موضوع تهیه دارو در شرایط فعلی و با قیمت‌هایی که رو به افزایش گذاشته کاری بس دشوار است. در چنین شرایطی وقتی بیماری نیاز به دارویی خارجی داشته باشد هم باید پول چندین برابری پرداخت نماید و هم اینکه وقت و زمانش تلف شود تا دارویی که نیازمند آن است را احتمالاً پیدا کند و بخرد!

زور مکمل‌های خارجی به داروهای خاص می‌چربد

هاشم رسائی‌فر/

موضوع تهیه دارو در شرایط فعلی و با قیمت‌هایی که رو به افزایش گذاشته کاری بس دشوار است. در چنین شرایطی وقتی بیماری نیاز به دارویی خارجی داشته باشد هم باید پول چندین برابری پرداخت نماید و هم اینکه وقت و زمانش تلف شود تا دارویی که نیازمند آن است را احتمالاً پیدا کند و بخرد! اینکه می‌گوییم احتمالاً پیدا کند دلیل دارد، چراکه در بازار فروش داروها، پیدا کردن داروی خارجی در حال حاضر حکم کیمیا دارد! کمتر داروخانه‌ای را می‌توان پیدا کرد که اقلام دارویی خارجی‌اش کامل باشد، چنانچه پیدا شود قیمتی دارد که کمتر بیماری می‌تواند آن را تهیه و مصرف نماید. نکته قابل توجه این است که فروش مکمل‌های خارجی نیروزا و اقلام آرایشی و بهداشتی وارداتی که بیشتر آن‌ها نیز در داروخانه موجود است بدون مشکل و به وفور در دسترس همگان قرار دارد. در چنین شرایطی و با توجه به ایجاد دوگانگی در بحث فروش دارو و نیز مکمل‌ها و اقلام آرایشی و بهداشتی، نارضایتی و گلایه‌مندی جمع کثیری از مردم را در پی داشته و دارد.

هزینه زیاد و نبود داروی خارجی، درد مشترک بیماران

یک شهروند مشهدی که بیمار سرطانی در خانه دارد با ابراز گلایه از شرایط موجود در بحث تهیه و خرید داروهای خارجی می‌گوید: تا پیش از این برای تهیه داروهای که بیشتر آن‌ها خارجی هستند و به شدت مورد نیاز بیمارمان است مشکل هزینه‌های آن را داشتیم و مجبور بودیم به هر دری بزنیم تا مبالغ بالای خرید این داروها را پرداخت نماییم، اکنون اما در شرایط فعلی مشکل کمبود و نبود دارو نیز به این موضوع اضافه شده است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود چنین مشکلاتی که داریم و تهیه داروی خارجی برای بیمارمان که هر روز سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، نمی‌دانیم با این معضل چکار باید بکنیم چون دارویی نیست که برای درمان خریداری شود! نمی‌دانیم به فکر رسیدگی به بیمارمان و هزینه‌های سرسام‌آوری که بر دوشمان افتاده، باشیم و یا با درد نبود دارو و رنج و زحمت فراوانی که بیمار باید تحمل کند، بسازیم.

امید ناامید شده برخی بیماران!

یکی از بیماران که با مشکل «ام. اس» دست به گریبان است در این خصوص بیان می‌کند: تهیه دارو در وضعیت فعلی واقعاً کاری دشوار و شاید هم غیرممکن شده است داروهایی که من مصرف می‌کنم بیشتر خارجی و وارداتی هستند، چند وقتی است برای خرید دارو با مشکل مواجه شدم و خیلی سخت بدست می‌آورم.

او اظهار کرد: درخواست ما از مسئولان این است که به این موضوع رسیدگی کنند، چراکه اگر دارویی نباشد امید خیلی از بیماران به ادامه حیات حتی قطع خواهد شد، همچنین هزینه‌های بالای خرید داروهای خارجی موجب شده تا بیماران زیادی دیگر نتوانند این داروها را تهیه و مصرف نمایند و این یعنی کاهش امید به زندگی.

تبادلات ارزی، مشکل بزرگ بر سر واردات دارو

رئیس انجمن داروسازان و داروخانه‌داران خراسان رضوی نبود سیستمی برای انتقال ارز از کشور به سایر کشورها برای خرید دارو و تهیه مواد اولیه برخی اقلام دارویی تولید داخل را دلیل اصلی کمبود و نبود دارو می‌داند و می‌گوید: مشکلی که در بحث انتقال ارز از کشور برای خرید از شرکت‌های دارویی خارجی وجود دارد موجب شده تا روند واردات داروها با مشکل مواجه شود ضمن اینکه داروهایی هم که از خارج خریداری می‌شوند باید تأییدیه داخل را بگیرند به‌خصوص داروهایی که برای نخستین بار از یک شرکت وارد ‌می‌شود و این‌ها موجب کمبود و نبود داروی خارجی شده است.

دکتر علیرضا شهریاری در واکنش به موضوع وفور مکمل‌ها و مواد آرایشی و بهداشتی خارجی در بازار در قیاس با مشکل واردات داروی خارجی اظهار می‌کند: سیستم واردات در این دو مقوله متفاوت است مکمل‌ها و اقلام آرایشی و بهداشتی را می‌شود به راحتی از هرجایی تهیه و وارد کرد، اما برای دارو حتماً باید مراحل تأییدیه و آزمایش‌های آن پشت سر گذاشته شود، همه کشورها هم داروهای مورد نیاز ما را ندارند که اگر این نشد بعدی را انتخاب کنیم. نبود سیستم تبادل ارزی هم با این کشورها بر مشکل افزوده و نمی‌شود به راحتی دارو و مواد اولیه داروهایی که در کشور تولید می‌شود را وارد کرد. قیمت برای مکمل‌ها آزاد است و به هر قیمتی که برای واردکننده تمام شود می‌تواند بالاتر از آن را بفروشد، اما در مورد دارو این موضوع وجود ندارد و باید واردکننده ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی داشته باشد تا برایش صرف کند واردات داور داشته باشد. در این شرایط اگر یارانه‌ای که دولت برای واردات دارو در نظر می‌گیرد به بیمه‌ها پرداخت شود بهتر است، چراکه کارخانه‌های تولید دارو دیگر نیازی نیست صبر کنند تا ارز به آن‌ها داده شود و مواد وارد و سپس اقدام به ساخت دارو کنند و در چنین شرایطی کمبود داروی مورد نظر تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.