بوشهر- خرما ازجمله محصولات بازارپسند و صادراتی است که در تمامی دنیا به‌ویژه کشورهای حوزه حاشیه خلیج‌فارس مشتری خاص خود را دارد اما باوجوداین مزایا امسال خرمای جنوب مشتری چندانی ندارد.

 نبود مشتری حلاوت بازار خرما را گرفت؛ تلخ کامی نخلداران از کاهش قیمت محصول

قدس آنلاین-گروه استان‌ها : سال گذشته با گرانی تمامی محصولات و ارزش ارز قیمت خرما نیز بی‌نصیب نماند و به قیمت‌هایی رسید که حتی دست بسیاری از مصرف‌کنندگان از تهیه آن کوتاه شد.

افزایش قیمت خرما تا کیلویی ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلو صدای بسیاری از مصرف‌کنندگان را درآورد اما با پیدا شدن سروکله کرونا و انسداد مرزهای صادراتی دیری نپائید که این بازار شیرین به رکود کشیده شد و کام فروشندگان را تلخ کرد.

بنا بر گفته بسیاری از نخل داران درحالی‌که همه‌ساله و در این هنگام از سال رفت‌وآمدهای دلالان و خریداران به نخلستان‌ها شدت داشت و رقابت برای خرید محصول در این نخلستان‌ها قوت می‌گرفت اما امسال ظاهراً خبر چندانی از مشتری نیست!

درحالی‌که پارسال در چنین روزهایی خرمای نخل داران دشتستانی به ازای هر کیلو هشت هزار و ۵۰۰ تومان در باغ از آن‌ها خریداری می‌شد، انتظار می‌رفت امسال با توجه به تورم یک سال اخیر قیمت خرید خرما به حدود ۱۴ هزار تومان برسد.

باوجود تورم شدید، قیمت خرما همچنان زیر ۱۰ هزار تومان مانده است و مشتری‌ها هم کم شده است، شاید تاجران امسال ریسک خرید خرما را سخت‌تر از سال‌های قبل دیده‌اند و یا اینکه کمین کرده‌اند تا خرما را با نازل‌ترین قیمت بخرند و سود بیشتری از این معامله ببرند.

درماندگی کشاورزان

در این راستا نخل داران بابیان اینکه خرما را نمی‌توان بر روی نخل نگاه داشت اظهار می‌کنند: ناچارا تا قبل از خشک شدن محصول می‌بایست محصول را با هر قیمتی که تعیین می‌شود به فروش برسانند.

باوجود تورم شدید، قیمت خرما همچنان زیر ۱۰ هزار تومان مانده است و مشتری‌ها هم کم شده است، شاید تاجران امسال ریسک خرید خرما را سخت‌تر از سال‌های قبل دیده‌اند و یا اینکه کمین کرده‌اند تا خرما را با نازل‌ترین قیمت بخرند و سود بیشتری از این معامله ببرند

کشاورزان بابیان اینکه سردخانه‌ها جوابگوی حجم بالای تولید خرما نیست و از سال گذشته نیز هنوز بسیاری از محصولات بر روی دست صادرکنندگان مانده است بیان می‌کنند: برخی از خانواده‌ها همین‌الان نیازمند پول هستند و مجبورند خرمای خود را قبل از برداشت درازای دریافت بخشی از قیمت کل به فروش برسانند.

بازگشت رونق در انتظار صادرات

در همین راستا محمدرضا علی پور عضو انجمن خرمای استان بوشهر به خبرنگار ما گفت: یکی از بازارهای مهم برای فروش محصول نخیلات استان بوشهر بازار عراق بود که مرز بسته‌شده و صادرات انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: درصورتی‌که مرزها باز شود شاهد بهبود بازار خرما خواهیم بود و قیمت خرما بالاتر می‌رود و کشاورزان نیز سود بیشتری خواهند کرد.

علی پور یکی دیگر از مشکلات برای صادرات خرما را برگشت پول به کشور دانست و اضافه کرد: انتظار می‌رود مسئولان تلاش ویژه‌ای را برای تسهیل در صادرات خرما داشته باشند.

وی تسهیل صادرات را از راهکارهای مهم برای بهبود بازار خرما دانست و بیان کرد: به آینده خرما خوش‌بین هستیم و امیدواریم که وضعیت نسبت به شرایط فعلی بهبود یابد.

وی افزود: نخل داران این روزها سخت‌ترین شرایط را تجربه می‌کنند و ازیک‌طرف با سرعت به زمان برداشت محصول نزدیک می‌شوند و از طرف دیگر بازار برای آن‌ها خوشایند نیست و با این قیمت‌ها نمی‌توانند محصولشان را بفروشند لذا باید برای کمک به آن‌ها چاره‌ای اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.