در اقدامات خشونت‌بار دیگر از پلیس آمریکا که بتازگی رسانه‌ای شده، افسران پلیس بعد از کشیدن یک کلاه روی صورت یک مرد سیاه‌پوست بی‌دفاع در شهر «راچستر»، او را دچار خفگی می‌کنند.

فیلم | پلیس آمریکا یک مرد سیاه‌پوست را خفه کرد

قدس آنلاین

پلیس آمریکا در خشونتی دیگر علیه شهروندان سیاه‌پوست این کشور، مردی را در خیابانی در شهر راچستر در غرب نیویورک به قتل رساند.

در ویدئویی که خانواده این فرد منتشر کرده‌اند، گروهی از افسران پلیس کلاهی را روی سر این فرد که به دلیل برهنه بودن کاملاً بی‌دفاع بوده می‌کشند و بعد صورت او را به مدت دو دقیقه روی کف خیابان فشار می‌دهند.

این مرد سیاه‌پوست با نام «دانیل پرود» ۳۰ مارچ، ۷ روز بعد از مواجه‌اش با پلیس در بیمارستانی بعد از قطع دستگاه کمک تنفسی جان خود را از دست داد. قتل او تا دیروز چهارشنبه که خانواده‌اش کنفرانسی خبری برگزار و ویدئوی ثبت شده توسط دوربینی که روی لباس افسران پلیس نصب می‌شود را منتشر کردند، رسانه‌ای نشده بود.  

«جو پرود» برادر مقتول در این کنفرانس گفت: من (با پلیس) تماس گرفتم تا برای برادرم درخواست کمک کنم نه این که او را زجرکش کنند. چطور او را دیدید و نگفتید که او بی‌دفاع است. او را که قبلاً دستبند زده بودید. چند نفر دیگر باید جان بدهند تا جامعه بفهمد که این (روند) باید متوقف شود؟

به گزارش شبکه «ای‌بی‌سی نیوز»، در این ویدئو مشخص است که وقتی پلیس از پرود می‌خواهد روی زمین بنشیند و دستانش را پشتش قرار دهد، خواسته آن‌ها را می‌پذیرد و مقاومتی نمی‌کند. بعد آن‌ها کلاهی را که معمولاً برای جلوگیری از پاشیدن آب دهان بازداشت شدگان به روی پلیس از آن استفاده می‌شود، روی سر وی می‌کشند. پرود از آن‌ها می‌خواهد کلاه را از روی سرش بردارند.

بعد نیروهای پلیس سرش را به کف خیابان می‌کوبند و یکی از افسران سفید پوست با دو دست سر او را به همان حالت نگه می‌دارد و افسری دیگر زانویش را روی کمر او قرار می‌دهد.

پرود در این حالت با صدایی که هر لحظه ضعیف‌تر و نگران‌تر می‌شود، می‌گوید: دارید من را می‌کشید! بس کنید. 

بعد از آن که صدای وی خاموش می‌شود و دیگر حرکتی نمی‌کند و آب از دهانش خارج می‌شود، به نظر می‌رسد افسران پلیس تازه به خود می‌آیند. آن‌ها سپس کلاه را از سر و دستبند را از دستان وی خارج می‌کنند و نیروهای امداد در فیلم دیده می‌شوند که قبل از انتقال وی به بیمارستان در حال احیای قلبی ریوی او هستند. به گفته یکی از متخصصان، مرگ وی در نتیجه عوارض ناشی از خفگی در شرایط مهار بدنی بوده است.

بنابر این گزارش، پرود اهل شیکاگو بود و برای دیدن برادرش به راچستر رفته بود. او قبل از رسیدن به راچستر، از قطار به دلیل رفتار نامناسب اخراج شده بود.

پلیس راچستر حدود ساعت ۷ شب ۲۲ مارچ، ۸ ساعت قبل از مواجه‌اش با پلیس که به مرگ وی منتهی شد، برای ارزیابی وضعیت روانی او بازداشتش کرده بود. بعد از آن حدود ساعت ۳ بامداد برادر پرود با پلیس تماس گرفت تا اطلاع دهد که او از خانه خارج شده است. تحقیقات در خصوص این پرونده به دلیل بی‌دفاع بودن مقتول، به دفتر دادستان کل سپرده شده است.

از اوایل خرداد ماه و پس از اقدام افسر پلیس «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا» در قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکا از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت ۹ دقیقه، اعتراضات سراسری علیه خشونت پلیس آمریکا از شهر مینیاپولیس آغاز شد و به دیگر شهرهای آمریکا و حتی کشورهای دیگر نیز گسترش یافت و تاکنون نیز ادامه داشته است.

بعد از انتشار ویدئوی مربوط به جنایت افسر پلیس آمریکا علیه فلوید، ویدئوهای دیگری در فضای مجازی قرار گرفت که اوج وحشیگری افسران سفیدپوست آمریکایی در مقابل سیاهپوستان را به تصویر می‌کشید که در یکی از این موارد هفته گذشته ویدئویی منتشر شد که در آن، یک افسر پلیس به سمت «جیکوب بلیک» جوان ۲۹ ساله سیاهپوست آمریکایی در شهر «کنوشا» ایالت ویسکانسین در حالیکه غیرمسلح بود، هفت مرتبه شلیک کرد که به فلج شدن این جوان منجر شد.

علی‌رغم تشدید اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا، ترامپ با شورشی و غارتگر توصیف کردن معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، بارها آن‌ها را به سرکوب توسط نیروهای ویژه و گارد ملی تهدید کرده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.