عضو سابق شورای عالی مسکن گفت : وام ودیعه مسکن مشکل مسکن استیجاری را حل نمی کند چون اراده دولت حل مشکل مسکن استیجاری نیست.

 وام ودیعه مسکن مشکل مسکن استیجاری را حل نمی‌کند

قدس آنلاین؛ افشین پروین پور با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی دولت باید شرایط مالکیت مسکن را برای همه مردم تامین کند افزود: سکونت استیجاری از دو جهت به نفع مردم نیست . اول تورم عمومی در کل اقتصاد بالاست و دوم تورم در بخش مسکن نیز هر سال روند صعودی دارد و خانوارها مجبورند از سایر هزینه های زندگی کم تا هزینه اجاره بها را پرداخت کنند.

وی افزود: سیاست دولت باید خانه دار کردن مردم به معنای مالکیت باشد .

پروین پور با انتقاد از ارائه برنامه های کوتاه مدت دولت ها به عنوان مسکِنی برای حل مشکل مسکن گفت : دولت باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند برای این کار باید عرضه مسکن ملکی برای همه متقاضیان مسکن فراهم و در دسترس باشد و مسکن های موجود (خانه های خالی ) را نیز عادلانه تقسیم کند.

وی گفت : در کشور ما در تولید مسکن مشکلی نداریم و نهادهای اصلی مسکن مانند زمین ، مصالح و نیروی انسانی موجود است، بلکه بیشترین مشکل توزیع مسکن است ،مسکن باید کالای مصرفی باشد نه سرمایه ای.

این کارشناس مسکن به آمار سرشماری سال ۹۵ در تهران اشاره کرد و گفت : ۴۳ درصد مردم تهران بر اساس سرشماری، مسکن استیجاری دارند که نشان می دهد توزیع مسکن ناعادلانه است و بانکها در این بین بزرگترین سوداگران مسکن در کشور هستند.

پروین پور افزود : اگر مسکن های موجود کشور را عادلانه تقسیم کنند مشکل مسکن حل می شود البته ابزار آن مالیات است مانند قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خانه ای که مالک آن بیش از دو خانه دارد.

وی با حمایت از تصویب مالیات بر خانه های خالی و شناسایی مالکین آنها گفت : با اجرا شدن این قانون نگهداری خانه های خالی به صرف مالک نخواهد بود و آنها اقدام به فروش و به عبارت دیگر عرضه خانه ها به بازار مسکن می کنند.

وی ادامه داد : با عرضه خانه های خالی قیمت ها کاهش می یابد و حباب قیمت کوچک می شود و این نوعی مبارزه با سوداگری مسکن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.