فیلم مستند «باندا» ساخته حسن آخوندپور وارد مرحله تدوین و صداگذاری شد.

«باندا» روایت محرومیت‌زدایی

سرور هادیان/

 فیلم مستند «باندا» ساخته حسن آخوندپور وارد مرحله تدوین و صداگذاری شد.

نویسنده و کارگردان مشهدی این مستند در گفت‌وگو با خبرنگارما می‌گوید: «باندا» روایت جامع و کاملی از مدل منحصربه‌فرد محرومیت‌زدایی چندین جوان متخصص ایرانی در منطقه سیستان و بلوچستان است.

•       «باندا» بضاعت مردمان بی‌ادعا

حسن آخوندپور می‌افزاید: همه سعی و تلاش من در این مستند علاوه بر پرداختن به معضلات و مشکلات مردم سیستان و بلوچستان، اشاره به فرصت‌ها و ظرفیت‌های این استان پهناور و بضاعت مردمان بی‌ادعای منطقه است.

روایت فیلم بر دوش چند جوان متخصص ایرانی از شهرهای مشهد، شیراز، تهران و اهالی سیستان و بلوچستان است که با تمرکز بر اشتغال پایدار روستاییان مرزنشین به صورت جهادی در این روستاها در امور کشاورزی و دامپروری مشغول به فعالیت هستند.

وی در خصوص فیلم‌برداری این مستند اظهار می‌کند: برای تصویربرداری این مستند دوبار به سیستان و بلوچستان رفتیم و یک بار در منطقه سیستان و اطراف شهرستان مرزی زهک و روستاهای آن حضور پیدا کردیم که در این منطقه مباحث دامپروری و بحث دام را به تصویر کشیدیم. روایت جوانان متخصص و تحصیلکرده‌ای که تعدادی از آن‌ها با زن و بچه به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و در کنار روستاییان حضور جدی دارند و برای آن‌ها شغل پایدار ایجاد می‌کنند و موجب جلوگیری از مهاجرت این روستاییان یا حتی در بعضی موارد سبب مهاجرت معکوس می‌شوند.

این نویسنده و کارگردان در ادامه تصریح می‌کند: در سفر دوم به منطقه بلوچستان عازم شدیم و در مناطق بمپور و چابهار به بحث کشاورزی و تولید غذای دام پرداختیم.

آخوندپور تأکید می‌کند: این فعالیت‌های اقتصادی همراه با سایر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی است.

•       باندا، فردا، آینده

کارگردان باندا در پاسخ به این پرسش که نام این مستند برگرفته از چیست، توضیح می‌دهد: «باندا» به معنای فردا و آینده است پس کاملاً از نام فیلم واضح است که ما به دنبال رگه‌هایی از امید با تکیه بر فرصت‌های بی‌شمار منطقه در بین همه معضلات هستیم.

وی تصریح می‌کند: به اعتقاد من سرمایه‌های زیادی در آنجا وجود دارد از نیروهای جوان و پا به کار منطقه تا منابع سرشار طبیعی و زیست محیطی که باید آن‌ها را به تصویر کشید.

•       آموزش‌های علمی و فرهنگی

جاوید کیانی، تهیه‌کننده این فیلم نیز می‌گوید: ساخت این مستند از ابتدای سال جاری شروع شد و فیلم‌برداری آن تا پایان ‌مرداد به‌طول انجامید و در حال حاضر به مرحله تدوین رسیده است و با پایان یافتن تدوین آن در ماه آینده، آماده نمایش می‌شود.

وی می‌افزاید: به طور قطع برای ایجاد اقتصاد پایدار در یک منطقه، مباحث آموزشی و فرهنگی به خصوص برای نوجوانان و جوانان روستا در کنار برنامه‌های اقتصادی مد نظر است و سعی شده در این مستند، این مباحث مورد توجه قرار گیرد و مدل خدمت جهادی این تیم متخصص در همه ابعاد به تصویر کشده شود.

لازم به ذکر است «باندا» را فرهاد محروقی تدوین خواهد کرد و دیگر عوامل آن شامل مدیر تصویربرداری: رضا عزیز فرخانی، صدابردار: مرتضی غیور، دستیار کارگردان: محمدرضا نجاری، مدیر تولید: رضا خضرایی منش. هماهنگی: کسری کیانی و مجری طرح: شرکت دکوفیلم‌ پاژ هستند.

آخوندپور فیلم‌های سینمایی «شهری که نمی‌خوابد»، «باهر»، «فرشته» و سریال «تلخ و شیرین» را در کارنامه خود دارد و هم‌اکنون در حال ساخت سریال ۳۰قسمتی «تقدیر» برای شبکه یک سیماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.