رییس اداره آب و فاضلاب گناباد گفت: اجرای "طرح نذر آب" ظرفیت مهمی برای جلب مشارکت افراد نیکوکار به منظور توسعه جایگاهها و تامین منابع آبی این شهرستان به شمار می‌رود.

نذر آب ظرفیت مهم مشارکت خیران در توسعه منابع آبی گناباد است

به گزارش قدس آنلاین، هادی حیدرنیا افزود: توسعه شبکه و جایگاههای برداشت آب در شهر گناباد در قالب طرحهای مشارکتی با همکاری فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و در این راستا طرح نذر آب با همکاری خیران برای اجرای طرحهای این بخش در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در قالب نذر آب خیران نذورات خود را صرف تامین آب شرب در نقاط مختلف می کنند و این اقدام  طی یک سال گذشته در گناباد رونق یافته است و با توجه به مشکلات  و محدودیتهای گناباد در تامین آب نقش مهمی در کاهش  مشکلات این بخش دارد و در این راستا از ظرفیت خیران برای توسعه کمی و کیفی آبرسانی و احداث جایگاههای برداشت استفاده می شود.

رییس اداره  امور آب و فاضلاب  گناباد گفت: تاکنون ۱۱ جایگاه برداشت آب با همکاری و مشارکت خیران در این شهرستان در حال ساخت و یا بهسازی است و این جایگاهها چون بر اساس مهندسی و موقعیت اقلیمی منطقه طراحی شده اند نقش مهمی در زیباسازی مبلمان شهری دارند.

حیدرنیا به افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب شرب در مناطق شهری و روستایی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون از جمله دو ماه ابتدایی فصل تابستان جاری اشاره و بیان کرد: مهمترین علت این افزایش مصرف علاوه بر افزایش گرمای هوا، شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و بالارفتن میزان مراقبتهای بهداشتی و پیشگیرانه است.

وی ادامه داد: با این وجود با برنامه‌ریزی و مدیریت شبکه و تاسیسات آب در سطح شهرها و روستاهای شهرستان گناباد، حفر چاه جدید، بهسازی منابع، اجاره آب از چاهها و قنوات موجود، فرهنگ سازی مصرف بهینه در بین مردم و مساعدت و همراهی سایر ادارات و نهادها قطع و کمبود آب جبران شد.

رییس اداره آب و فاضلاب گناباد مهمترین طرح در دست اجرای اداره آب و فاضلاب گناباد را نیز ساخت مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی آب با پیشرفت اجرایی ۹۵ درصد ذکر و بیان کرد: با بهره‌برداری از این مخزن، حجم ذخیره سازی آب در این شهرستان دو برابر افزایش خواهد یافت.

حیدرنیا افزود: به کارگیری مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی همچنین در شرایط بحرانی و بروز هرگونه اتفاق در طول مسیر انتقال آب، توانایی ذخیره آب را حداقل به میزان ۴۸ ساعت برای استفاده مشترکان فراهم می‌کند.

وی اجرای حدود ۱۸ کیلومتر شبکه جداسازی آب شرب در شهر گناباد و ساخت جایگاههای برداشت آب را از دیگر طرحهای در دست اقدام ذکر و بیان کرد: اجرای این طرحها علاوه بر دسترسی مردم به آب با کیفیت، از نظر پدافند غیرعامل نیز بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: همچنین در شرایط بحرانی و خروج تاسیسات آبرسانی به هر دلیلی، شهروندان گنابادی قادر خواهند بود آب شرب مورد نیاز خود را از همین جایگاهها تامین کنند.

رییس اداره آب و فاضلاب گناباد گفت: پس از خطوط انتقال آب از سد دوستی به مشهد، طولانی ترین خط انتقال در استان خراسان رضوی به طول بیش از ۱۴۳ کیلومتر مربوط به شهرستان گناباد است که این امر مشکلات بسیاری در روند تامین آب شرب مردم این شهرستان ایجاد کرده است.

حیدرنیا افزود: ۷۵ درصد آب مورد نیاز مردم گناباد از فاصله ۱۲۰ کیلومتری با پمپاژهای متعدد و از فاصله پایین دست با ارتفاع ۷۰۰ متری در منطقه "کیبر کوه" با مشکلات بسیار تامین و در اختیار مشترکان قرار می گیرد و ۳۰ درصد بقیه از دیگر منابع آب این شهر تامین می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات زیاد در خط انتقال آب گناباد در طول سال اصلاح ۱۳ کیلومتر آن در مرحله نخست از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفت و با توجه به افزایش قیمتها تاکنون  ۲.۵ کیلومتر آن در مسیر روستای خیبری اصلاح شده است و اصلاح چهار کیلومتر دیگر از مسیر روستای بیمرغ در دست اقدام است.

او اضافه کرد: ادغام ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی گناباد از اواخر سال گذشته موجب افزایش توان نیروی فنی و تخصصی برای نظارت بیشتر بر طرحها و رفع موازی کارها در اجرای طرحها و خدمات دهی بهتر به مردم در این مناطق شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.