معاون پژوهشی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: اهداف بلند و متعالی امام حسین(ع) در کربلا باعث جاودانگی قیام عاشورا شده است.

اهداف بلند امام حسین(ع) در کربلا باعث جاودانگی قیام عاشورا شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی جلائیان اکبر نیا؛ با اشاره به چرایی جاودانگی عاشورای سال ۶۱ اظهار کرد: این موضوع را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد نخست اینکه برخی از حوادث عموماً یا هدفی ندارند، یا اهداف و افق کوتاهی دارند و یا هدفشان مادی است و این اتفاقات و حوادث به میزان اهدافی که دنبال می‌کنند ماندگار می‌شوند.

وی ابراز کرد: حادثه‌ای که محصور در چارچوب قوم و قبیله‌ای باشد بُعد آن به همان اندازه قبیله است و حادثه‌ای که برای دریافت پست و مقامی باشد به همان اندازه ماندگار است و همچنین اتفاقی که برپایه هوای نفس رخ دهد جریان پیدا نمی‌کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: اما حوادث و اتفاقاتی هستند که با گونه اول تفاوت دارد؛ تمام زوایای این اتفاق دارای اهدافی خدایی و به بلندای تاریخ است و وابسته به شخص و مذهب خاصی نیست؛ اهداف این اتفاقات به‌قدری بلند است که شخصیت‌های اصلی آن تمام هستی خود اعم از وقت، آبرو، جان و مال، اصحاب و خویشان و حتی فرزندان خود را به میدان می‌آورند.

علی جلائیان اکبر نیا ادامه داد: اگر امری در این سطح اتفاق افتاد دیگر حادثه نیست بلکه یک جریان است و این جریان محدودیت ندارد، بی‌مرز است و شخص و زمان نمی‌شناسد. کربلا این‌گونه است و هدفش مادی و محدود نیست؛ ازاین‌رو مسلمان و غیرمسلمان با این جریان همزادپنداری می‌کنند، این عامل دلیل ماندگاری عاشورای ۶۱ شده است.

وی با طرح این سؤال که هدف جریان کربلا چه بود که ماندگار شد؟ گفت: زیارت اربعین این جریان را مشخص می‌کند و دو جبهه را به تصویر می‌کشد، طرفی با اهداف بلند و بی‌نظیر و طرف دیگر با اهدافی پوچ و بیهوده.

این پژوهشگر تصریح کرد: امام حسین(ع) جان و خون خود را درراه خدا فدا کرد تا مردم را از جهل نجات دهد و آن‌ها را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند؛ این خلاصه هدفی بسیار بلند است که محصور به زمان، مکان، رنگ و نژاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما نقطه مقابل کسانی بودند که فریب زندگی را خوردند و دنیای مادی، شهوات و هوای نفس و... آنان را به خود مشغول کرد وزندگی خود را به بهای پست و ناچیزی فروختند، سعادت دنیا و آخرت را از دست دادند و در هوس‌های خود سقوط کردند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.