نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به عدم توجه به پژوهش در حوزه علمیه، گفت: تکرار مطالب و پویا نبودن دروس خارج فقه درست نیست چون طلبه ها در نسل جدید رشد پیدا کرده اند.

دروس خارج فقه باید پویا باشند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیداحمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان گفت: از صدر اسلام تا کنون یک خط دستوری از جانب خداوند برای علم آموزی تعیین شده است که به عنوان یک الگوی مناسب برای حوزه علمیه و جریان علمی و آموزشی استفاده می شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در موقعیت های پیش آمده در هر زمان، چه در زمان توفق دشمنان شیعه و چه در زمان تسلط جریانات دینی مهمترین اتفاق، تاسیس حوزه های علمیه به اشکال گوناگون است.

وی با بیان اینکه دلیل اصرار بزرگان بر تربیت و آموزش دینی، همیشگی شدن این مسئله به عنوان یک نهاد مقدس و تعلیم و تربیت در راستای دین است، تأکید کرد: مسئله تفقه در دین، مقدمات آن، درس خواندن و درس دادن برای طلاب یک واجب شرعی است که باید از دو رکن آموزش و پژوهش در تفقه و علم آموزی استفاده کرد.

امام جمعه مشهد افزود: حوزه در قبل از انقلاب نظام مند نبود و طلبه ها راهنمایی نمی شدند. در آن زمان بی سوادی و بی اخلاقی زیاد بود اما به برکت خون شهدا و پیروزی انقلاب اسلامی اکنون حوزه نظام مند شده و افراد تعلیم و آموزش می بینند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آنچنان به پژوهش توجه نمی شود، اظهار کرد: البته باتوجه به تحولات مدیریتی در حوزه علمیه کارهایی در حال انجام است و بحث مباحثه در حال نظام مند شدن است. تکرار مطالب و پویا نبودن دروس خارج فقه درست نیست چون طلبه ها در نسل جدید رشد پیدا کرده اند و رشد نسل چهارم انقلاب با نسل اول قابل مقایسه نیست و مطالب قدیمی برای نسل جدید کارساز نخواهد بود. 

عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بحث مهم در سازمان دهی درس خارج بحث تقریرات و تحقیق است گفت: درس خارج فقه باید بهتر سازمان دهی شده و با تجهیزات روز کار انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت یکسان بودن امکانات برای همه طلبه ها، اظهار کرد: مسئولان باید تجهیزات آموزشی را به روز کنند و امکانات را در اختیار طلاب بگذارند. بحث معیشت طلاب بسیار مهم است اما از آن مهم تر بحث آموزش طلبه است.

آیت الله علم الهدی ضمن تشکر از معاونت آموزشی حوزه که در بحث پژوهش کارهایی از قبیل چاپ کتاب و... انجام داده است، افزود: رکن سوم حوزه در کنار آموزش و پژوهش، مسئله تبلیغ است که اگر نباشد آموزش و پژوهش بی تأثیر است. در هجمه های فعلی مهمترین مسئله تبلیغ و انذار است لذا باید اقدامات خوبی در بحث تربیت مبلغ توسط حوزه انجام شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.