۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 718802

پیام دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از سران مالزی برای حضور در تهران که به مناسبت روز ملی این کشور صورت گرفت را می توان گامی نو جهت گشودن افق‌های روشن در توسعه مناسبات میان دو طرف قلمداد کرد.

قدس آنلاین: پیام دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از سران مالزی برای حضور در تهران که به مناسبت روز ملی این کشور صورت گرفت را می توان گامی نو جهت گشودن افق‌های روشن در توسعه مناسبات میان دو طرف قلمداد کرد. رئیس جمهور کشورمان در این پیام که چند روز پیش صادر شد، ابراز امیدواری کرد در پرتو اراده سیاسی موجود، همبستگی میان دو ملت در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی، بیش از پیش توسعه یابد.

واقعیت آن است که توسعه مناسبات میان این دو کشور مهم اسلامی آن هم در شرایطی که تهران تحت شدیدترین و غیر انسانی ترین فشارهای غربی قرار دارد، بسیار مهم و راهگشا به نظر می رسد. جدا از روندهای سیاسی، هم اکنون ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی تهران - کوالالامپور وجود دارد. تهران در سالیان اخیر همواره روابط سیاسی خوبی با کوالالامپور داشته، اما در چند سال اخیر به واسطه سیاست‌های تحریمی آمریکا این مناسبات تا حدی از مسیر طبیعی خود خارج شده است.

اکنون هر دو کشور به توسعه مناسبات تمایل دارند و با وجود اثرگذاری تحریم ها اگر  آن‌ها امکاناتی که در حوزه‌های مختلف دارند را عملیاتی کنند، امکان نزدیکی وجود دارد. مالزی به عنوان کشوری اسلامی در چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است. این کشور پیش از این در میدان گازی پارس جنوبی فعال بود  و قرار بود در زمینه تولید گاز ال. ان. جی در ایران سرمایه گذاری‌های بزرگ انجام دهد که به‌خاطر تحریم ها متوقف شد. اما دولت جدید حاکم بر این کشور به نخست وزیری «محی‌الدین یاسین» سیگنال‌های خوبی برای توسعه مناسبات با تهران ارسال کرده است. مالزی همچنین در زمینه فناوری اطلاعات، شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز و برخی دیگر علوم جدید پیشرفت‌های خوبی داشته است. این در حالی است که در زمینه گردشگری هم تجارب این کشور می تواند برای تصمیم سازان ما مفید واقع شود. در سوی دیگر این کشور از ظرفیت‌های خوبی برای بازار صادراتی ایران محسوب می شود. به‌ویژه به دلیل قرار داشتن مالزی در منطقه حاره و تفاوت جغرافیایی با کشورمان محصولات کشاورزی ایران می تواند به راحتی در آنجا طرفداران بسیاری پیدا کنند. اقتصاد ایران و مالزی به عنوان اقتصادهای مکمل شناخته می شوند و بی شک نزدیکی هر چه بیشتر دو طرف می تواند به نفع دو طرف تمام شود.

اما توسعه مناسبات میان تهران و کوالالامپور در بعد سیاست نگاه به شرق که مد نظر تصمیم سازان ما قرار دارد هم امری مهم محسوب می شود. نگاه به شرق در دیپلماسی ما تنها نباید به توسعه روابط با چین و روسیه خلاصه شود. در کنار توجه به توسعه رابطه با پکن و مسکو کشورهای دیگر به‌ویژه مالزی، اندونزی و پاکستان هم با توجه به نفوذ فرهنگی ایران در این حوزه باید بیشتر دیده شده و مورد توجه قرار گیرند؛ چرا که آن‌ها به‌واسطه جمعیت بالا می توانند بازار خوبی برای محصولات ما تلقی شوند.

نکته دیگر که توسعه روابط با کوالالامپور را توجیه پذیر می کند، بحث رسیدن به یک دیدگاه مشترک در مقابله با بحران‌هایی است که جهان اسلام را به خود درگیر کرده که در صدر آن موضوع فلسطین و مقابله با تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی است. مالزی از گذشته در موضوع فلسطین مواضع خوبی داشته است. به طور نمونه دفتر نمایندگی فلسطین همواره در کوالالامپور با وجود فشار طرف غربی فعال بوده است. در حالی که امروز محور سازشکار عربی به رهبری عربستان سعودی با گام گذاشتن در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بیش از پیش به آرمان فلسطین پشت کرده، مسلماً نزدیکی کشورهای مهم اسلامی از جمله ایران، مالزی، اندونزی و ترکیه می تواند مؤثر بوده و در خنثی سازی توطئه‌های استکبار جهانی تأثیرگذار باشد. ضمن اینکه توسعه همه‌جانبه رابطه تهران با این دولت‌های مهم اسلامی می تواند همکاری مشترک در حوزه سیاست بین‌المللی را هم تقویت کرده و در هنگام افزایش فشار طرف آمریکایی بر کشورمان کفه ترازو در نهادهای جهانی را به نفع ما سنگین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.