با تایید درخواست معاونت خدمات شهری شهرداری در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای شهرستان مشهد به زودی بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان بازگشایی خواهند شد.

بازگشایی آرامستان های مشهد

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و حضور دانش آموزان در کلاس های درس، دیگر توجیهی برای تعطیلی آندسته از اماکنی که با تجمع همراه بوده و از نظر شیوع کرونا پرخطر اعلام شده بودند، وجود ندارد. دراین اماکن نیز می توان مانند مدارس به رعایت پروتکل های بهداشتی امیدوار بود. حتی برخی از مکان ها از جمله آرامستان ها روباز بوده و نسبت به مدارس از محدودیت کمتری برخوردارند. به همین دلیل با معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد و همچنین معاون خدمات شهری شهرداری مشهد تماس گرفته و از آنها در مورد بازگشایی آرامستان های مشهد پرسیدیم که در ادامه می خوانید:

بازگشایی آرامستان ها بلامانع است

احمد ریواده، معاون سیاسی اجتماعی فرماندار مشهد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: روزهای پایانی هفته گذشته در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای شهرستان مشهد درخواست معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد مبنی بر بازگشایی آرامستانهای این شهر بررسی شد.

وی ادامه داد: در این جلسه، بازگشایی آرامستان های بهشت رضا(ع) و بهشت رضوان با رعایت پروتکل های بهداشتی سختگیرانه مورد تایید قرار گرفت و بلامانع اعلام شد.

وی تصریح کرد: در واقع سازمان آرامستان های شهرداری مشهد این اجازه را دارد که در تمامی روزهای هفته از جمله روزهای پنجشنبه و جمعه درب آرامستان ها را به روی مراجعه کنندگان باز نماید. رعایت پروتکل های بهداشتی توسط این سازمان و همچنین مراجعه کنندگان جزء لاینفک این مصوبه است و بر حفظ آن بسیار تاکید شده است.

وی در خصوص مواردی که به عنوان حفظ پروتکل های بهداشتی در آرامستان مد نظر است، گفت: استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی، عدم اتراق، عدم پخش نذری، عدم تجمع مهمترین موارد رعایت پروتکل ها در آرامستان های مشهد است.  

وی با اشاره انجام مراسم تشییع و خاکسپاری در آرامستانهای مشهد، تاکید کرد: انجام مراسم تشییع و خاکسپاری متوفیان غیر کرونایی در آرامستان ها بلامانع است به شرط آنکه دستورالعمل آن از جمله عدم تجمع افراد داغدار و همراهان آنها رعایت شود. در واقع بازگشایی آرامستان ها مجوزی برای تجمع افراد نیست. همچنین هیچ مجوزی برای برگزاری مجالس ترحیم در مساجد و حسینه ها صادر نشده است.

ریواده مطرح کرد: روزهای پنجشنه و جمعه اوج حضور افراد در آرامستان هاست. مردم باید توجه داشته باشند که اگر تعداد اندکی از جمعیت ۳ میلیونی مشهد در این روزها به آرامستان ها مراجعه نمایند بازهم جمعیت زیادی در آنجا گرد هم خواهند آمد. پس رعایت نکات بهداشتی و انجام احتیاط های لازم در این مکان ضروری است.

وی ابراز داشت: در ماجرای کرونا، خدمات کادر پزشکی بیشتر به چشم آمده است اما باید توجه داشت که نیروهای خدومی که در آرامستان ها مشغول فعالیت بوده و هستند مستقیما با متوفیان کرونایی سروکار داشته و به کار آنها رسیدگی می کرده اند. باید گفت که در این زمینه سازمان آرامستان های مشهد بسیار خوب و قوی عمل کرده است.

بازگشایی آرامستان های مشهد

باتوجه به صدور مجوز بازگشایی آرامستان های مشهد توسط ستاد مقابله با کرونای شهرستان، علت عدم بازگشایی این اماکن را از دکتر مهدی یعقوبی، معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد جویا شدیم.

دکتر یعقوبی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: دستورالعمل بازگشایی آرامستان های مشهد مصوب و این بازگشایی با رعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع اعلام شده است. اما متاسفانه هنوز این موضوع به صورت کتبی به این معاونت ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می کنیم که این مجوز کتبی هر چه زودتر بدست ما برسد و پس از آن هیچ منعی برای بازگشایی آرامستان ها وجود نخواهد داشت و مطابق مصوبه اقدام خواهیم کرد. باتوجه به اینکه شرایط کرونایی مشهد نیز نسبت به گذشته کمی بهتر شده، به صورت کامل آمادگی بازگشایی آرامستان های مشهد را داریم و تنها منتظر نامه فرمانداری هستیم. هر چند که با توجه به موافقت شفاهی فرمانداری مشهد، هم اکنون مانع ورود مراجعه کنندگان به آرامستان ها نمی شویم.

یعقوبی در خصوص توصیه به مردم برای رعایت نکات بهداشتی گفت: با توجه به اینکه ماه هاست آموزش های لازم درجهت کنترل و پیشگیری از کرونا داده شده و مردم شناخت کافی را بدست آورده اند، اکثر آنها اهل رعایت نکات و مسایل بهداشتی هستند.

وی افزود: اما به افرادی که احیانا در رعایت این نکات سهل انگاری کرده و یا صاحبان عزایی که در آرامستان ها حضور دارند و ممکن است بدلیل داغدار بودن و ناراحتی مفرط به علت ازدست دادن نزدیکان از رعایت این نکات غافل شوند تاکید می کنم که حتما دستورالعمل های موجود را رعایت کنند تا خدای نکرده باعث به خطر افتادن سلامت و جان دیگر شهروندان نشوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.