سینا احدیان گفت: براساس اطلاع رسانی ها همه می‌توانند خریدار سهام پالایشی باشند، به عبارت دیگر این صندوق حتی به نام کودکان خانواده هم قابل خریداری است مشروط به اینکه در بانک‌های اعلامی دولت، شخص خریدار دارای حساب بانکی باشد بنابراین لزوم داشتن کد بورسی برداشته شده است.

دارا دوم چه جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران دارد؟

سینا احدیان کارشناس اقتصادی و پژوهشگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس آنلاین در خصوص ریزش هفته‌های گذشته بورس گفت :اتفاقاتی که طی هفته‌های گذشته در بازار بورس به وقوع پیوست به قدری حساس بود که همگان اعم از سرمایه گذاران بورس یا غیر بورسی‌ها از دور یا نزدیک از آن مطلع شدند، قرمز ماندن چراغ بورس طی چند هفته گذشته به صورت متوالی خبر ساز شده بود، خبری ناشی از  روند غلط دولتی‌ها که منجر به افزایش بی اعتمادی به بازار سرمایه شد. 

وی در این باره بیان داشت : در واقع هفته‌های گذشته تقریباً از  ۲۰ مرداد ماه بعد از اینکه دائما موضوع عرضه ای تی اف یا در اصطلاح مرسوم دارا دوم خبر ساز شده بود به یک باره عدم عرضه ای تی اف پالایشی تنش آفرین شد و فروش ای تی اف پالایشی به صورت بلوکی بر دامنه بحران افزود.این خبر عامل مهمی در شوک بیشتر بر بازار سرمایه شد و هراس و رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران را افزایش داد. 

کارشناس اقتصادی در این باره توضیح داد : این خبر، پیامی مبنی بر عدم حمایت دولت از بورس به بازار سرمایه ارسال کرد و اینکه دولت درآمد لازم از بورس را کسب کرده دیگر نظر مثبتی به این بازار ندارد، لذا پشت بازار را خالی کرده است.

کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد : این اشتباه فاحش به دلایل مختلف یا دلیل اختلاف بین وزیر نفت و وزیر صنعت، یا این دو وزارتخانه بازار را دچار التهاب کرد، هر چند که برای اصلاح شدید بازار سرمایه یا افت شدید شاخص بورس در دو هفته گذشته می‌توان دلایل دیگری هم مطرح کرد اما اصلی‌ترین دلیل و آغاز شروع افت شاخص اختلاف نظر دولتی ها در عرضه سهام پالایشی بود.
 
سینا احدیان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به تأثیر سیاست‌های دولت در ریزش های اخیر بورس گفت : در هر حال دولت متوجه تأثیر گذاری منفی خود بر بازار شد لذا به دنبال قبول اشتباه خود با جمع آوری و دستور به  حقوقی‌ها مانع سقوط بیشتر شاخص‌ها شد. حمایت از سهام چند شرکت بزرگ دولتی، خصوصاً فولاد و پالایشی با جمع کردن صف خرید توام شد که این حمایت همچنان ادامه دارد. 

وی در این باره تصریح کرد : نمود این حمایت در سبز بودن نمادهای بورس از دو روز گذشته است که با اعداد مثبت توام بوده است. 

کارشناس بورس توضیح داد : پالایش یکم یا در اصطلاح غلط که از آن به عنوان دارا دوم یاد می‌شود، سهام چهار شرکت  پالایشی یا پالایشگاه بزرگ تهران، اصفهان بندرعباس و تبریز است که در قالب این صندوق به مردم عرضه می شود لذا همه مردم می‌توانند از این صندوق ۵ میلیون تومان با نماد پالایش در بورس خریداری کنند، از سوی دیگر کسانی که قبلا از صندوق دارا یکم ٢ میلیون سهم خریداری کردند، در این صندوق تنها امکان خرید ۳ میلیون سهم با تخفیف ٢٠درصدی خواهند داشت. 
وی خاطر نشان کرد :در واقع کسانی که موفق به خرید دارا یکم نشدند و اینک دارا دوم ۵ میلیون تومانی را با ٢٠ درصد تخفیف خریداری می‌کنند بعد از بازگشایی که حدود یک ماه زمان می‌برد، ١ میلیون تومان در ابتدای امر به ۵ میلیون تومان سهام آنها اضافه می شود. 

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: براساس اطلاع رسانی‌ها همه می‌توانند خریدار سهام پالایشی باشند، به عبارت دیگر این صندوق حتی به نام کودکان خانواده هم قابل خریداری است مشروط به اینکه در بانک های اعلامی دولت، شخص خریدار دارای حساب بانکی باشد، بنابراین لزوم داشتن کد بورسی برداشته شده است.

احدیان با اشاره به اینکه دارا دوم حدوداً چه زمانی عرضه می شود گفت: با توجه به مدت زمان عرضه دارا یکم و تجربه‌ای که از عرضه دارا یکم وجود دارد قاعدتاً عرضه دارا دوم نباید بیشتر از دو ماه طول بکشد، به عبارت دیگر بین یک تا دو ماه دیگر این صندوق قابل معامله در بورس است، دارا یکم بعد از سه هفته از  بازگشایی آن بیش از ۲۰۰ درصد یا نزدیک به ٣ برابر سودآوری داشت و باعث خوشحالی کسانی شد که اعتمادی به سهام‌های دولتی نداشتند، بنابراین بسیاری مشتاق و منتظر خرید از صندوق بعدی هستند ، به همین دلیل سهام پالایشی ها با چند صد میلیون صفحه خرید رو به رو شد اما هنگامی که خبر لغو پالایشی‌ها اعلام شد بازار روند ریزشی به خود گرفت. 

کارشناس بازار سرمایه بیان داشت :به هر حال با توجه به بازدهی دارا یکم، قاعدتاً دارا دوم هم برای سرمایه‌گذاران جذاب است، ضمن اینکه سهام ۴ شرکت پالایشی خوب و بزرگ عرضه می شود که به لحاظ بنیادی ارزنده است ، بنابراین با توجه به آنچه وزیر اقتصاد در برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که عرضه به این دلیل صورت می گیرد تا توزیع بهینه ثروت بین آحاد مردم صورت بگیرد، به همین دلیل با تخفیف عرضه می شود، لذا خرید از این صندوق بخصوص برای ناآشنایان به بازار یک خرید خوب با بازدهی مطلوب است. 
 ارزش مجموع سهام دولتی که در صندوق پالایشی ها ارائه می شود بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است اما با توجه به فروش ۶ هزار میلیارد تومانی دارا یکم بیش از یک سوم یا نهایتاً دو سوم این فروش محقق می شود، لذا پیش بینی می شود خرید کاملی صورت نگیرد، به هر حال صندوق دارا دوم دارای سهام ارزنده و بازدهی خوبی در کوتاه مدت و برای بلند مدت خواهد بود.

احدیان خاطر نشان کرد : نکته مهم دیگری که در این موضوع باید در نظر گرفته شود این است که بسیاری از سرمایه‌های خرد که امکان سرمایه گذاری در سایر بازارها برای حفظ ارزش پول خود را ندارند، با خرید سهم صندوق ها و سهامداری در بورس می توانند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، از سوی دیگر با جذابیت این بازار نقدینگی موجود وارد بازارهای دلالی نمی‌شود. و مانع افزایش بیشتر تورم می شود که در  نهایت تمام مردم از آن منتفع خواهند شد.

سینا احدیان کارشناس و پژوهشگر اقتصادی در پایان تاکید کرد : بی تردید تعریف سیستم قوی و طراحی برنامه های مناسب بورس و رفع   ایرادات وارده منجر به این می‌شود که نقدینگی که روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان وارد بازار سرمایه می شود به سمت تولید و تأمین مالی بنگاه‌ها به معنای واقعی کلمه هدایت کند، قطعا آیت محور موضوع مهم دیگری است که محاسن و فواید آن در بحث مفصل دیگری باید مورد واکاوی دقیق قرار بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.