مهدی کاهانی مقدم

سال گذشته بود که طرح حذف قبض‌های کاغذی شرکت‌های خدماتی (آب، برق، گاز) اجرایی شد. هرچند این طرح ابتدای کار با مشکلاتی همراه بود به‌خصوص این مشکلات در سامانه‌های پیامکی شرکت‌های آبفا و برق بیشتر دیده می‌شد، اما مدتی بعد ظاهراً کار روی غلتک افتاد و مردم توانستند بدون زحمت هزینه‌های آب، برق و گاز مصرفی خود را همچون مخابرات که در این زمینه پیشگام بود، بپردازند.

چند ماهی از آغاز اجرای طرح حذف قبوض کاغذی نگذشته بود که بار دیگر مشکلات سامانه پیامکی شرکت برق مشهد خود را نمایان کرد و از این حیث تماس‌های متعددی از سوی مخاطبان روزنامه داشتیم که از فرستادن پیامک‌های اشتباهی در ارتباط با پرداخت بدهی دیگر مشترکان این شرکت گلایه‌مند بودند و می‌گفتند به دلیل خرابی سامانه قبوض الکترونیکی شرکت برق، به پیامک‌های اصلاح اطلاعات مشترکان نیز ترتیب اثر داده نمی‌شود.

این مشکل هم گویا پس از یک دوره برطرف شد ولی پایان ماجرا نبود و اندکی پس‌ازآن سامانه شرکت آبفا دچار بیماری مشابه شد و بسیاری از مشترکان ازجمله خود من ناچار شدیم با کلی صرف وقت و سماجت در فرستادن پیامک‌های درخواست اصلاح اطلاعات، اوضاع را به روال سابق برگردانند.

آن زمان پس از دریافت پیامک تأیید اطلاعات واقعی مشترک، تصور می‌کردیم اشکال برطرف شده، ‌اما با صدور قبض‌های دوره جدید، متوجه شدیم سامانه شرکت آبفا برای بار دیگر به‌هم ‌ریخته است و این بار هم من درگیر این مشکل شده‌ام.

از چند روز قبل همانند دوره‌های گذشته پیامک‌های مربوط به چند نفر از همسایگان آپارتمان محل سکونتم را به شماره من ارسال کرده است که ناچار شدم بار دیگر برای اصلاح آن‌ها عدد ۵ را به سر شماره اعلامی پیامک کنم.

نکته قابل‌تأملی را نیز در مقایسه قبض‌ها دریافتم که پرسش‌های بی‌پاسخ را برایم به وجود آورده است، چراکه تفاوت بدهی قبض من و همسایه‌ام، دقیقاً با یک‌میزان مصرف (مورد ادعای شرکت آبفا) اختلاف ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومانی دارد؛ و این در حالی است که قبض من بدهی قبلی ندارد.

مورد ادعای شرکت آبفا را هم از این ‌جهت در پرانتز گذاشتم که چون در فصل گرما کولر به مصارف خانگی ما اضافه شده، نمی‌توانم با قطعیت بگویم میزان آب اعلام‌شده در قبض را واقعاً مصرف کرده‌ایم یا نه؛ اما با توجه به سابقه گذشته و ادعای مدام این شرکت مبنی بر اینکه خانواده ما روزانه هزار لیتر مصرف آب داشته‌اند، که این با واقعیت زندگی و وسواس ما در صرفه‌جویی آب همخوانی نداشته است؛ تردید نسبت به اعداد و ارقام حک‌شده در قبض‌ها را به قوت خود نگه‌ داشته است و حالا تفاوت ۳۱ هزارتومانی آب‌بها برای دو مصرف یکسان را نمی‌توانم درک کنم.

درعین‌حال با نگاهی به کارنامه شرکت‌های مختلف در صدور قبض‌های الکترونیکی و اینکه شرکت مخابرات از ابتدا تاکنون، هرگز دچار آشفتگی و مشکل سامانه مربوطه نشده، بیانگر این حقیقت است که در طراحی نرم‌افزار سامانه‌های آب و برق، همچون گاز و مخابرات، کار کارشناسی و متبحرانه انجام ‌نشده و زیرساخت‌های این دو شرکت هنوز آماده پاسخگویی الکترونیکی به مشترکان نیستند. امید می‌رود مدیران این شرکت‌ها با به‌کارگیری مهندسان خبره طراحی سامانه‌های اینترنتی قدرتمند و نیز تقویت زیرساخت‌های لازم برای این کار، هرچه زودتر نسبت به رفع نواقص موجود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.