاه‌های کارتخوان مطب خود، موجب زحمت و اذیت مراجعان خود شده‌اند.

وارد مطب خانم دکتری که از پزشکان مشهور در مشهد است می‌شوم مانند تمام روزهای دیگر که پذیرش بیمار دارد شلوغ است و البته خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و گویا کرونا در مطب پزشکان بی‌اثر است.

سه دستگاه کارتخوان روی پیشخوان قرار دارد ولی منشی مطب یک جمله را برای تمام مراجعان تکرار می‌کند و می‌گوید: پول ویزیت را یا به شماره کارت خانم دکتر واریز کنید یا بروید پول نقد بیاورید.

باز هم نکته تأمل‌برانگیز مرتبط با کرونا این است که چرا پزشک متخصص به هشدارهای بهداشتی توجه ندارد و در حالی که همه بر حذف فیزیکی پول در تبادلات مالی در دوران کرونا به دلیل آلودگی بالای اسکناس تأکید دارند او در مطب خود مراجعان را ملزم به دادن پول نقد می‌کند.

بسیاری از مراجعان که نحوه استفاده از سامانه‌های همراه بانک را نمی‌دانند باید پول نقد تهیه کنند و از آنجایی که آسانسور هم خراب (شاید غیرفعال عمدی) است باید سه طبقه پایین بروند و در کوچه و خیابان‌های اطراف به دنبال دستگاه عابربانک بگردند.

 یک خانم بیمار در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: نزدیک نیم ساعت در کوچه‌های اطراف مطب و حتی خیابان احمدآباد پیاده‌روی کردم تا دستگاهی پیدا کنم که پول داشته باشد.

وی می‌افزاید: تعداد زیادی مطب پزشک در محدوده خیابان محتشمی و پرستار وجود دارد و تعدادی از این پزشکان درخواست وجه نقد یا پرداخت از طریق کارت به کارت را دارند پس نخستین نتیجه این تصمیم آن‌ها این است که دستگاه‌های عابربانک این محدوده در زمان کمی خالی از اسکناس می‌شود و آن‌هایی که نحوه کار با دستگاه‌ها را برای کارت به کارت کردن وجه ندارند با مشکل مواجه می‌شوند.

یکی دیگر از مراجعان مطب این متخصص زنان می‌گوید: متأسفانه به دلیل قطع بودن دستگاه‌های کارتخوان مطب چند بار پله‌های سه طبقه مطب را بالا و پایین رفته‌ام؛ یک بار پول ویزیت را آورده‌ام، بعد برای من سونوگرافی تجویز نموده و دوباره باید پول نقد تهیه می‌کردم و مجبور شدم دوباره همان مسیر را طی کنم.

همراه یک بیمار نیز می‌گوید: اینکه قانون مالیات چیست و چگونه می‌تواند گرفته شود به پزشکان و اداره مالیات مربوط است ولی متأسفانه همین موضوع بهانه‌ای شده تا مردم به زحمت بیفتند.

او می‌افزاید: برخی از مغازه‌های این محدوده در ازای دریافت وجه کمی، به بیماران کارت به دست که به دنبال پول نقد هستند پول می‌دهند و یک بازار دلالی در حاشیه مطب پزشکان ایجاد شده است.

•       نکته پایانی

با سر زدن به چندین مطب در محدوده خیابان پرستار معلوم می‌شود تعدادی از همان پزشکانی که اتفاقاً از جمله پردرآمدترین و شناخته شده‌ترین پزشکان مشهدی هم هستند بنا به دلایل مختلفی دستگاه کارتخوان مطب خود را غیرفعال کرده‌اند و بیماران باید به طرق دیگری وجه را بپردازند.

در این بین چیزهایی هم شنیدیم که به نظر می‌رسد باید دستگاه‌های نظارتی به بررسی بیشتر این موضوعات بپردازند؛ اینکه برخی از پزشکان کارتخوان متعلق به فرد دیگری را در مطب خود گذاشته‌اند تا مثلاً تراکنش مالی کمتری به نام خود داشته باشند ولی نکته مهم به زحمت افتادن بیماران یا همراهان آن‌ها در زمان مراجعه به این قبیل مطب‌هاست چون پزشک مربوطه نمی‌خواهد به تکلیف قانونی خود عمل کند.

لازم به ذکر است که بر اساس تأکید سازمان امور مالیاتی کشور مردم می‌توانند در صورت نبود کارتخوان در مطب پزشکان موضوع را به شماره ۱۵۲۶ اطلاع دهند تا پیگیری و برخوردهای لازم انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.