مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی از اهدای فرش «یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» به موزه ورزش آستان قدس رضوی توسط فدراسیون فوتبال کشورمان خبر داد.

اهدای فرش «یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» به موزه ورزش آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا تاج فیروز مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی در رابطه با اهدای این فرش نفیس گفت: پس از برگزاری مسابقه نهایی جام حذفی فوتبال میان دو تیم تراکتورسازی و استقلال، فرش «یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» از سوی فدراسیون فوتبال ایران و با حضور وزیر ورزش و جوانان و جمعی از مسئولان استانی به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

وی بابیان این نکته که ۵ تخته از این فرش بافته‌شده، اضافه کرد: در حال حاضر یک‌تخته فرش در موزه فیفا در کشور سوئیس، یک‌تخته فرش در موزه فدراسیون فوتبال روسیه، یک‌تخته فرش در کمیته المپیک، یک‌تخته فرش در فدراسیون فوتبال ایران نگهداری می‌شود و تخته پنجم هم به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

تاج فیروز ادامه داد: با توجه به اینکه این فرش‌های اهدایی در اماکن ورزشی جهان نگهداری می‌شود، قرار است این فرش اهدایی هم در موزه ورزش مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی نگهداری شود.

وی این فرش را یادبود جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه خواند و افزود: هر یک ازاین‌دست بافته‌ها، به هر مجموعه‌ای که اهداء شده، نماد آن مجموعه هم در بالای فرش جانمایی شده است؛ بر بالای فرش اهدایی به آستان قدس رضوی نیز تصویر بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) بافته‌شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: می‌توان گفت از این فرش تنها ۵ تخته در جهان وجود دارد و تخته پنجم باوجود تصویر گنبد و بارگاه نورانی امام هشتم(ع)، فرشی منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

وی بابیان مختصات فیزیکی و بافت فرش هم اظهار کرد: این اثر هنری به ابعاد ۲ در ۳ متر و از جنس ابریشم است که در مدت ۸ ماه به دست هنرمندان تبریزی بافته‌شده است. بافت ۵ تخته، دو سال از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تا امسال به طول انجامیده است.

مدیرعامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی با اشاره به نمادهای بافته‌شده در طرح فرش، گفت: در این فرش، نمادهای جام جهانی فوتبال اعم از پرچم کشورهای راه‌یافته به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دیده می‌شود. به‌علاوه، نمادهایی از فرهنگ کشورمان ازجمله بارگاه منور رضوی، برج آزادی، سی‌وسه‌پل اصفهان، مقبره شعرای تبریز و آرامگاه حافظ شیرازی بافته‌شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.