شروین شهریاری کارشناس ارشد بازارهای مالی با تأکید بر اینکه رشد شتابان شاخص روی انتظار رشد قیمت ارز و نرخ دلارهای بالاتر در آینده رخ داد، گفت: در حال حاضر با اصلاح این شرایط شاخص بورس سعی می‌کند خود را با نرخ دلار کنونی هماهنگ کند.

شاخص بورس ۲ میلیونی با دلار ۳۰-۴۰ هزارتومانی قابل توجیه بود

قدس آنلاین؛ بعد از ریزش‌های اخیر بازار سرمایه به نظر می‌رسید با حمایت‌هایی که قرار بود از سوی دولت و حقوقی‌ها از بازار سرمایه انجام شود شاهد به تعادل رسیدن بازار باشیم؛ مسئله‌ای که با گذشت سه روز از هفته جاری هیچ نشانه‌ای از آن به چشم نمی‌خورد و این موضوع بیشتر از قبل  موجبات نگرانی مردم از بازار سرمایه شده است.

در این بین برخی مردم دولت را مقصر ریزش‌های اخیر بورس می‌دانند و عده ای دیگر هم بر این اعتقاد هستند که بورس دوباره به رشد قبلی خود برمی‌گردد.

ریزش شاخص بورس اما با یک نکته قابل توجه در یکی از بازارهای موازی همراه شده است. بورس که معمولا تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد و به نوعی می توان گفت که روند حرکتی شاخص تحت تاثیر افزایش و یا کاهش نرخ ارز قرار دارد طی هفته‌های اخیر و در پی افزایش نرخ دلار تا کانال ۲۵ هزار تومان هیچ واکنشی نشان نداده است! در این بین برخی کارشناسان رکوردزنی های اخیر دلار و عدم تأثیر آن بر شاخص بورس را نشان از مهندسی افرایش قیمت ارز تلقی کرده‌اند.

«شروین شهریاری» کارشناس ارشد بازارهای مالی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا شاخص کنونی بورس با نرخ دلار کنونی مطابقت دارد، گفت: تصور بنده این است که در شرایطی که ما در کشور با تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم؛ در این دوران بهتر این است که ما دارایی ها را به نسبت هم ببینیم و مقایسه کنیم. یعنی باید ببینیم که مسکن، خودرو ، ارز به چه میزان رشد کرده اند و این ارزش های نسبی را با هم و در کنار هم مقایسه کنیم. مقایسه این ارزش ها در کنار یکدیگر می‌تواند به ما دید دقیق تری از وضعیت کنونی حاکم بر بازارهای مالی ایران بدهد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: با این دید و با توجه به ارزش‌های نسبی، شاخص ۲ میلیونی به نظر بنده با دلارهای بالاتری(۳۰-۴۰ هزار تومانی) قابل توجیه خواهد بود و قیمت های فعلی ارز، عدد شاخص‌های کمتری را توجیه می‌کند. به نظر من از همان ابتدای شروع رشد شاخص هم حرکت شاخص روی انتظار رشد قیمت ارز و نرخ دلارهای بالاتری رخ داد و در حال حاضر با اصلاح این شرایط شاخص سعی می‌کند خود را با نرخ دلار هماهنگ تر کند.

به گفته شهریاری اگر بتوان ارزش دلاری بازار سرمایه را استخراج کرد که البته کار بسیار سختی هم خواهد بود می‌توان قطعی تر در این رابطه سخن گفت. طی سال جاری رابطه بین رشد نرخ دلار و رشد بورس بر هم خورده است؛ یعنی به ازای رشد تقریبا ۵۰ درصدی ارز در بازار آزاد و سامانه نیما  در سال جاری، شاخص بورس در نقطه اوج خودش یعنی( ۲.۰۷۸ میلیون واحدی در ۱۹ مرداد ماه)  رشد تقریبی ۳۰۰ درصدی از خود به ثبت رسانده است یعنی رشد ۶ برابری رشد ارز؛ با اصلاح اخیری که در قیمت‌ها شاهد هستیم بازدهی بورس تا سطح ۲۱۰ درصد تعدیل شده است اما هنوز از سایر دارایی‌ها مثل مسکن، خودرو، سکه و طلا فاصله زیادی دارد.

شهریاری تصریح کرد: راجع به پرسش دوم و اینکه آیا شاخص کل سنجه مناسبی برای شرایط کنونی بازار است یا شاخص هم وزن بیشتر با واقعیت های بازار مطابقت دارد، هم باید بگویم که شاخص کل بورس بسیار متاثر از ۳۰ شرکت بزرگ بازار قرار دارد و با توجه به اینکه پرتفوی سرمایه‌گذاران حقیقی متنوع  است و صرفاً روی سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز متمرکز نیست، به نظر بنده شاخص هم وزن بیشتر گویای وضعیت کنونی بازار است؛ هرچند که می‌دانید به این دلیل که حجم مبنا در بسیاری از سهام بازار پُر نمی‌شود و بسیاری از صف‌های فروش راکد مانده است، شاخص هم وزن در حال حاضر با یک تورم غیر طبیعی مواجه شده است که اگر صف های فروش جمع شود و یا اگر اجازه بدهند این سهام با قانون «گره معاملاتی» پایین تر معامله شوند احتمالاً شاهد افت قابل توجه شاخص هم وزن هم خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.