رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد مقدس گفت: در ۱۰ روز گذشته و در پی انجام چندین عملیات، پنج شکارچی حرفه‌ای به همراه سلاح گلوله‌زنی، لاشه یک کفتار و ... شناسایی و دستگیر شدند.

دستگیری شکارچی تحت‌تعقیب و کشف لاشه کفتار

قدس آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد مقدس گفت: در ۱۰ روز گذشته و در پی انجام چندین عملیات، پنج شکارچی حرفه‌ای به همراه سلاح گلوله‌زنی، لاشه یک کفتار و ... شناسایی و دستگیر شدند.

**دستگیری فرد تحت تعقیب در ارتفاعات

مرتضی شیرزور در تشریح این سلسله اقدامات صورت گرفته، تصریح کرد: در مرحله نخست همکاران ما در یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد پی بردند یکی از شکارچیان حرفه‌ای و تحت تعقیب که در نقاط مختلفی از استان اقدام به شکار پرندگان وحشی کرده و به همین واسطه هم یک مرتبه در شهر فریمان و دو مرتبه در مشهد پای‌میز محاکمه کشانده شده بود، دوباره در محدوده استحفاظی شهرستان مشهد دیده شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد بیان کرد: از همین رو مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد منابع اطلاعاتی مستقر در منطقه شکار ممنوع را فعال کرده و از آن‌ها خواستند تحرکات و رفت وآمدهای مشکوک را گزارش کنند و تحت کنترل داشته باشند.

وی گفت: از این اقدام چند روزی گذشت تا اینکه اخباری واصل شد که فرد مورد نظر به همراه دو شکارچی دیگر در حالی درمنطقه حفاظت شده کوه بزنگان دیده شده‌اند و به سمت ارتفاعات حرکت می‌کردند که با خود یک سلاح گلوله‌زنی و دیگر ادوات شکار حمل و همراه دارند.

جمع‌بندی اطلاعات نشان می‌داد شکارچی تحت تعقیب این بار برای شکار پرندگان وحشی وارد منطقه نشده و خیز برداشته است تا کل یا بز وحشی شکار کند.

مرتضی شیرزور بیان کرد: از همین رو به سرعت یک تیم راهی منطقه شد و به محض استقرار با استفاده از دوربین‌کشی ردزنی افراد متخلف را آغاز کردند تا قبل از شکاری دیگر و حرکت به سوی نابودی حیات‌وحش، آن‌ها را دستگیر کنند.

این سلسله اقدامات در ارتفاعات مذکور و پس از چندین ساعت کوه‌پیمایی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد، سرانجام  شکارچیان متخلف شناسایی و در حالی که در حال ترک یک منطقه و وارد شدن به محلی دیگر برای کمین و شکار بودند، محاصره و دستگیر شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد ادامه داد: از شکارچی تحت تعقیب و دو همراهش، یک قبضه سلاح دوربین‌دار برنو به همراه ۱۰ فشنگ و یک دوربین چشمی و دیگر ادوات شکار کشف و ضبط شد.

**ماجرای لکه‌های خون و لاشه کفتار

در دیگر اقدامی که طی ۱۰روز گذشته صورت گرفت  این بود که مأموران یگان حفاظت محیط زیست از طریق مأموران پاسگاه انتظامی اسماعیل‌آباد در جریان کشف لاشه یک قلاده کفتار قرار گرفته و برای بررسی ماجرا راهی محل که یک ایست و بازرسی بود شده و مشخص شد مأموران پلیس حین کنترل خودروهای عبوری به وجود چندین لکه خون روی صندوق عقب سواری پژو مشکوک و به این واسطه خودرو را متوقف می‌کنند.

شیرزور بیان کرد: در بازرسی خودرو مشخص می‌شود لاشه یک کفتار در آن قرار دارد. از همین رو ماجرا به یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد اطلاع داده شد و یک تیم برای بررسی ماجرا راهی محل شد. با حضور مأموران این یگان در محل و بررسی وضعیت لاشه مشخص شد کفتار به احتمال قوی پس از برخورد خودرو سواری چه عمدی و چه سهوی مرده است.

از سوی دیگر برخی تحقیقات میدانی نشان می‌داد علت انتقال این حیوان توسط فرد متخلف جدا کردن برخی اندام حیوان در پی مسائل خرافی بوده است.

این مقام مسئول در محیط زیست شهرستان مشهد در پایان عنوان کرد: از سوی دیگر در سومین عملیات هم فردی که به صورت گسترده جوجه پرندگان وحشی را از استان‌های جنوبی کشور قاچاق  و در بازارهای مشهد به فروش می‌رساند، با همکاری پلیس مبارزه با موادمخدر استان خراسان‌رضوی دستگیر شد که از وی ۵۴۵ قطعه جوجه مینا  که توسطِ دو دستگاه اتوبوس از استان سیستان و بلوچستان به مشهد حمل  و در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری می‌شد، کشف و توقیف گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.