رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرایط ترکمنستان برای از سرگیری صادرات این استان از طریق مرز زمینی برای شرکتهای حمل و نقلی خراسان رضوی توجیه اقتصادی ندارد.

شرایط ترکمنستان برای صادرات خراسان رضوی توجیه اقتصادی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی امیرفخریان  اظهار کرد : ترکمنستان به دلیل شیوع کرونا مرزهای زمینی خود را به روی صادرکنندگان ایرانی بسته و شرایطی را برای بازگشایی آن در نظر گرفته است که برای خراسان رضوی جذابیتی ندارد.

وی شرایط ترکمنستان را برای صدور مجوز عبور کامیون های صادراتی  سختگیرانه خواند و ادامه داد: طرف ترکمنستانی اعلام کرده است که روزانه فقط به ۲۰ کامیون صادراتی از مرز زمینی خود اجازه عبور می دهد.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با اینکه هم اینک مرز ریلی ترکمنستان برای صادرات خراسان رضوی باز است اما طرف ترکمنستانی هزینه حمل ریلی را افزایش داده و این موضوع نیز مشکلاتی را برای صادرکننده ایرانی بوجود آورده است.

امیرفخریان افزود: محدودیتهای ایجاد شده در مرز ترکمنستان را دلیل اصلی کاهش میزان صادرات کالا از خراسان رضوی از ابتدای سال ۹۹ برشمرد.

وی یادآور شد: براساس آمار گمرک، صادرات کالا از خراسان رضوی در پنج ماهه نخست امسال ۹۶۶ هزار تن به ارزش ۵۱۹ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۳۶ درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد کاهش یافته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: میزان صادرات کالا از گمرکات باجگیران و لطف آباد خراسان رضوی نیز به دلیل بسته بودن مرز زمینی ترکمنستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد کاهش یافته است و حتی با وجود باز بودن مسیر ریلی سرخس به سمت ترکمنستان، ارزش صادرات از این مرز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کمتر شده است.

امیرفخریان اظهار کرد: امسال بازارچه باجگیران در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان هم به طور کامل تعطیل بوده و صادرات کالا از بازارچه دوغارون در مرز استان با افغانستان نیز در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۹۳ درصد کاهش داشته است.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک ترانزیت کالا از  این استان از مسیرهای جاده‌ای به کشورهای اوراسیا و آسیای میانه به دلیل مشکلات ناشی از محدودیتهای کشور ترکمنستان با مشکل مواجه شده است.

امیرفخریان افزود: ترانزیت کالا از طریق زمینی به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا از طریق مرز افغانستان امکان پذیر است اما هم مسیر آن طولانی و هم ضریب امنیتی آن پایین است در حالی که مسیر ترانزیت جاده‌ای ترکمنستان امن تر و کوتاه‌تر است.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مسیر جایگزین برای صادرات و ترانزیت کالا از خراسان رضوی گفت: مسیر جایگزین مرز ترکمنستان، از بندر امیرآباد به بندر "آک تاو" قرقیزستان است که هم اینک بخشی از صادرات استان از طریق این مسیر صورت می پذیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.