هرمزگان- دایی محمد در روستای «ارمک» هرمزگان هفتمین محیط‌بانی بود که در دو سال گذشته محیط‌زیست را سوگوار کرد و در واقع وی یکصد و چهل و یکمین محیط‌بانی بود که ایران از دست داد!

محیط‌بانان هرمزگان برای محیط‌زیست جان می‌دهند

قدس آنلاین-گروه استان ها: سه‌شنبه هفته گذشته محمدحسن نژاد یکی از محیط‌بانان شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان با شلیک گلوله توسط شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسید.

طبق اعلام مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست، یکی از این ضاربان، بلافاصله دستگیر و شکارچی دیگر نیز شناسایی اما متواری شد که خبر رسید این فرد با اسلحه خودکشی کرده است.

ضاربی که خودکشی کرده خواهرزاده محیط‌بان شهید بوده اما در زمان درگیری نمی‌دانسته که محیط‌بان دایی اوست اما وقتی متوجه شد که دایی خود را کشته اقدام به خودکشی کرده است.

«ارمک»

روستای ارمک زمین کشاورزی ندارد! بیکاری یکی از دلایلی است که باعث می‌شود برخی از اهالی اسلحه به دست بگیرند و به سمت محیط‌زیست نشانه بروند تا از رهگذر آن نانی به سفره آورند.

 به گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانه در این درگیری دو شکارچی به ضرب گلوله مستقیم به سینه محیط‌بان حسن نژاد او را شهید می‌کنند و از منطقه متواری می‌شوند. 

محیط‌بان حسن نژاد جلیقه ضدگلوله نداشته است. جلیقه‌هایی که در دو سال گذشته خریداری شد اما تا به امروز نتوانست جان هیچ‌کدام از محیط‌بان‌ها را نجات بدهد.

محیط‌بان‌های هرمزگانی می‌گویند جلیقه‌ها سنگین است و گرمای هرمزگان تحمل آهن‌ها را سخت‌تر می‌کند. آن‌ها بازهم محیط‌زیست را انتخاب می‌کنند. نجات جان کل و بز و قوچ و میش‌های دره گنو را به‌جا خودشان ترجیح می‌دهند.

جلیقه‌ها را کنار می‌گذارند تا در حین عملیات تعقیب و گریز راحت‌تر تردد کنند.

 محیط‌بان حسن نژاد چهارمین محیط‌بانی بود که در ۱۰ سال گذشته جان بر سر حفاظت از حیات‌وحش هرمزگان گذاشت. پیش از او بهروز رخش بهار، پرویز هرمزی و محمد دهقانی به ضرب گلوله شکارچیان جان باختند. این در حالی است که  بنا بر گفته مسئولان  محیط‌زیست هرمزگان و مناطق چهارگانه‌اش همچنان از کمبود محیط‌بان رنج می‌برند.

درجه شهید و جانبازی

در ایران محیط‌بانان حدود نیم‌قرن است که در عرصه‌های طبیعی کشور با عنوان مناطق حفاظت‌شده چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای حفاظت از جان حیات‌وحش و گونه‌های زیستی موجود در آن تلاش می‌کنند و در این مدت ۱۴۰ محیط‌بان در راستای حفاظت از محیط‌زیست جان خود را از دست دادند، این وضعیت در دنیا بهتر نیست به‌طوری‌که برخی آمارها نشان می‌دهد در حدود ۱۲ سال گذشته بیش از یک هزار محیط‌بان در جهان جان خود را از دست دادند.

یکی از موضوعاتی که شاید دغدغه اول سازمان حفاظت محیط‌زیست است شهید و جانباز تلقی شدن محیط‌بانان است، باوجوداینکه در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته اما هنوز خوب پیش نرفتیم و پروسه شهید و جانباز تلقی شدن محیط‌بانان همچنان بسیار طولانی است.

محیط‌بانان کجای تقویم هستند

محیط‌بانان طلایه‌داران عرصه طبیعت هستند که با در دست گرفتن جان خود به حفاظت از حیات‌وحش می‌پردازند اما گویا آن‌طور که باید به آن‌ها توجه نمی‌شود به‌طوری‌که در تقویم ملی کشور به‌روز محیط‌بان - هم‌زمان با ولادت امام رضا(ع) - اشاره‌ای نشده اما فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در اولین نشست خود اعلام کرد که این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

داستان ضمانت امام رضا ( ع) داستانی معروف میان عامه شیعیان است، ازاین‌قرار است که امام رضا (ع) آهویی را که در دام شکارچی اسیرشده بود، ضمانت می‌کند تا آهو برود به فرزندش شیر بدهد و بازگردد و زمانی که شکارچی وفای به عهد حیوان را می‌بیند و می‌فهمد فردی که ضمانت کرده امام است، آهو را رها می‌کند و به این صورت امام هشتم به ضامن آهو مشهور می‌شود.

بعد از گذشت سال‌های سال از آن زمان، قشری به‌عنوان محیط‌بان در دنیای امروزی شکل گرفت که به‌نوعی ضمانت کنندگان حیات‌وحش محسوب می‌شوند، این افراد با به خطر انداختن جان خود به حفاظت از گونه‌های زیستی در حیات‌وحش می‌پردازند و حدود نیم‌قرن است که در عرصه‌های طبیعی کشور با عنوان مناطق حفاظت‌شده چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای حفاظت از جان حیات‌وحش و گونه‌های زیستی موجود در آن تلاش می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.