قزوین- تصویر بازسازی‌شده قلعه الموت توسط دانشگاه آکسفورد که منجر به انتشار یک تمبر یادبود در روز قزوین شد در حال حاضر صدای بسیاری از مردم این استان را در به دلیل غیرواقعی بودن تصویر برانگیخته است.

«قلعه الموت» از تعریف تا تحریف؟!طرح تمبر روز قزوین نچسب از آب درآمد

قدس آنلاین-گروه استان ها:  قلعه الموت قزوین، قلعه‌ای کهن در تاریخ  ایران به‌حساب می‌آید که معنای آن آشیانه عقاب است.

اما تصویری از این قلعه که در سال ۸۳۴ قمری به دست حسن صباح تصرف‌شده بود و به‌عنوان دژ نظامی و امنیتی استفاده می‌شد، وجود نداشت لذا تصویر این قلعه چندی پیش در دانشگاه آکسفورد بازسازی و به نمایش گذاشته‌شد.

گفتنی است حال این تصویر بازسازی‌شده توسط دانشگاه آکسفورد منجر به انتشار یک تمبر یادبود در روز قزوین شده است که صدای بسیاری از مردم این استان را در به دلیل غیرواقعی بودن برانگیخته است.

طرح خیالی

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به انتقادات در فضای مجازی در خصوص انتخاب طرح تمبر یادبود روز قزوین، گفت: میراث فرهنگی دخالتی در طراحی و تهیه این تمبر نداشته و انتخاب تصویر غیرواقعی و خیالی قلعه الموت برای موضوع ارزشمندی چون تمبر اختصاصی مورد تائید این اداره کل نیست.

 علیرضا خزائلی در این خصوص توضیح داد: انتشار تمبر یادبود روز قزوین با استفاده از طرح خیالی و غیرواقعی قلعه الموت از سوی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، انتقاد دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان قزوینی را در فضای مجازی به دنبال داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: اقدام به انتشار این تمبر که به‌عنوان نمادی از تاریخ،هویت و معماری شهر قزوین ماندگار خواهد شد عمل بسیار ارزشمندی است ولی با توجه به پیشینه غنی تاریخی قزوین و وجود آثار فاخر و ارزشمندی چون امامزاده‌ها، کاروانسراها، آب‌انبارها، دروازه‌ها، خانه‌های تاریخی و ... خود قلعه الموت، چاپ تصویر خیالی این قلعه که بر اساس کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی هرگز به این شکل نبوده است، مورد تائید نیست و بهتر بود در انتخاب این طرح از نظرات تخصصی و کارشناسی استفاده می‌شد.

تصویر غیر واقعی

دکتر حمیده چوبک با ۱۸ سال سابقه مدیریت پایگاه تاریخی الموت و سرپرستی بیش از ۱۴ فصل کاوش باستان‌شناسی در قلعه الموت نیز دراین‌باره گفت: خبر انتشار تمبر ویژه روز قزوین با تصویر دژ الموت از طرفی مسرت‌بخش است به این لحاظ که این اقدام ارزشمند می‌تواند جزو اسناد پرونده میراث جهانی و وزنه‌ای مدیریتی و فرهنگی برای ثبت جهانی الموت که در دست اقدام است، مطرح شود و از سوی دیگر انتخاب تصویر تخیلی و غیرواقعی قلعه الموت که توسط دانشگاه کلمبیای آمریکا تهیه‌شده، در شان و جایگاه ایران و میراث فرهنگی آن در منظر جهانی نیست.

چوبک اظهار کرد: بر اساس مدارک باستان‌شناسی و اسناد تاریخی موجود، طرح بازسازی قلعه کاملاً غیرواقعی و تخیلی است.

دژ الموت

قلعه الموت یکی از منحصربه‌فردترین دژهای تاریخی ایران است که در منطقه رودبار الموت از توابع قزوین واقع‌شده است.

نام الموت در تاریخ ایران بانام اسماعیلیه گره‌خورده و حسن صباح به‌عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به‌عنوان پایگاه حکومت خود و ترویج عقاید اسماعیلیه بهره می‌برده است.

در مکتوبات تاریخی از قلعه حسن صباح در دوره صفوی به‌عنوان زندان یادشده است. اما کاوش‌های باستان‌شناسی در این قلعه نشان می‌دهد که دژ الموت نه‌تنها زندان نبوده بلکه افرادی که در آن می‌زیسته‌اند از مرتبه اجتماعی خاصی برخوردار بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.