تهران- پایتخت ایران را به همین آسمان‌خراش‌های بلند و برج میلاد و اتوبان‌های طول و درازش نمی‌توان خلاصه کرد و شاید برای همگان غیرقابل‌تصور باشد که در این استان عشایری هم پیدا شود و کوچی در کار باشد!

عشایر تهران کوله‌بار سفر بستند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: شاید برای همگان باورش سخت باشد که با این رشد و توسعه تهران که از ابتدا تا انتهایش تا چشم کار می‌کند خانه است و خیابان  چگونه‌ می‌توان باور کرد که سه هزار خانواده  عشایری هم در این استان زندگی می‌کنند و کجا؟ اما واقعیت این است که در استان تهران حدود سه هزار خانوار عشایری زندگی می‌کنند که شهرستان‌های پاکدشت، ورامین، دماوند و فیروزکوه بیشترین عشایر را به خود اختصاص داده است.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۴۰۰ سال پیش با چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری این استان سکونت پیدا کردند.

اگرچه توسعه تهران وزندگی شهرنشینی برای این خانواده‌ها بی‌دردسر هم نبوده و بسیاری از راه‌های تردد آن‌ها را مسدود کرده است اما بااین‌وجود این خانواده‌ها هنوز نقش بسزایی در تولید گوشت و شیردارند.

این عشایر با کمترین امکانات و توقع و در زیر تکه‌ای چادر سیاه به تولید اشتغال داشته و اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی معنا کرده‌اند.

فرارسیدن زمان کوچ

این جامعه تولیدکننده تا نیمه شهریورماه در مناطق ییلاقی استان واقع در شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند حضور دارند و پس‌ازآن کوچ پاییزه آنان به سمت مناطق گرمسیر استان آغاز می‌شود.

در همین رابطه مدیر امور عشایر استان تهران بابیان اینکه  عشایر این استان با سلامت کامل جسمانی در مناطق ییلاقی و در زیر سیاه‌چادرها زندگی می‌کنند و به تولید مشغول هستند افزود: تمامی اقدامات بهداشتی در زمان کوچ و همچنین در زمان استقرار عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی انجام‌شده و تیم‌های پزشکی نیز برای تأمین سلامت این جامعه تولیدکننده در کنار عشایر هستند.

هاتف ممیزی خاطرنشان کرد: سال گذشته جامعه تولیدکننده عشایر بیش از ۶۷ هزار تن محصول تولید کردند که امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد.

ممیزی تأکید کرد: زندگی عشایری بسیار سخت و طاقت‌فرساست و به همین منظور از گردشگران و مردم می‌خواهیم از ورود به حریم زندگی عشایری خودداری کنند تا این جامعه مؤثر و تولیدکننده به ویروس کرونا مبتلا نشوند.

کوچ مکانیزه

به گفته «ممیزی» کوچ بهاره عشایر امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت مکانیزه یا سواره انجام شد و آنان برای حفظ سلامت خود و دام‌هایشان از انجام کوچ سنتی یا همان پیاده خودداری کردند.

وی بابیان اینکه عشایر استان تهران پس از ۱۰۰ روز حضور در مراتع و مناطق کوهستانی، کوچه پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی شروع کردند ادامه داد: این کوچ حدود یک ماه به طول می‌انجامد، ادامه داد: تعداد ۱۸۰۰ خانوار عشایری استان تهران به همراه ۶۰۰ خانوار عشایر مهمان از استان‌های سمنان، قم و مرکزی اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.

وی بابیان اینکه بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میان‌بند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است، افزود: به دلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر مسدود شده است لذا هرگونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر با قانون مغایر است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.