با وعده‌های خوش رئیس سازمان بورس برای متعادل شدن بازار با حمایت حقوقی‌ها و قرائت گزارش نظارتی مجلس از بازار تا دو هفته دیگر و با وجود تداوم افت شاخص تا آخرین روزکاری هفته گذشته، برخی سهامداران  امروز شنبه را روز طلایی بازار می‌دانند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی سمت و سوی آینده این بازار هیجان‌زده را سخت و غیرممکن  توصیف می‌کنند.

آینده نامعلوم بازاری که از «هیجان» دستور می‌گیرد

قدس آنلاین:  با وعده‌های خوش رئیس سازمان بورس برای متعادل شدن بازار با حمایت حقوقی‌ها و قرائت گزارش نظارتی مجلس از بازار تا دو هفته دیگر و با وجود تداوم افت شاخص تا آخرین روزکاری هفته گذشته، برخی سهامداران  امروز شنبه را روز طلایی بازار می‌دانند، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی سمت و سوی آینده این بازار هیجان‌زده را سخت و غیرممکن  توصیف می‌کنند.

نگاهی به نوسان‌های شدید بورس نشان می‌دهد شاخص کل در طول دو هفته کاری(از ۲۰ مرداد تا ۱۱ شهریور) حدود ۴۰۰هزار واحد( ۲۳درصد) کاهش یافته است. در آخرین روز کاری هفته گذشته هم شاخص کل، ریزشی ۱/۳ درصدی داشت و در کانال یک‌میلیون و ۶۰۰هزار واحدی متوقف شد.

براساس آمار و با در نظر گرفتن ریزش‌های اخیر، بازار سهام در روزهای سپری شده از سال جاری تاکنون یک‌میلیون و ۱۷۲هزار واحد رشد کرده  و اگر نبود ریزش‌های شدید اخیر، این رشد به بالای ۵/۱ میلیون واحد هم می‌رسید.

 امروز روز تعادل‌بخشی حقوقی‌هاست

بنا به اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از امروز شنبه سهامداران عمده و حقوقی که بیش از ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند، بازارگردانی را برای متعادل کردن بازار به طور جدی انجام خواهند داد و در بلندمدت هم این شرکت‌ها باید با صندوق‌های بازارگردان بزرگ قرارداد ببندند تا بتوانند هم در روزهای رشد بازار و هم در روزهای منفی برای متعادل شدن بازار اقدام کنند.

حسن قالیباف‌اصل معتقد است: این تصمیم از امروز تأثیر خود را بر متعادل شدن بازار نشان می‌دهد و در بلندمدت هم به نفع بازارسرمایه است و به نقدشوندگی آن نیز کمک می‌کند.

وی شائبه اینکه دولت دیگر از بورس حمایت نمی‌کند را رد می‌کند و در خصوص اثرات مثبت دیگر تصمیم‌ها که با محور بهبود روند بازار اتخاذ شده، می‌گوید: از دیگر تصمیم‌های اخذ شده افزایش دامنه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و بر این اساس تسهیلاتی هم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در نظر گرفته شده است. این تسهیلات سرمایه‌گذارانی را که از دانش یا فرصت کافی سرمایه‌گذاری مستقیم برخوردار نیستند تشویق می‌کند تا از  طریق صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری اقدام کنند؛ فراموش نکنید همواره روش غیرمستقیم بهترین روش برای سرمایه‌گذاران بورسی است.

 مجلسی که رشد و افت را غیرطبیعی می‌داند 

در همین روزها سخنگوی کمیسیون  اقتصادی مجلس هم از قرائت گزارش نظارتی مفصل مجلس تا دو هفته آینده در صحن علنی خبر می‌دهد. به گفته مهدی طغیانی در این گزارش فرصت‌ها و تهدیدهای چند ماه اخیر یعنی از ابتدای سال ۹۹ بررسی شده است.

وی می‌گوید: تنها ریزش‌های بورس غیرطبیعی نیست بلکه زمانی که شاخص بورس بالا می‌رفت هم از نظر مجلس، غیرطبیعی بود و ما نگران بودیم، این روزها هم نگران بورس هستیم.

احسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در توییتی در خصوص راهکارهای جلوگیری از افت شاخص بورس نوشته است: یک چتر برای تبدیل سقوط آزاد به فرود آرام که سازمان و شورای بورس اختیار قانونی تصویب آن را دارند ۸۰ درصد درآمدهای سازمان بورس از ابتدای سال  ۱۳۹۹ در صندوق تثبیت بازار، سپرده-گذاری شود.

به خروج مردم از بورس احترام بگذاریم

بازار بورس در ۵/۵ ماه گذشته رشدی۲۸۸درصدی به خود دیده بود، حالا و به زعم کارشناسان در پی عملکرد نامطلوب دولت و عمدتاً حواشی مربوط به طرح گشایش اقتصادی دولت در مدار افتی غیرمنطقی قرار گرفته و به دلیل بالا بودن هیجان بازار، پیش‌بینی آینده سخت‌تر شده است.

یک کارشناس بازارسرمایه به خبرنگار ما می‌گوید: با احترام به خبرهای خوب رئیس سازمان بورس، باید گفت عملکرد اواخر هفته گذشته حقوقی‌ها نشان داد که تمام قد در حال حمایت از بازار هستند  و این سؤال‌برانگیز است که در این شرایط و در حالی که ویژگی خاصی در بازار نیست، چرا چنین ریسک‌های سنگینی را می‌پذیرند؟

به گفته علی حیدری، وعده‌های رئیس سازمان بورس برای دلگرمی موقت بازار خوب است، اما راهگشا نیست و مجلس هم از زمان شروع به کار، ساز عدم‌همراهی با دولت را کوک و در خصوص اوراق سلف‌نفتی سنگ‌اندازی کرده در حالی که این کار شاید تنها کار خوب دولت بود که به واسطه آن هزینه‌ها از محل چاپ پول تأمین نمی‌شد!

وی ادامه می‌دهد: این رویکرد غیرعلمی مجلس، لرزه بر اندام بازار سهام انداخت. واقعیت این است که مجلس نگاه «رابین‌هودی» به اقتصاد دارد و این شیوه در تمام جهان امتحانش را پس داده و موفق نبوده است. خبر خوب مجلس می‌تواند تصویب استقلال بانک‌مرکزی باشد تا بازارهای سرمایه‌ای نظیر بورس با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی کمتر نوسان ببینند.

حیدری، سفر قریب‌الوقوع وزیر امورخارجه سوئیس به ایران را زمینه‌ساز رشد و ثبات احتمالی بازارسهام در چند روز می‌داند و در غیر این‌صورت بازار به صورت کج‌دار و مریز و تابع شایعات حرکت خواهد کرد.

وی می‌گوید: بازار از نظر حجم سهام و نقدینگی بسیار بزرگ شده و اخبار کوچک اقتصادی و ورود شرکت‌های کوچک را به سرعت هضم می‌کند؛ بنابراین باید با ورود بنگاه‌های حاکمیتی و نه‌دولتی به بازار، صعود موقتی را رقم زد. همراهی دولت و نهادهای حکومتی با بانک‌مرکزی هم شاید تا حدودی بتواند بازار را از افت بیشتر نجات دهد.

حیدری معتقد است: هر چند اغلب کارشناسان نگاه بلندمدت به بورس دارند و مردم را به صبوری در این روزها دعوت می‌کنند، اما  باید به رویکرد مردم در این شرایط احترام گذاشت ولو این رویکرد خروج از بازار سهام باشد، چرا که در همه اقتصادها، سرمایه-گذار هر وقت احساس عدم‌ثبات کند، سرمایه‌اش را خارج می‌کند.

وی در همین حال از مردم می‌خواهد در شرایط فعلی از مشاوره‌های صندوق‌ها و کارگزاری‌ها بهره بگیرند و دولت هم به جای سرمایه‌گذاری فردی بهتر است سرمایه-گذاری از طریق نهادهای سرمایه‌گذاری را مانند دیگر اقتصادها در رسانه ملی تبلیغ کند.

 دو آینده برای دو گروه سهام

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه معتقد است: روند بازارسرمایه در آینده به دو صورت خواهد بود. سهم‌هایی که اصلاح قیمت آن‌ها متناسب با بازار بورس نباشد احتمال دارد به روند منفی خود ادامه دهند، اما سهام‌هایی که اصلاح قیمت معقولی داشته‌اند، رشد خواهند داشت. البته  برخی سهام مانند  فلزی و معدنی که رشد دلار نیما  و قیمت جهانی در آن‌ها تأثیر بیشتری دارد، با افزایش ارز، ارزش سهامشان  افزایش می‌یابد. ضمناً در حال حاضر میزان حجم معاملات نگران‌کننده نیست و نقدینگی در بازار افزایش یافته است.

 تعادل احتمالی بازار شاید تا یک ماه آینده

کارشناس دیگری هم می‌گوید: در آینده به دلیل تبعیت و تسرّی ذهنیت اصلاح در سطح عمومی قیمت‌ها به ‌طور خودکار روندی در بازار ایجاد می‌شود. در این روند دوره اصلاح اگر در مسیر حرکتی خود با موانعی به ‌صورت‌ ارشادی و ‌کنترل‌شده مواجه شود محدودیت‌های ایجاد شده دوره اصلاح را طولانی‌تر خواهد کرد.

فردین آقابزرگی معتقد است: سریع‌ترین حالت ممکن هم این است که بازار در یک دوره کوتاه برای رسیدن به تعادل، به حال خود رها شود. در چنین حالتی ممکن است ظاهر بازار خوشایند و پسندیده سهامداران نباشد، اما در مقابل ۲۹۰درصد بازدهی، اگر ۳۰ تا ۵۰ درصد افت در سطح عمومی قیمت و شاخص داشته باشیم، این اتفاق غیرمتوازن با وضعیت اقتصادی کشور نخواهد بود.

وی پیش‌بینی می‌کند در صورت ثبات شرایط فعلی، شاخص کل بورس از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزارتا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عقب‌تر نخواهد رفت و در این شرایط انگیزه برای ورود به بازارسرمایه مجدداً ایجاد خواهد شد.

 آقابزرگی اضافه می‌کند: ذات بازار نوسان سینوسی دارد، اما روند عمومی از ابتدا تا پایان هفته جاری احتمالاً کاهشی است. اگر مقاومت خاصی صورت نگیرد بعد سه هفته تا یک ماه آینده تعادل نسبی داریم و پس از آن شرایط باثبات و رشد ملایم را تجربه خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.