منابع خبری روز یکشنبه گزارش دادند که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و بحرین در تلاش هستند تا با اعمال فشار از هرگونه محکومیت امارات متحده عربی به علت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در نشست آتی اتحادیه عرب جلوگیری کنند.

تلاش عربستان و بحرین برای جلوگیری از هجمه‌ها علیه امارات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از القدس العربی، مقام‌های سیاسی تاکید کردند، فشارهایی از سوی تعدادی از کشورهای شناخته شده حاشیه خلیج فارس آغاز شده تا مانع از محکومیت امارات متحده عربی در نشست مجازی وزیران خارجه اتحادیه عرب شوند که قرار است چهارشنبه برگزار شود.

یکی از مقام‌های سازمان آزاد بخش فلسطین به القدس العربی گفته است که کشورهایی شناخته شده حاشیه خلیج فارس در حال اعمال فشار بر شماری از کشورهای عربی هستند تا هر بندی در بیانیه اختتامیه نشست اتحادیه عرب که در آن اقدام امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی محکوم می‌کند را حذف کنند.

این مقام سازمان آزادی بخش فلسطین  افزوده است:  این تحرکات  از سوی کشوری غیر از امارات در حال انجام است.

وی گفت: فلسطینی‌ها می‌خواهند که بیانیه اتحادیه عرب هر کشوری را که ناقض طرح صلح عربی است، محکوم کند و اقدام امارات را هم نقض این طرح به حساب آورد و از تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی که خود این کشور در سال ۲۰۰۲ این طرح را تدوین کرده بود، می‌خواهند که بر مواضع پیشین خود تاکید کنند که طرح صلح عربی را اساس حل منازعه اعراب و رژیم اشغالگر می‌خواند.

بر اساس این گزارش، دولت فلسطین در نشست نمایندگان اتحادیه عرب درباره مسأله فلسطین اعلام خواهد کرد که علاوه بر لزوم محکومیت اقدام امارات، موضوع مخالفت فلسطینی‌ها با مداخله از سوی هر کشور عربی در امور سیاسی داخل فلسطین را مطرح می‌کند، به ویژه که در نشست اخیر دبیران کل گروه‌های فلسطینی هم این توافق به دست آمده است که هیچ کسی حق ندارد از طرف ملت فلسطین حرفی بزند یا ادعا کند که خواهان حل مسأله فلسطین است.

طرف فلسطینی همچنین تأکید خواهد کرد که تنها نماینده قانونی که حق صحبت کردن از طرف فلسطینی‌ها را دارد، سازمان آزادی بخش فلسطین است و هر گونه اقدامی خلاف این موضوع با واکنش مناسب فلسطینی‌ها روبه‌رو خواهد شد.

شبکه خبری "المیادین" لبنان چهارشنبه گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک فاش کرد که درخواست فلسطین برای نشست فوق العاده اتحادیه عرب به منظور اعلام رد عادی سازی امارات با رژیم صهیونیستی به علت اعتراض بحرین رد شد.

این منابع اعلام کردند: برخی کشورها با تهدید فلسطینی‌ها از طریق اعمال نفوذ خود و حمایت کشورهای ثروتمند تلاش می کنند.

براساس گزارش این منابع، آنچه که در اتحادیه عرب در جریان است نبرد سختی است که به صورت مخفیانه در حال وقوع است.

این منابع اعلام کردند: فلسطین قرار دادن بندی را در خصوص رد عادی سازی در حاشیه نشست عادی اتحادیه عرب که قرار است ۹ سپتامبر (۲ روز دیگر) برگزار شود خواستار شده، اما بحرین این درخواست فلسطین را رد کرد. 

بر اساس این گزارش، بحرین ضمن مخالفت با درخواست فلسطینی ها برای رد عادی سازی در  حاشیه دوره عادی اتحادیه عرب، فلسطین را تهدید کرده که بندی را برای حمایت از عادی سازی و تشویق معامله قرن ارائه خواهد کرد.

مام گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی هستند، از این طرح حمایت کرده‌اند.

این منابع اعلام کردند که برخی کشورهای عربی سعی دارند تصمیم فلسطین را بدست بگیرند و تلاش می‌کنند که به زور فلسطین را وادار کنند که معامله قرن را بپذیرد.

المیادین اعلام کرد که این اقدام کشورهای عربی به ویژه بحرین برای زیر فشار قراردادن فلسطین برای پذیرش درخواست معامله قرن ترامپ، با این هدف صورت می‌گیرد که  دری برای جولان دادن اسرائیل در پایتخت کشورهای عربی باز شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.