۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
کد خبر: 719095

در مراسم افتتاح فاز توسعه تولید شمش طلا در شهرستان قروه استان کردستان و در بیستمین هفته از پویش «هر هفته الف-ب؛ ایران» اعلام شد ظرفیت تولید شمش طلا در کشوربه 12 تن در سال رسید، یعنی 14 برابر زمانی که در ابتدای دولت فعلی طلا تولید می شد.

ایران سالی چند تن طلا تولید می‌کند؟

به گزارش قدس آنلاین، در بیستمین هفته از پویش «هر هفته الف-ب؛ ایران» که به افتتاح طرحهای ملی و اشتغالزا در کشور اختصاص دارد، هفته گذشته فاز توسعه خط تولید شمش طلای ساری گونی قروه در شهرستان قروه به بهره برداری رسید. این خط تولید با ظرفیت تولید سالانه 2 تن شمش طلا،  با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

در مراسم افتتاح این طرح صنعتی که روز سه شنبه گذشته برگزار شد، رئیس جمهور دستور داد که در دو حوزه سنگهای قیمتی و زعفران، وزارت صنعت، معدن و تجارت کار و تلاش ویژه انجام دهد.

دکتر حسن روحانی با بیان اینکه توسعه معادن طلا در دو بخش اکتشاف و استخراج، با توجه به ارزآوری آن، اهمیت ویژه ای دارد، آمادگی دولت را برای سرمایه گذاری ویژه در معادن طلا مورد تاکید قرار داد و گفت: تولید طلا در کشور نسبت به سال 92 بیش از 14 برابر افزایش داشته و باید در سال پیش رو، به سمت یک تحول بزرگ در این عرصه گام برداریم.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش گفت: در رابطه با توسعه معادن طلا، هم برای اکتشاف وهم برای استخراج باید گفت که مساله طلا یک اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد یعنی همانطور که امروز معادن و پتروشیمی توانسته جای صادرات نفت را بگیرد گسترش معادن طلا و استخراج آنها می‌تواند به نوعی جایگزین ارز خارجی شود. کار بزرگی در این عرصه در کشور انجام می‌گیرد و اینجا به وزارت صنعت و معدن اعلام می‌کنم که دولت حاضر است برای معادن طلا، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهد و اگر امروز موفق شدیم نسبت به سال 92 تولید طلا را به افزایش 14 برابری برسانیم، در سال پیش رو هم حتما قادریم یک تحول بزرگ ایجاد کنیم.

او در ادامه گفت:  به نظر من مساله فلز طلا و این معادن طلا با همه آنها متفاوت است. می‌تواند پشتوانه پول ما باشد، طلا می‌تواند در صنایع بسیار حساس کاربرد داشته باشد، بنابراین دولت آماده است در این زمینه تلاش و کمک بیشتری انجام دهد.

رئیس جمهور با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: همین‌جا اعلام می‌کنم که ما از لحاظ سرمایه گذاری لازم کمک خواهیم کرد، قاعدتا بخش خصوصی باید اینها را سرمایه‌گذاری کند و ما باید کمک کنیم در همه جهات که مردم بتوانند در این زمینه فعالیت مضاعفی را انجام بدهند.

سالانه 12 تن طلا تولید می کنیم

در این مراسم، معاون صنایع و معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان تولید شمش طلا در کشور با افزایش ۱۴ برابری نسبت به سال ۹۱ در حال حاضر به ۱۲ تن در سال رسیده است.

داریوش اسماعیلی اظهار داشت: فلز طلا از ارزشمندترین فلزات است که به عنوان پشتوانه اوراق بهادار می‌تواند در ارزش آفرینی بسیاری داشته باشد. فلز طلا در صنایع مختلف مانند صنایع دفاعی, صنایع شیمیایی, پزشکی و هوا و فضا کاربرد بسیاری دارد و می‌تواند در سال جهش تولید در راستای توسعه اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی داشته باشد.

معاون صنایع و معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر ۳۲۰ تن ذخایر طلا در ایران قرار گرفته و با استفاده از نقشه‌های پهنه بندی و اکتشافات جدید امیدواریم این رقم به ۴۰۰ تن برسد.

اسماعیلی یادآور شد: کل تولید شمش طلا در ایران در سال ۹۱ تنها ۸۵۰ کیلوگرم بود و در پایان سال ۹۸ توانستیم این میزان تولید را به ۱۲ تن در سال برسانیم و شاهد افزایش ۱۴ برابری تولید باشیم.

توسعه معدن طلای قروه اشتغالزایی مستقیم برای 350 معدنکار دارد

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه کشور تولید شش تن طلا در نظر گرفته شده بود، بیان کرد: در حال حاضر سه تن در سال صادرات طلا داریم که ۱۸۰ میلیون دلار ارزش آن است.

معاون صنایع و معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به افتتاح فاز دوم تولید شمش طلای ساری‌گونی قروه اشاره کرد و گفت: با راه انداری این فاز ظرفیت تولید سالانه شمش طلا در این معدن از دو هزار کیلوگرم به پنج هزار کیلوگرم می‌رسد.

اسماعیلی اظهار داشت: برای راه اندازی این فاز سه هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته فاز اول معدن طلای زرکوه قروه سرمایه گذاری توسط سرمایه گذار خارجی پروژه انجام شده است.

وی با بیان اینکه راه اندازی این فاز برای ۳۵۰ نفر شغل جدید ایجاد کرده است، افزود: در مجموع در این پروژه هزار و ۳۲۰ نفر مشغول به کار هستند و امیدواریم باز هم شاهد ارتقای این طرح باشیم.

وی با بیان اینکه نوع ماشین آلات در طرح توسعه بومی است، اظهار داشت: کل ذخایر طلای جهان ۵۰ هزار تن است که سهم ایران از این رقم ۳۲۰ تن در ۲۴ معدن طلای کشور بوده که تا ۴۰۰ تن قابل افزایش است‌.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت یادآور شد: در قالب اکتشافات معادن طلا 37 طرح در دست اقدام است که یک هزار نقطه را پوشش می‌دهد که به زودی ۳۲۰ تن ذخیره معادن طلا چندین برابر افزایش و تولید شمش طلا به ۳ هزار و ۲۰۰ تن ارتقا می‌یابد.

اسماعیلی افزود: استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، خراسان رضوی و جنوبی، قم، سیستان و بلوچستان، زنجان و مرکزی به مجموع استان‌های زرخیز کشور اضافه شده و افتخار بزرگی برای بخش معدن و صنایع معدنی کشور است که پروژه‌های افتتاحی بزرگی در حال اجرا است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.