حسین درودیان گفت: بازار سرمایه اتفاقاً در چند ماه اخیر از  خود دولت، اعم از شخص رئیس جمهور تا اشخاصی وابسته به نهادهای حاکمیتی تأثیر پذیرفت.

 آقای دژپسند صریحاً بگوید منظورش از سیاسی‌کاران مؤثر بر بورس چه کسانی است

حسین درودیان اقتصاددان در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص یکی اظهار نظر اخیر آقای دژ پسند گفت: وزیر اقتصاد اخیراً گفته است بورس باید از سیاسی کاری و رفتارهای سیاسی که بر بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد دور شود. البته ایشان مشخص نکردند که این موضوع را خطاب به چه کسی یا کسانی گفته‌اند.

وی در این باره خاطر نشان کرد : بازار سرمایه اتفاقا در چند ماه اخیر از  خود دولت، اعم از شخص رئیس جمهور تا اشخاصی وابسته به نهادهای حاکمیتی تأثیر پذیرفت. آقای رئیس جمهور مردم را به سرمایه گذاری در بورس علاقه‌مند کرد و این دولتی‌ها بودند که بر ورود سرمایه داران ناآشنا به بورس بر این موضوع تأکید کردند. 

مدرس اقتصاد دانشگاه‌ تهران خاطر نشان کرد : دولت در ماه های اول سال تا کنون با این منطق که مردم را وارد بورس کند تا بخشی از کسری بودجه خود را تأمین کند برای مردم دعوتنامه فرستاد. به هر حال دولت منطق دولت مشخص است و خود دولت است که با سیاسی بازی بورس را به نحو مورد علاقه خود بازی می‌دهد و به حرکت در می‌آورد. 

استاد اقتصاد با اشاره به این نکته که متاسفانه عده‌ای با تنش زایی در بورس به دنبال منفعت زایی هر چه بیشتر خود و زیان دیگران هستند، گفت : این وسط اتفاقاً کسانی که از ابزارهای سیاسی در بازار سرمایه استفاده می‌کنند از بازار می‌خورند، آنها به دنبال گمراه سازی بازار هستند تا منافع و بودجه خود را تأمین کنند.

 درودیان گفت : کاش آقای وزیر مشخص می کردند که چه عوامل سیاسی بر بازار تأثیر می‌گذارد چون به هر حال در کلی گویی نمی‌توان تشخیص داد که منظور از عدم فشار سیاسی به بورس متوجه چه کسانی می‌شود یا انگشت اتهام دولت به سمت چه کسانی است؟ چرا که ما تشخیص نمی‌دهیم که اشاره شان به چه خبر و  چه موضوعی است، به کدام دخالت اشاره کردند!

این استاد اقتصاد تأکید کرد: حتماً آقای وزیر اقتصاد به خوبی می‌دانند اینکه شاخص بورس از ابتدای سال سه برابر افزایش می‌یابد و این سه برابر یا چند برابر شدن که رشد نامتناسبی با تغییرات بقیه دارایی‌ها دارد روی سایر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و ریسک‌هایی را در بازار ایجاد می‌کند. 

وی در این باره خاطر نشان کرد : بالاخره این ریسک‌ها موجب تکانه هایی هم در بازار و هم در بین سهامداران خرد شد. اتفاقات افت بازار سرمایه در مرداد ماه که کارشناسان دائم بورسی ها و دولتی ها را له او هشدار می دادند که این بالا رفتن ترکیدن حباب را در پی دارد چندان جدی گرفته نشد و در نهایت حباب ترکید و سرمایه‌های مردم از دست رفت لذا بنده معتقدم بزرگترین خطر موجود این است که ما با تمهیدات غیر واقعی ولی ابزارهای موقتی مانعی در برابر اصلاح بازار شویم.

درودیان در پایان خاطر نشان کرد: اینکه دولت با استفاده از ظرفیت‌های عمومی سعی می‌کند تا مانع اصلاح شاخص شود اتفاقاً سیاسی کاری است و اصلا به نفع مردم یعنی سهامداران خرد تمام نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.