حجت الاسلام صادقی علویجه گفت: آموزه‌های تربیتی ما چه در خانواده، چه در مهد کودک‌ها و چه در مدارس باید به گونه‌ای باشد که کودکان و فرزندمان ما را مبتنی بر حب پیامبرگرامی اسلام و اهل بیت(ع) بار بیاورد.

آموزش‌های مهدکودکی باید مبتنی بر حب اهل بیت و آموزه‌های قرآنی باشد/متدهای غربی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند

حجت الاسلام احمد صادقی علویجه کارشناس امور دینی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط با وضعیت مهد کودک‌ها و اظهارگلایه مندی از این وضعیت به تبیین روش تربیتی صحیح متناسب با یک جامعه اسلامی پرداخت و گفت: مسئولین و دست اندرکاران آموزش و پرورش کشورما باید توجه داشته باشند که اساس و شالوده آموزش باید مبتنی بر توصیه و روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام باشد. پیامبر گرامی اسلامی می فرماید: "أدِّبُوا أَولاَدَکُم عَلیٰ ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبِیِّکُم، وَ حُبِّ أهلِ بَیتِهِ، وَ قِراءَةِ القُرآنِ" فرزندان خود را به داشتن سه ویژگی، پرورش دهید: دوست داشتن پیامبرتان، دوستی خاندان او و تلاوت قرآن.

حجت الاسلام صادقی علویجه توضیح داد: آموزه های تربیتی ما چه در خانواده، چه در مهد کودک ها و چه در مدارس باید به گونه‌ای باشد که کودکان و فرزندمان ما را مبتنی بر حب پیامبرگرامی اسلام و اهل بیت بار بیاورد و آنها را مشتاق به خواندن قرآن با هدف عملی کردن آن در زندگی آینده بپروراند. خانواده‌ها توجه داشته باشند که حتی الامکان تا قبل از سن آغاز مدرسه یعنی هفت سالگی بهتر آن است که کودکان در نزد خودشان تربیت شوند و فرستادن آنها به مهد کودک اولویت نباشد چرا که بهترین محیط برای آموزش کودک در این سن محیط خانواده و محبت پدرو مادر است، در نهایت اگر چاره ای وجود نداشت فرزندان خود را به مهد بفرستند.

کارشناس امور دینی افزود: با توجه به روایتی که نقل شد فرزندان ما باید از کودکی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بشناسند و بر محب و دوستی با آنها رشد پیدا کنند. آموزش های فردی و اجتماعی که قرار است در مهد کودک به فرزندان ما یاد داده شود باید مبتنی بر توصیه‌های قرآن باشد. مثلا اگر می خواهیم مسواک زدن را به کودک آموزش دهیم از احادیث بسیاری که در این مورد نقل شده استفاده کنیم یا شعرهایی که می خواهیم یاد دهیم مفاهیم قرآنی و اسلامی داشته باشند، اما متاسفانه می‌بینیم که در بسیاری از مهد کودک‌های ما این اصل رعایت نمی‌شود و گاه آموزش هایی داده می شود که با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما سنخیت ندارد و این می شود که نحوه آموزش و پرورش ما رضایت بخش نیست.

وی در مورد این بخش از سخنان مقام معظم رهبری که سند ۲۰۲۰ را یکی از راه‌های نفوذ غرب به جامعه ما توصیف کردند گفت: همانطور که ایشان فرمودند آموزه ها و متدهایی که غرب سعی در ترویج و تحمیل آن بر سیستم آموزشی ما دارد، در خود غرب شکسته خورده و می‌بینیم که بنیان خانواده در این کشورها چگونه متزلزل شده است اما برخی از مسئولین غربزده ما تلاش می‌کنند که این سند ننگین را در کشور اجرایی کنند.

حجت الاسلام علویجه با تاکید براینکه متاسفانه در حال حاضر برخی از بندهای سند ۲۰۲۰ در کشور در حال اجراست و به صورت تدریجی فرهنگ غربی برای کودکان ما تحمیل می‌شود گفت: راه بستن نفوذ غرب در جامعه ما و جلوگیری از آموزش فرهنگ غربی به کودکان اولا تغییر مسئولینی است که رویکرد و نگاه غربی دارند و به دنبال جایگزین کردن فرهنگ غربی به جای فرهنگ ایرانی اسلامی هستند، دوم اینکه در گزینش معلمان و اساتید دقت بیشتر به خرج داده شود و کسانی که توجهی به آموزش‌های مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و قرآنی ندارند گزینش نشوند، مقام معظم رهبری هم براین اصل تاکید کردند که معلم باید منیع الطبع، صبور، متدین و متین باشد. اگر معلمان ما کسانی باشند که توجهی به دین و آموزه‌های دینی ندارند خوب مشخص است که نتیجه آموزش و پرورش او برای کودکان ما چه خواهد بود.

کارشناس امور دینی افزود: سومین راه مقابله با نفوذ غرب و فرهنگ آن تولید محتوای مناسب است؛ همانطور که اشاره کردیم تولید محتوا باید مبتنی بر حب پیامبر، اهل بیت(ع) و آموزه های قرآنی باشد نه اینکه مطالبی را به کودک آموزش دهیم که موجب انحراف و گمراهی او در مسیر زندگی شود.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد بهزیستی که متولی امور مهد کودک هاست گفت: متاسفانه طی سال های گذشته بهزیستی عملکرد خوبی در ترویج آموزه های اسلامی به کودکان نداشته و گاه خلاف آن عمل شده است و می‌بینیم کودکان ما چیزهایی را یاد گرفته‌اند که محتوای زشتی دارد. خانواده‌ها هم باید در انتخاب مهدکودکی که فرزند خود را به آنجا می‌سپارند بیشتر دقت کنند، بعضا خود خانواده‌ها هم مشاهده می‌شود که به مهدهای غیراسلامی تمایل دارند که اگر با این شرایط پیش برویم روزی خواهد رسید که به تعداد مهد کودک‌ها خانه سالمندان خواهیم داشت، چراکه خودمان با سپردن فرزندانمان به مهدکودک ها آن هم مهدکودک هایی که مروج فرهنگ غربی هستند به فرزندانمان محبت کردن و خانواده دوستی را یاد نداده ایم و نتیجه‌اش می‌شود آنکه پدران و مادران خود را در سن پیری به خانه سالمندان می سپارند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.