بنابر تصمیم دولت از روز گذشته یک میلیون و300 هزار دانش‌آموز در مدارس استان خراسان رضوی سال تحصیلی را آغاز کردند. این درحالی است که بسیاری از متولیان حوزه سلامت و خانواده‌ها نسبت به این امر احساس نگرانی کرده و روزهای نه چندان خوشایندی را پیش‌بینی می‌کنند.

محبوبه علی‌پور/

بنابر تصمیم دولت از روز گذشته یک میلیون و300 هزار دانش‌آموز در مدارس استان خراسان رضوی سال تحصیلی را آغاز کردند. این درحالی است که بسیاری از متولیان حوزه سلامت و خانواده‌ها نسبت به این امر احساس نگرانی کرده و روزهای نه چندان خوشایندی را پیش‌بینی می‌کنند.

•       ضرورت نظارت بر اجرای بی‌نقص دستورالعمل‌ها

خانم موسوی مادر یکی از دانش‌آموزان دراین باره می‌گوید: به نظرم جای تعجب دارد که تمام مراکز دانشگاهی استان خراسان رضوی و حتی دانشگاه فرهنگیان به طور مجازی فعالیت کنند، اما کلاس‌های دانش‌آموزان ابتدایی به صورت حضوری برگزار شود این درحالی است که کودکان توان و توجه چندانی برای رعایت دستورالعمل‌ها ندارند. همچنین آن‌ها تنها در مدرسه مستقر نیستند که بر رعایت دستورالعمل‌ها در مراکز تحصیلی تأکید می‌شود؛ بلکه مسیر خانه تا مدرسه نیز آن‌قدر امن نیست و برخی مردم جامعه خیلی دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند. درحالی که به نظرم آموزش مجازی در سال گذشته کارآیی لازم را داشته و اثرگذار بود.

حمیدزاده که فرزندش در پایه سوم تحصیل می‌کند نیز معتقد است: گرچه نگاه بدبینانه‌ای به آموزش حضوری ندارم و برخلاف عده‌ای که اظهار می‌کنند: ترجیح می‌دهیم امسال فرزندمان مدرسه نروند ولی سالم بماند، معتقدم به دلیل شرایط روانی دانش‌آموزان لازم است شرایط تحصیل امن در مدارس را فراهم کرد، اما این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه ضمن آموزش نکات خاص به فرزندان، متولیان مدارس نیز خود را ملزم به اجرای بی‌نقص دستورالعمل‌های بهداشتی بدانند و نظارت‌های جدی نیز برای این قضیه وجود داشته باشد. این درحالی است که طی سال‌های اخیر و با تجربه شیوع شپش در برخی مدارس؛ شاهد بودیم که مسئولان مراکز آموزشی خود را متعهد به پاسخگویی در این مقوله ندانسته و با ذکر توجیهاتی، اظهار می‌کردند که «تراکم جمعیت کلاس‌ها بالاست و ما مربی بهداشت نداریم». بنابراین از آنجا که کشور ما به طور کلی شرایط چندان مناسبی به لحاظ مدیریت کرونا نداشته و همچنین ما فصل‌های سرد و شیوع آنفلوانزا را درپیش داریم، ضروری است که مدیران ارشد حوزه سلامت و آموزش کشور ضمن شفافیت در مواجهه با این مسائل؛ به طور جدی و قاطع روند نظارت‌ها را ارزیابی کنند و در صورت هرگونه غفلت و اهمالی، مراکز آموزشی متخلف را تعطیل کرده و آموزش مجازی را به اجرا درآورند.

«خیری» که در یکی از مدارس روستایی در اطراف مشهد به کار مشغول است نیز می‌گوید: مدرسه ما 170 دانش‌آموز در پایه‌های تحصیلی مختلف دارد که براساس دستورالعمل‌ها مقرر شده هر کلاس با حدود 11 دانش‌آموز و به طور شیفت‌بندی برگزار شود. در ضمن پایان هر شیفت کلاس‌ها ضدعفونی خواهد شد و از لحاظ دسترسی دانش‌آموزان به ماسک و دیگر ملزومات بهداشتی نیز مشکلی نداریم و به وفور وجود دارد، گرچه مدرسه ما مربی بهداشت ندارد، اما کارشناس بهداشت روستا مساعدت فراوانی در زمینه نظارت و تأمین نیازهای بهداشتی دانش‌آموزان داشته است. همچنین دانش‌آموزان نیز نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها واقف بوده و به طور جدی رعایت می‌کنند. البته باید توجه داشت برخی مدارس روستایی که در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند، در تأمین نیازها و رعایت دستورالعمل‌ها با ضعف‌هایی مواجه هستند.

* ستاد ملی مقابله با کرونا سکاندار سلامت دانش‌آموزان

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز درباره نحوه آموزش در مدارس این استان می‌گوید: مدارس استان ما براساس تأکیدات و دستوراتی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس مطرح کردند، به فعالیت پرداخته‌اند. همچنین مدارس و مراکز شبانه‌روزی نیز شروع به کار کرده‌اند، اما مطابق دستورالعمل‌های وزارت آموزش وپرورش خواب‌گاهها باید با نصف ظرفیت و به طور شیفت‌بندی فعالیت داشته باشند.

مهدی مجیدی‌فر با تأکید براینکه ملاک عمل ما دستورالعمل‌های ابلاغی است که ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری وزارت آموزش وپرورش اتخاذ می‌کند، ادامه می‌دهد: اسفند سال گذشته مبلغ 8 میلیارد تومان صرف خرید مواد ضدعفونی‌کننده کردیم که با توجه به تعداد دانش‌آموزان و شرایط مدرسه در اختیار فضاهای آموزشی قرار گرفته است. البته با وجود گستردگی استان و تعداد کثیر جمعیت دانش‌آموزی تلاش داریم اعتبارات بیشتری را برای خرید مواد ضدعفونی کننده دریافت کنیم.

وی همچنین می‌افزاید: به منظور اجرای مؤثر دستورالعمل‌ها به مدیران مدارس اختیارات لازم داده شده که براساس میزان جمعیت دانش‌آموزی و تعداد کلاس‌ها، برنامه شیفت‌بندی را اجرا کنند، به طوری که براساس جمعیت دانش‌آموزان می‌توانند برای سه شیفت نیز برنامه‌ریزی کنند. همچنین درحال حاضر بیش از 700 مربی بهداشت در مدارس مستقر هستند و در تمامی مدارس ما کارشناسان بهداشت فعال بوده و به روند اجرای دستورالعمل‌ها نظارت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.