رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی گفت: استفاده از تکنولوژی‌های جدید چون گوشی تلفن همراه و رایانه دنیا را با سونامی نزدیک‌بینی روبرو کرده است.

دنیا با سونامی نزدیک‌بینی روبرو است

به گزارش قدس آنلاین، سعید شاهپری افزود: طبق پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۵۰ درصد مردم دنیا نزدیک‌بین خواهند شد و این آمار در برخی کشورهای آسیایی تا ۹۰ درصد پیش بینی می‌شود.

وی به قانون «۲۰-۲۰-۲۰» اشاره کرد و بیان‌کرد: طبق این قانون به ازای هر ۲۰ دقیقه کار با دستگاه‌هایی چون رایانه، تبلت، گوشی تلفن همراه، چشم بایستی ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای دورتر که تقریبا در فاصله ۲۰ فوتی از فرد قرار داشته باشد نگاه کند تا آسیب‌های وارده به حداقل ممکن برسد.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی از اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان با مشارکت سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: امسال به روال سالیان قبل این طرح اجرایی شده است اما به خاطر شیوع کرونا مراجعه به مهدهای کودک و سایر مراکز از دستور کار خارج شده است. در حال حاضر سطح یک غربالگری در سطح شهر مشهد و با همکاری دفاتر اپتومتری برای کودکان ۳ تا ۶ ساله در حال اجرا است.

شاهپری ادامه داد: متقاضیان بهره‌مندی از خدمات غربالگری تبلی چشم با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه می‌توانند به ۷۰ مرکز داوطلب ارائه دهنده خدمات اپتومتری که آدرس آن‌ها در پایگاه اینترنتی انجمن اپتومتری به آدرس http://kao.ir در دسترس است؛ مراجعه کرده و از خدمات غربالگری سطح یک استفاده کنند.   

وی با اشاره به رقم ویزیت ۸ هزار تومانی غربالگری تنبلی چشم بیان کرد: البته در مناطق کم برخوردارِ حاشیه شهر انجام این خدمات با حمایت بهزیستی کاملا رایگان در دست انجام است و بعد از معاینه اولیه کودکانی که نیاز به استفاده از عینک یا سایر اقدامات درمانی داشته باشند خدمات سطح ۲ را دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن اپتومتری خراسان رضوی معاینات غربالگری تنبلی چشم را بسیار مهم خواند و افزود: تنبلی چشم اگر قبل از ۷ سالگی شناسایی شود به سادگی قابل درمان خواهد بود اما اگر از این سنین طلائی عبور کنیم تقریبا امکان ایجاد دید واقعی از بین خواهد رفت چرا که مغز در این دوران به تکامل می‌رسد و با این دید ناقص تطابق پیدا می کند و بخشی از سلول‌های مغزی تکامل نیافته و از بین می‌رود.

شاهپری به آمار شیوع تنبلی چشم در جوامع مختلف اشاره کرد و گفت: در اکثر جوامع تنبلی چشم ۵ درصد جمعیت را در بر می‌گیرد این رقم در کشور ما به واسطه اجرای طرح‌های غربالگری سالانه که از ۲۴ سال پیش آغاز شده است به چیزی کمتر از ۲ درصد در جمعیت زیر ۲۵ سال رسیده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.