دفاع مقدس بخشی عظیم از تاریخ کشورمان است که هنوز ناگفته‌های بسیاری دارد، رشادت‌ها، ایثار و صبوری‌های مردان بی‌ادعایی که باورهایشان آن قدر محکم و در اولویت قرار داشت که رفتن را به ماندن ترجیح دادند و رفتند و حماسه‌ای جاویدان برای همیشه باقی گذاشتند. به سراغ یکی از رزمندگان عرصه فرهنگ و تبلیغات آن دوران می‌روم که هنوز هم ‌بعد از گذشت سال‌ها همچنان در انجام رسالتش پا برجاست.


سرورهادیان‌/

دفاع مقدس بخشی عظیم از تاریخ کشورمان است که هنوز ناگفته‌های بسیاری دارد، رشادت‌ها، ایثار و صبوری‌های مردان بی‌ادعایی که باورهایشان آن قدر محکم و در اولویت قرار داشت که رفتن را به ماندن ترجیح دادند و رفتند و حماسه‌ای جاویدان برای همیشه باقی گذاشتند. به سراغ یکی از رزمندگان عرصه فرهنگ و تبلیغات آن دوران می‌روم که هنوز هم ‌بعد از گذشت سال‌ها همچنان در انجام رسالتش پا برجاست.

•       رشد در فضای مذهبی و ادبی

غلامرضا(حمید) هنرور ترشیزی متولد ۱۳۴۰ کاشمر است او در ابتدای گفت‌وگو می‌گوید: 40 روز پیش از آنکه چشم به جهان باز کنم، پدرم به رحمت خدا رفت و از همان سال، همه بار زحمات تربیتی و پرورشی من و برادر بزرگ‌تر و خواهرانم به دوش مادرمان افتاد که سال ۹۴ او نیز به رحمت خدا رفت. در حقیقت شخصیت و باور من از همان دوران کودکی‌ام به واسطه سابقه فرهنگی مرحوم مادرم شکل گرفت. چون او شخصیتی تحصیلکرده و باسواد بود که ضمن داشتن سواد و مدرک تحصیلی، تقریباً حافظ کل قرآن کریم بود و کلاس‌های آموزش قرآن و به تعبیر قدیم مکتبخانه هم داشت و علاوه بر این‌ها، بسیار اهل مطالعه و علاقه‌مند به شعر و ادبیات و عاشق و دوستدار اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) و روضه اباعبد الله(ع) بود.

ضمن اینکه صدای خوشی هم داشت و مدیحه و مراثی آل الله را می‌خواندو آشنایی خوبی هم با متون ادبی و دیوان شعرای بزرگی مثل سعدی و حافظ داشت و همیشه مشتاق شعرخوانی و مشاعره بود. من نیز در چنین فضایی پرورش یافتم و با کتاب و شعر و مجالس انس با قرآن و حدیث محشور و دمخور بودم.

•       از جبهه‌های جنوب تا سوریه و لبنان

او درباره حضورش در جبهه و دوران هشت سال دفاع مقدس و از فعالیت‌هایش در زمینه‌های تألیف و تولید و نشر کتاب می‌گوید: پیش از ورودم به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۶۰، مدتی در کردستان به عنوان رزمنده بسیجی حضور داشتم و قبل از آن هم در کنار درس و کتاب، با نهاد نوپای جهاد سازندگی همکاری می‌کردم و همراه جهادگرانی بودم که برای سازندگی به روستاها می‌رفتند.

وی تصریح می‌کند: در مقاطع مختلف در خوزستان و جبهه‌های جنوب بودم و یا در تیپ ویژه شهدا در کردستان حضور داشتم، باز هم بیشتر فعالیت و مسئولیتم در واحد تبلیغات رزمی بود. مدت دو سال توفیق همراهی و همرزمی با سردار شهید کاوه و رزمندگان شجاع تیپ ویژه شهدا را داشتم بعد از آن هم توفیق حاصل شد که در دو مرحله چهار ماهه در سوریه و لبنان حضور پیدا کنم که آنجا هم فعالیت‌های تبلیغی بسیار خوبی برای مظلومان و محرومان و شیعیان لبنان انجام شد، به خصوص در مرحله دوم که پس از فرار صهیونیست‌ها از جنوب لبنان بود، به اتفاق دیگر عزیزان هنرمند ایرانی و لبنانی توانستیم نمایشگاه بسیار خوبی در منطقه شیعه‌نشین در ضاحیه بیروت به مناسبت بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر بر پا کنیم که بسیار مورد استقبال مردم واقع شد.

این ناشر کتاب‌های دفاع مقدس بیان می‌کند: برای قبولی در کنکور سراسری سال ۶۵، از جبهه‌های جنوب و همراهی با گردان کوثر برگشتم که در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد پذیرفته شدم و تا سال ۶۹ مشغول تحصیل بودم، البته در خلال تحصیل، چند نوبت توفیق حضور مجدد در جبهه‌های غرب و جنوب را پیدا کردم.

پس از آن در سپاه مشهد و کنگره بزرگداشت شهدای خراسان مشغول خدمت بودم و در تألیف و تدوین زندگی‌نامه و خاطرات شهدا قلم می‌زدم.

•       قلم زدن برای ادبیات دفاع مقدس

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در این مقطع کتاب‌هایی با عناوین «چهار فصل عشق، ستاره‌ها (جلد ۶)، پرتو خورشید، پرواز پیروزی، سرزمین سبز، قصه بهمن، پروانه وار» حاصل توفیقات آن دوران است، اما در سال ۱۳۸۲ همسرم که با توجه به علاقه‌اش به فعالیت‌های علمی و فرهنگی، مجوز انتشارات زلال اندیشه را دریافت کرد، توانست علاوه بر تولید و نشر آثار متعددی در حوزه‌های مختلف، نسبت به ویراستاری، آماده‌سازی، چاپ و نشر کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا و ایثارگران اقدام و به بازار نشر عرضه کند.

وی با بیان اینکه پس از بازنشستگی، فراغت بیشتری برایم ایجاد شد و در راستای نشر آثار دفاع مقدس با همسرم همکاری و همراهی دارم، اظهار می‌کند: باوجود وضعیت نامناسب فعلی بازار نشر، سعی شده این فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی تداوم داشته باشد.

•       نیاز امروز ادبیات پایداری

او با توجه به فعالیت چندین ساله‌اش در حوزه ادبیات پایداری و آثار دفاع مقدس، در پاسخ به این پرسش که بیشتر در چه قالب‌ها و موضوعاتی تاکنون قلم زده است و جای چه مواردی در این عرصه خالی است، می‌گوید: بیشتر آثار و کتاب‌ها در قالب ادبیات داستانی، خاطره، قالب شعر و ادبیات کودک و نوجوان تولید شده و علاوه بر موضوع شهدا و جانبازان و آزادگان به انتشار خاطرات رزمندگان و خانواده‌های آن‌ها هم پرداخته‌ایم که آخرین اثر، گزیده خاطرات نیروهای واحد تبلیغات یگان‌های رزمی خراسان رضوی بوده که با همت و پشتیبانی هیئت شهدای تبلیغات به چاپ رسیده است.

این نویسنده شهرمان خاطرنشان می‌کند: به اعتقاد من متأسفانه با توجه به عظمت حماسه دفاع مقدس و ژرفای این دریای وسیع و به تعبیر مقام معظم رهبری این گنج و گنجینه هشت ساله، در مجموع متولیان امر، اهل علم و تحقیق، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای مردمی و به طور اخص نویسندگان ما، بسیار کم وارد این عرصه شده‌اند و کمتر به استخراج این گنج گرانسنگ پرداخته‌اند و باید گفت زوایای مختلف این حماسه دفاع مقدس همچنان برای نسل جوان و نوجوان و حتی نسل میانسال ما که خود اهل جبهه و جنگ و جهاد بوده‌اند و دستی بر آتش داشته‌اند، پنهان و ناشناخته مانده و بسیار جای کار، تحقیق، تألیف و تبلیغ و انتشار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.