تبریز- اخبار مجلس را که دنبال می‌کنیم از اعتراضات نمایندگان شهرهای مختلف می‌توان به اوضاع نامساعد بازار و قیمت‌هایی که احتمالاً بازهم افزایش خواهد داشت به‌خوبی پی برد.

نرخ کودهای شیمایی موجب رشد قیمت می‌شوند؛ افزایش ۵۰۰ درصدی کود بلای جان کشاورزی

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: گشت‌وگذاری در بازار میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که مشتری و خریداران نسبت سال گذشته کمتر شده یا حداقل خانواده‌ها میوه با وزن کمتری خریداری می‌کنند.

افزایش قیمت میوه و محصولات کشاورزی در بازار موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها هزینه کمتری را به این موضوع اختصاص دهند.

وقتی با فروشندگان میوه و تره‌بار در بازار هم‌صحبت می‌کنم آن‌ها نیز بر این موضوع مهر تائید زده و ادعا می‌کنند که حتی بسیاری از خانواده‌ها به خرید میوه به‌صورت دانه‌ای تمایل دارند و میوه را به تعداد اعضای خانواده خریداری می‌کنند.

اکبر حسینی یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار به ما می‌گوید: در حال حاضر به‌غیراز خیار و خربزه دیگر میوه‌ای زیر قیمت ۹ هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود لذا اگر خانواده‌ای هوس کند از هر میوه  فقط دو کیلو خریداری کند برای تنوع باید ۲۰۰ هزارتومانی هزینه کند!

پیش خبرهای گرانی

باوجوداینکه بازدیدهای میدانی ما حکایت دارد که سبد خرید مردم و خانواده‌ها کوچک‌تر شده اما خبرهایی که از طرف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شنیده می‌شود بوی گرانی و افزایش بیشتر قیمت‌ها را دارد.

نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس در این رابطه می‌گوید: افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت کودهای شیمیایی انگیزه بسیاری از کشاورزان را به‌ویژه برای کشت گندم گرفته است.

در همین راستا نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی نیز  با بیان اینکه کمر کشاورزان زیر بار پرداخت قسط کود و سم غیراستاندارد خم‌شده اظهار می کند: افراد زیادی نیز دام و زمین کشاورزی خود را فروخته و وارد بازار قمار بورس شدند.

کشاورزان چه می‌گویند؟

صحبت‌های کشاورزان و اعتراضات آن‌ها را با این وضعیت گرانی می‌توان بدون گفت‌وگو هم حدس زد.

اصغر بابایی یکی از گندم کاران آذربایجان شرقی است که حالا از گرانی کود شیمیایی مات و مبهوت مانده است و به ما می‌گوید: باور می‌کنید که کیسه ۵۰ هزارتومانی فسفات به ۵۰۰ هزار تومان رسیده باشد؟

وی بیان می‌کند: قیمت هر گونی ۵۰ کیلوگرمی کود سوپر فسفات که در ابتدای سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، اکنون به بیش از ۴۲۰ هزار تومان افزایش‌یافته و همچنین هر کیسه کود «کلرید پتاسیم» ۵۰ کیلوگرمی از ۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی از ما می‌پرسد: مگر کود را خودمان تولید نمی‌کنیم پس چرا یک‌باره این‌قدر گران شده است؟

وی می‌گوید اگر دولت بخواهد بابت کود و سم از من ۲۰ برابر بیشتر پول بگیرد من هم دیگر حاضر به کشت گندم نیستم و سایر محصولات تولیدی را هم با حداقل ۱۰ برابر قیمت روانه بازار می‌کنم!

قیمت هر گونی ۵۰ کیلوگرمی کود سوپر فسفات که در ابتدای سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود، اکنون به بیش از ۴۲۰ هزار تومان افزایش‌یافته و همچنین هر کیسه کود «کلرید پتاسیم» ۵۰ کیلوگرمی از ۵۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است

در مقامی نیستم که بخواهم برای وی توضیح بدهم که انتهای این لج و لجبازی و یا انتقام از گرانی به کجا می‌رسد لذا باقی سخنان را گوش می‌دهم که می‌گوید: اگر دولت قادر به نظارت و یا ثابت نگاه‌داشتن قیمت کود نیست و وظیفه‌ای در قبال ما ندارد پس برای محصولات کشاورزی هم نباید قیمت تعیین کند.

وی می‌گوید: این رویه درستی نیست که دولت قیمت کود و سم ر آزاد می‌کند اما از آن‌طرف فشارش را بر روی کشاورزمی گذارد و قیمت‌ها را به اسم تنظیم بازار به کشاورز تحمیل می‌کند!

تهدید امنیت غذایی

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی آذربایجان شرقی گرانی بی‌سابقه را موجب تهدید امنیت غذایی برای کشور می‌داند.

هادی فرجی آزاد بابیان اینکه این گرانی موجب خواهد شد تا کشاورزان از روی ناچاری  به کشت صفی جات روی بیاورند اظهار کرد: این موضوع به‌طور حتم مصرف آب را افزایش خواهد داد و به دنبال خود تبعات دیگری به همراه خواهد داشت.

وی بابیان اینکه گرانی بی‌سابقه کودهای شیمایی به‌طور حتم بر روی سطح زیر کشت گندم نیز تأثیر خواهد گذاشت ادامه داد: به‌طور طبیعی کشاورز حاضر نیست با این ارقام کود را تهیه کند و پس از برداشت به قیمت‌های دولتی و تضمینی دولت تن بدهد و به‌طور حتم این موضوع موجب کاهش سطح زیر کشت خواهد شد.

وی تهدید اشتغال در حوزه کشاورزی را نیز یکی دیگر از تبعات گرانی نهاده‌های تولید دانسته و می‌گوید: این امر ممکن است موجب کناره‌گیری بسیاری از کشاورزان از این شغل شده و سبب شود تا زمین‌های خود را به دیگران اجاره داده و لذا خروج افراد باتجربه از این شغل به سود کشاورزی نیست.

وی با تأکید بر اینکه برخی کشاورزان به دلیل بالا بودن هزینه تولید مجبور به اجاره دادن زمین‌های  کشاورزی خود هستند، ادامه داد: این امر باعث می‌شود تولید محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا که برای کشور در خودکفایی و تأمین امنیت غذایی نقش مهمی دارد کاهش‌یافته و بازهم دولت وابسته کشورهای بیگانه شود.

وی ادامه داد: دولت موظف است نهاده‌ها و تسهیلاتی ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهد تا بتوانند به کشت بپردازند، تنها راه کاهش هزینه‌های تولید، ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت یا ارائه نهاده‌های ارزان کشاورزی است. اگر این‌طور نباشد کشاورزان حاضر نمی‌شوند محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم، جو و کلزا بکارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.