مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان رضوی گفت: تصدی گری دولت بر امور خیرخواهانه که سالیان قبل با هدف کمک به محرومان انجام گرفت اکنون باعث شده است که مردم در خصوص کمک به محرومان کمی بی تفاوت شده و به انفعال برسند.

شهید قاسم سلیمانی باید الگوی پویش های مردمی باشد

حجت الاسلام و المسلمین هادی صاحبقرانی در مراسم افتتاحیه پویش "مشهد حسینیه سیدالشهدا(ع) " در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: برخی از سیاسیت های دولتی که سالها پیش با هدف کمک به محرومان و مستضعفان در نظر گرفته و انجام شده است اکنون و به مرور زمان باعث شده که مردم یک حالت بی تفاوتی و انفعال پیدا کرده و به این باور برسند که رفع نیاز محرومان تنها به عهده دولت است و آنها وظیفه ای در این خصوص ندارند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم که این فرایند و باور تغییر کند. پویش های مردمی که برای کمک به مسایل معیشتی محرومان صورت می گیرد مانند پویش مشهد حسینه سیدالشهدا(ع) در این زمینه بسیار مناسب و کارآمد و مفید است.

وی با ذکر این نکته که تمام دغدغه من از زمانی که مسئولیت سازمان تبلیغات خراسان رضوی عهده دار شده ام این است که کارها به صورت مردمی پیش رود، ابراز داشت: باید حالت تصدی گری که دستگاه های متولی امر فرهنگ و یاسایر قسمت ها به مرور زمان پیدا کرده اند یا به صورت کامل از بین برود و یا اینکه به صورت مناسب و مفید فعال شود. آنوقت می توانیم بگوییم که سیستم متحول شده است.

وی تصریح کرد: محور و راهبرد اصلی سازمان تبلیغات خراسان رضوی مردمی کردن جریان تبلیغ است. به دنبال این هستیم که مردم همه مبلغ شوند و اینکار تنها به عهده مسئولان نباشد. دستور معمار کبیر انقلاب هم همین است که مردم همه باید تبلیغ کنند.

مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان رضوی مدعی شد: اگر قرار باشد برای تمام ظرفیت ها و مسایلی که در خراسان رضوی که نیاز به تبلیغ دارد، مبلغ در نظر بگیریم، حدود ده ها هزار مبلغ کم خواهیم داشت. در واقع اگر تمام روحانیون خراسان رضوی از ابتدایی ترین سطح تا بالاترین سطح حوزه به کار تبلیغ بپردازند بازهم هزاران مبلغ تنها برای همین استان کم خواهیم آورد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع نشاندهنده این است که افراد مقید و مذهبی و دارای دغدغه دین و ترویج معارف دینی، باید آستین ها را بالا زده و به صورت جهادی وارد میدان شده و در این جهت از هر کاری که از دستشان بربیاید دریغ نکنند. همگانی شدن و تبلیغ مردمی راهبرد اصلی سازمان تبلیغات خراسان رضوی است.

وی با اشاره به اینکه پویش های مردمی یکی از بهترین زیرساخت هایی است که می تواند در مردمی شدن تبلیغ های دینی و معارفی کمک فراوانی انجام دهد، افزود: نکته مهمی که در تبلیغ مردمی وجود دارد این است که افراد باید سعی کنند اقدامات خود را به گونه ای پایه ریزی نکنند که به کمک های سازمان ها و ادارات دولتی نیازمند باشند. باید فعالیت های به نحوی باشد که پویش کاملا مستقل از خدمات دولتی باشد تا بهترین کارآیی را داشته باشد.

 وی مطرح کرد: پویش مردمی نباید به پویشی دستگاهی و دولتی تبدیل شود و کاملا مردمی باشد. البته نتیجه گرفتن در چنین شرایطی بسیار سخت تر و زمان بر خواهد بود اما ماحصل کار بسیار مناسب و ارزشمند است. به ویژه آنکه وقتی پویش ها برای اهل بیت علیهم السلام باشد برکت هم به همراه آن خواهد آمد.

وی متذکر شد: نکته دیگری که در پویش های مردمی بسیار اهمیت دارد این است که باید سعی شود هزینه ها و سختی های پویش توسط آحاد علاقه مندان انجام شود. اگر قرار باشد که به عنوان مثال تمام سختی های تهیه و نصب پرچم مشکی بر سر در منازل توسط عده ای معدود انجام شود افرادی که از این خدمات استفاده می کنند چندان قدردان این شرایط نخواهند بود. اما اگر پویش بتواند کاری کند که خود افراد برای تهیه پرچم اقدام کرده و سختی های وهزینه های آن را تقبل کنند آنگاه نصب شدن یا نشدن پرچم برایشان مهم خواهد بود و تاآخر پای کار خواهند ایستاد و پویش منسجم تر صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام صاحبقرانی بیان داشت: باید زندگانی و شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی الگوی کارهای مردمی قرار گیرد. پس از شهادت این سردار عزیز اسلام، بسیاری از مردم از جیب خود خرج کرده و و اقلامی مانند پارچه و بنر و عکس و... و. تهیه کرده و به صورت داوطلبانه بین دیگر مردم توزیع و یا بر سردر بازار و خیابانها نصب کرده بودند. پویش های مردمی مطلوب به این شکل هستند.

وی اضافه کرد: اینگونه حرکات مردمی باعث ایجاد فرهنگ است. فرهنگی که سال ها پیش با تصمیم گیری های دولتی آرام آرام از دست ما خارج شد. باید سعی کنیم که دوباره این فرهنگ را احیا کنیم. مواسات به این معنی نیست که دولت به محرومان کمک کند. مواسات یعنی اینکه خود مردم اقلام و مایحتایجی که دارند را با محرومان به اشتراک گذارند.

وی تاکید کرد: یکی از موارد مهمی که لازم است در پویش های مردمی به آن توجه شود این است که پویش باید همراه با محتوا باشد و تنها به اقدامات عملیاتی محدود نشود. به عنوان مثال وقتی به مناسبت محرم قرار است سردرمنازل و خیابان ها سیاه پویش شود باید مردم را به این فکر واداشت که مگر امام حسین(ع) چه ویژگی هایی داشته اند و برای چه هدفی قیام کرده اند که پس از این همه سال برای او عزاداری کرده و سیاهپوش می شویم. واداشتن مردم به تفکر مکمل اقدامات خیرخواهانه و اسلامی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.