۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 718813

«از دو ماه پیش مشخص بود که نیمه شهریور روز آغاز بازگشایی مدارس است» این را دیروز وزیر آموزش و پرورش گفت که برای توضیح بازگشایی ناگهانی مدارس، به شبکه خبر رسانه ملی آمده بود.

«از دو ماه پیش مشخص بود که نیمه شهریور روز آغاز بازگشایی مدارس است» این را دیروز وزیر آموزش و پرورش گفت که برای توضیح بازگشایی ناگهانی مدارس، به شبکه خبر رسانه ملی آمده بود.

محسن حاجی‌میرزایی درباره علت تغییر در تصمیم‌گیری برای بازگشایی حضوری مدارس از شنبه اظهار کرد: با وزارت بهداشت جلساتی داشتیم و آن‌ها معتقد بودند اگر مناطق را به سفید و زرد و قرمز تقسیم کنیم، این شهرها و مناطق فاصله‌شان با هم زیاد نیست.

وی ادامه داد: تجربه برگزاری مراسم محرم سبب شده به گونه‌ای عمل شود که همه را یکجا ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه برخی مدیران و معلمان گلایه کرده‌اند که آماده بازگشایی حضوری نبوده‌اند، گفت: قطعاً بنا بوده از ۱۵ شهریور آموزش‌ها شروع شود، معلمان و خانواده‌ها باید برای آغاز سال تحصیلی آماده می‌بودند. از قبل اعلام کرده بودیم که معلمان باید از ۱۵ شهریور در مدارس حضور داشته باشند و آن‌ها باید در هرشرایطی در مدرسه حضور می‌داشتند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه مسئولان بهداشت به عنوان متخصصان امر پروتکل‌هایی را در اختیار ما قرار دادند و گفتند اگر رعایت شود، برگزاری حضوری اشکالی ندارد و پروتکل‌ها را به مناطق اعلام کردیم، گفت: براساس این پروتکل‌ها فاصله بین دانش آموزان یک متر خواهد بود. زمان هرکلاس حداکثر ۳۵ دقیقه است. دانش آموزان در کلاس‌های مختلف و در ساعت‌های مختلف حضور می‌یابند که اجتماع انجام نشود. تهویه باید مناسب و  پنجره‌ها باز باشد. روی شست و شوی دست‌ها و آماده بودن سرویس بهداشتی مدارس مقرراتی را اعلام شده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید به مجموعه متخصصان خودمان اعتماد کنیم، گفت: خانواده‌ها ممکن است نگرانی داشته باشند که آن را به حق می‌دانم. اگر خانواده‌ها نگران‌اند به مدرسه بیایند و با مدیر صحبت کنند. بدون مشارکت خانواده‌ها قادر نخواهیم بود سال تحصیلی را پیش ببریم.

به طراحی الگوی شروع سال تحصیلی نرسیده بودند

اما چهار روز پیش از این، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری رؤسا و مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور حرف‌های دیگری زده بود. علی باقرزاده در این اجلاس به روش‌های مختلف بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: در همه روش‌ها اختیارات به مدارس داده ‌شده است. از مدیران کل می‌خواهم اختیار را از مدرسه نگیرند. اصل مهم این است مدرسه باز باشد، اما مهم‌تر این است که مدرسه باید ایمن باشد.

باقرزاده افزود: وقتی ما اخبار شیوع کرونا را شنیدیم تصور نمی‌کردیم این میهمان ناخوانده با این سرعت کشورهای دنیا را تسخیر کند. آمادگی کشورها برای مواجهه با این پدیده آمادگی کامل نبود و همچنان۶۰ درصد کشورها به طراحی الگوی مشخص برای شروع سال تحصیلی جدیدشان نرسیده بودند.

باقرزاده با اشاره به اینکه کرونا یک فرصت است، گفت: استفاده از فناوری نوین فرصت است و اگر به روش معمول فناوری را وارد می‌کردیم، ۱۰ سال طول می‌کشید، اما از روی اجبار در این فضا قرار گرفتیم. روش ترکیبی را معلم ما به‌اجبار یاد گرفت و ابزاری برای او شد. شبکه‌سازی و ایجاد فرصت گفت‌وگوی سازنده و هم‌راستا شدن اندیشه‌ها مهم است. مدرسه اتاق فرماندهی تعلیم و تربیت است.

خدا آخرش را بخیر بگذراند

گفته‌های وزیر آموزش و پرورش و تناقض آن با گفته‌های رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی تنها بخشی از اخبار ضد و نقیضی است که در روزها و هفته‌های اخیر در رسانه‌ها منتشر شده است. اخباری که انتشارشان نتیجه‌ای جز سردرگمی خانواده‌ها و دانش‌آموزان نداشته است.

در این وضعیت به نظر می‌رسد بسیاری از خانواده‌ها با پیش‌بینی اینکه مدارس از ابتدای مهر هم بارگشایی نخواهد شد، تمهیدی برای تهیه نوشت‌افزار، لباس فرم و دیگر اقلام متداول در زمان آغاز به کار مدارس هم نداشته‌اند. شلوغی دیروز فروشگاه‌های نوشت‌افزار و... نشان می‌داد که خانواده‌ها آماده بازگشایی مدارس نبوده‌اند. شواهد و قراین و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که تمام وقت دیروز خانواده‌ها به تهیه نوشت‌افزار یا تکمیل لباس فرم یا... دانش‌آموزان گذشته است.

علاوه بر این، آن‌ها نگران همه‌گیری‌هایی هستند که پیش از این هم در مدارس سابقه داشته است. آن‌ها بعید می‌دانند که تمهیداتی از قبیل فاصله یک متری صندلی‌ها، الزام دانش‌آموزان به استفاده دائم از ماسک، حذف امکان استفاده از سرویس، حذف مراسم صبحگاهی، استفاده از سالن امتحانات و نمازخانه به جای کلاس درس و... تأثیر عملی چندانی در پیشگیری از شیوع کرونا داشته باشد. پیامک دیروز یکی از خوانندگان روزنامه، همین نگرانی را نشان می‌دهد. او نوشته است: «سال تحصیلی‌ای که این طوری آغاز بشود، خدا آخرش را بخیر بگذراند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.