مراسم افتتاحیۀ محفل هنرهای آیینی «زخم عتیق» عصر دیروز با تجلیل از یک شهید هنرمند مدافع حرم، برگزار شد.

«زخم عتیق» با تقدیر از شهید تعزیه‌خوان مدافع حرم افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، در مراسمی که دیروز و در تماشاخانۀ سرو با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین و علاقه‌مندان هنرهای آیینی و مذهبی برگزار شد، از خانوادۀ شهید علی‌اصغر الیاسی، شهید هنرمند مدافع حرم، تجلیل به عمل آمد و این محفل مذهبی توسط این خانوادۀ شهید افتتاح گردید. 
در ابتدای این مراسم استاد داوود فتحعلی‌بیگی در سخنانی گفت: بن‌مایه و منشا اساسی برگزاری این مراسم توسط نهادی صورت گرفته که با فرهنگ پایداری و مقاومت عجین شده‌است. ماهیت هنر تعزیه در طول تاریخ حیات خود بر مقاومت و ظلم‌ستیزی بوده و هنرمندان و فعالان این عرصه نیز اهل مقاومت بوده‌اند. به این معنا که علیرغم سختی‌ها و بی‌احترامی‌هایی که گاهی با آن روبه‌رو می‌شدند و حتی در دوران پهلوی زندان و شلاق نیز برای این قشر هنرمند در کار بود، اما دست از این هنر برنداشتند.  
وی ادامه داد: کوچه به کوچۀ شهرهای ایران آمیخته با هنر تعزیه است چرا که مردم به این هنر اعتقاد داشتند. بدون‌شک باید گفت هنر شبیه‌خوانی هنر بی‌نظیری است و اختصاص به ایرانیان شیعه دارد. بسیاری از مردم جهان هنر ایرانی را با تعزیه می‌شناسند و کسانی که از خارج از ایران به کشورمان سفر می‌کنند به دنبال تعزیه‌اند.  
این هنرمند عرصۀ تئاتر گفت: متاسفانه عده‌ای فقط سراغ نقص‌های تعزیه می‌روند و همان‌ها را بزرگ می‌کنند در حالی که به محاسن آن بی‌توجه‌اند؛ گویا که این نمایش ایرانی برای عده‌ای تبدیل به ننگ شده‌است. خوشبختانه باید بگویم که امروز توجه ویژه‌ای به این هنر شده و با افتتاح این نمایشگاه که مجموعۀ بسیار گران‌قدری است، بخشی از تاریخ هنر تعزیه در ایران به نمایش عموم درآمده‌است؛ اما برایم عجیب است که ما هنوز موزه‌ای برای تعزیه نداریم.  
در بخش بعدی این مراسم، کلیپی از شهید مدافع حرم علی‌اصغر الیاسی به نمایش درآمد و پس از آن با حضور حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و محمد حبیبی معاون هماهنگ‌کنندۀ بنیاد فرهنگی روایت فتح، از خانوادۀ این شهید مدافع حرم تقدیر شد. 
حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و دبیر هفدهمین جشنوارۀ تئاتر مقاومت در بخش پایانی این مراسم گفت: این محفل هنرهای آیینی پیشکشی به ساحت مقدس امام حسین علیه‌السلام است. این نمایشگاه که از امروز آغاز شده و تا آخر محرم‌الحرام ادامه دارد، به چند بخش تقسیم شده‌است؛ یکی از بخش‌های آن، نمایشگاه تخصصی ادوات تعزیه است که به همت آقای دریایی جمع‌آوری شده که پس از این مراسم افتتاح می‌شود. همچنین نشست‌هایی تخصصی تدارک دیده‌ایم که امیدواریم به حل بسیاری از مشکلات این حوزه کمک شایانی کند. در پایان این مراسم نمایشگاه تخصصی ادوات تعزیه افتتاح شد.  
مرشد ابوالفضل ورمزیار، حامد عنقا، افتخاری مدیر رادیو نمایش، ابراهیم گله‌دارزاده، ارمغان بهداروند، علی عطایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی یعقوب‌زاده، حسن موذنی، ناصر آویژه، محمد حبیبی و امیر مولوی از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند. 
نمایشگاه و موزۀ تخصصی نسخ قدیمی و ادوات تعزیه از دوره صفویه تا انقلاب اسلامی، اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی، آیین‌های عاشورایی اقوام ایران زمین، نقالی و پرده‌خوانی، نشست پژوهشی تئاتر دینی و تئاتر صحنه‌ای «نقل سرخ» از جمله برنامه‌هایی است که برای این محفل تدارک دیده شده‌است. 
این محفل هنری‌مذهبی تا پایان ماه محرم پذیرای عموم علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.