«اشرف» اگر جنجالی‌ترین چهره خاندان پهلوی نباشد، حداقل یکی از حاشیه‌سازترین چهره‌ها در این خاندان سلطنتی به حساب می‌آید. خواهر دوقلوی آخرین پادشاه ایران در بسیاری از رخدادهای ریز و درشت سیاسی و غیرسیاسی ایران نقش‌آفرینی کرده است.

خانه اشرافی، شرف نمی‌آورد

قدس آنلاین: «اشرف» اگر جنجالی‌ترین چهره خاندان پهلوی نباشد، حداقل یکی از حاشیه‌سازترین چهره‌ها در این خاندان سلطنتی به حساب می‌آید. خواهر دوقلوی آخرین پادشاه ایران در بسیاری از رخدادهای ریز و درشت سیاسی و غیرسیاسی ایران نقش‌آفرینی کرده است. از کودتای ۲۸ مرداد بگیر تا قاچاق تریاک در سرتاسر کشور! برخلاف تصور خیلی‌هایمان، پایان حکومت پهلوی، پایان حاشیه‌سازی‌های اشرف نبود. خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی، در آخرین روزهای سلطنت برادرش با چمدان‌هایی مملو از پول نقد و جواهرات سلطنتی، کشور را برای همیشه ترک کرد و به خانه گرانقیمتش در نیویورک رفت. خانه‌ای که چند سال پیش از انقلاب، با پول بیت‌المال در گرانقیمت‌ترین خیابان نیویورک برای شاهزاده پهلوی خریداری شده بود. این خانه در تمام سال‌های پس از انقلاب، تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ها و فضای مجازی شده بود. بسیاری از رسانه‌های بزرگ آمریکایی از جمله نیویورک تایمز، بارها به حواشی خانه گرانقیمت اشرف پرداخته بودند. حتی در آخرین روزهای حیات اشرف هم زمزمه‌هایی از فروش آن به گوش می‌رسید، اما قیمت گزاف این خانه اشرافی موجب شد هیچ‌کس توان مالی لازم برای خرید آن را نداشته باشد. اما در نهایت روز گذشته خبر فروش این خانه در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد و فقط چند ساعت بعد، با توییت یک خبرنگار ایرانی، خانه چند میلیون دلاری اشرف، یک بار دیگر سوژه داغ فضای مجازی شد.

گزارش نیویورک تایمز از خانه اشرف

هرچند در حوالی سال ۹۳، یعنی یک سال پیش از مرگ اشرف، خانه گرانقیمت او به فروش گذاشته شد، اما قیمت حدوداً ۵۰ میلیون دلاری آن، حتی یک مشتری را هم به نزدیک خانه نکشاند. آن زمان خانه اشرافی اشرف کمی تا قسمتی نقل محافل مجازی و رسانه‌ای شد اما حاشیه‌های اصلی از سال گذشته و زمانی که روزنامه نیویورک تایمز گزارش مفصلی درباره آن به چاپ رساند، آغاز شد.

خانه شماره ۲۹ در خیابان «بیکمن» یکی از گران‌ترین خانه‌ها در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های نیویورک است که سابقه‌ای دور و دراز و اشرافی در خودش جا داده است.

فرشاد مهدی‌پور روز گذشته با انتشار تصاویری از این خانه سلطنتی در صفحه توییترش، از فروش آن به حدود یک پنجم قیمت به شخصی ناشناس خبر داد. مهدی‌پور در توضیح این ماجرا نوشته است: «خانه اشرف پهلوی در نیویورک به قیمت ۵/۱۱ میلیون دلار (یک پنجم قیمت واقعی‌اش)، به خریداری ناشناس واگذار شده؛ معامله‌ای حیرت‌انگیز که توجه رسانه‌های آمریکایی را جلب کرده، اما در ایران بدان پرداخته نشده!

پ. ن: تخمین رقم خارج شده توسط پهلوی‌ها، به میلیاردها دلار می‌رسد».

انبوه سرمایه‌های خارج شده از ایران

عباس میلانی در کتاب خود درباره شاه می‌نویسد که اشرف پهلوی در زمان انقلاب حدود ۳ میلیارد دلار پول از ایران خارج کرد چیزی معادل ۱۲.۱ میلیارد دلار کنونی و خواهر او شمس پهلوی حدود ۲ میلیارد دلار که چیزی معادل ۸.۱ میلیارد دلار الان می‌شود. از طرف دیگر بر اساس خاطرات اسدالله علم، وزیر دربار شاه و نزدیک‌ترین فرد به او، در سال ۱۳۵۵ فقط ۳ درصد روستاهای ایران دارای آب آشامیدنی پاک و برق بودند، ولی‌ خواهران شاه کمتر از دو سال بعد ۵ میلیارد دلار، معادل ۲۰ میلیارد دلار کنونی را از ایران خارج کردند. بر اساس کتاب عباس میلانی خود شاه دست‌کم یک میلیارد دلار از ایران خارج کرد.

حالا احتمالاً دیگر برایتان سؤال نیست که اشرف چگونه توانسته خانه‌ای را در آمریکا بخرد که حتی سرمایه‌داران آمریکایی هم پول خرید آن را ندارند! البته این خانه فقط یکی از خانه‌های اشرافی شاهزاده پهلوی بوده که با پول مردم ایران خریداری شده است.

حالا اگر برای شما هم سؤال شده که خانه اشرف پهلوی چه ویژگی خاصی دارد که حتی نیویورک تایمز هم چندین صفحه گزارش اختصاصی درباره آن چاپ می‌کند، باقی مطلب را بخوانید.

مرسدس بنزهای پلاک دیپلمات

خیابان «بیکمن پِلِیس» (Beekman Place) در حد فاصل خیابان‌های چهل و نهم و پنجاه و یکم، در سراشیبی به سوی «رودخانه شرقی» یکی‌ از کوتاه‌ترین و قدیمی‌ترین خیابان‌های «منهتن» قرار گرفته است. با خانه‌های بزرگ قدیمی‌ و آپارتمان‌های مجللِ پیش از دوران جنگ استقلال آمریکا؛ یعنی زمانی که‌ خاندان «بیکمن» خانه عظیم و مجلل خود را در «مانت پلزنت» در سال ۱۷۶۴ ساختند.

انزوای این خیابان، آن را تا حدی از نظرها و رفت و آمدها دور نگه داشته است. نیمی از ماشین‌هایی‌ که در آن پارک شده‌اند، یا شاسی بلندهایی سیاه رنگ هستند و یا مرسدس بنزهایی‌ با پلاک‌های دیپلماتیک. این یعنی خیابانِ مرموز بیکمن پلیس، مختص شخصیت‌های شاخص سیاسی است.

۸ اتاق خواب و ۱۱ حمام

درباره این خانه مجلل که توسط «ولیام پالی» در سال ۱۹۳۴ بنا شده نقل است که پس از ساخت «ویلیام اس. پیلی» مالک شبکه «سی بی‌اس» آمریکا آن را خرید و تا سال ۱۹۴۰ در آن سکونت داشت. پس از او نیز برای ۳۵ سال «آلبرت لستر» یکی از پیشگامان بهداشت و درمان عمومی آمریکا در آن زندگی کرد تا اینکه اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه آن را خریداری کرد.

اشرف ابتدا در سال ۱۹۷۵ خانه شماره ۲۹ و چندی بعد خانه شماره ۳۱ که در اختیار «تام جونز» خواننده ولزی بود را خرید و در سال ۱۹۸۰ ورودی آن‌ها را به هم متصل کرد. خانواده پهلوی پس از انقلاب مالکیت دو خانه را با «آنتیل هلند» به اشتراک گذاشتند تا از مصادره دولت وقت ایران در امان بماند. گرچه ساختمان شماره ۳۱ در سال ۱۹۹۲ به دولت تونس فروخته شد اما شماره ۲۹ با سه واحد دوبلکس شامل هشت اتاق خواب و ۱۱ حمام و سرویس بهداشتی همچنان در اختیار اشرف پهلوی قرار داشت.

پرونده قضایی مالکیت خانه اشرف

این منزل تا پیش از فروش، متعلق به شرکتی بود به نام Wansdown با مدیریت شخصی‌ به نام غلامرضا گلسرخ، که قبلاً منشی‌ خصوصی و شخصی‌ اشرف پهلوی بود.

جالب است که این شرکت چندین شاکی‌ دارد و به همین دلیل برای جلوگیری از پول دادن به شاکیان خود در دادگاه اعلام ورشکستگی کرده است. یکی‌ از شاکیان آزاده آذری، ۷۱ ساله است که پیش‌تر، ۴۹ سال ندیمه اشرف بود و حال حقوق بازنشستگی می‌خواهد.

شاکی‌ دیگر کامران عباس وحید، نوه اشرف است که به دادگاه شکایت کرده و مدعی شده شرکت Wansdown در سال‌های پایانی عمر اشرف از آلزایمر او سوءاستفاده‌های مالی‌ کرده است.

با این حال این خانه مرموز سرانجام روز گذشته با حدود یک پنجم ارزش واقعی‌اش به فروش رسید تا شاید خِیل شاکیان پرونده قضایی مالکیت خانه اشرف، بالاخره به پولشان برسند! البته این را فراموش نکنید که اشرف و سایر اعضای خاندان سلطنتی ده‌ها خانه اشرافی دیگر در کشورهای اروپایی و دیگر نقاط آمریکا داشته‌اند که همه‌ ‌آن‌ها با پول بیت‌المال خریداری شده و حالا معلوم نیست به چه سرنوشتی دچار شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.