معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مرز جدید گمرکی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به زودی در منطقه "شمتیغ" شهرستان خواف در جنوب شرقی این استان ایجاد می‌شود.

مرز گمرکی جدید بین ایران و افغانستان ایجاد می شود

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان پیرامون نتایج نشست اخیرش با معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: مرز شمتیغ در خراسان رضوی گذرگاه رسمی مرزی گمرکی و محل عبور راه‌آهن خواف – هرات است.

وی ادامه داد: ایجاد "مرز گمرکی شمتیغ" که از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است تا در آینده نزدیک به عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته شود مزایای اقتصادی زیادی برای استان خراسان رضوی به همراه خواهد داشت. 

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: کل اعتبار مورد نیاز برای ایجاد خط ریلی از خواف در جنوب شرق این استان تا روستای "روزنک" در حوالی هرات داخل خاک افغانستان از سوی جمهوری اسلامی ایران تامین شده و عملیات اجرایی آن به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: ظرف کمتر از دو ماه آینده پروژه خط راه‌آهن تا روستای روزنک تکمیل و طی مراسمی با حضور مقامات دو کشور ایران و افغانستان بهره‌برداری می‌شود. 

رسولیان ادامه داد: یکی از دلایل اصلی تجمع کنونی کامیونها در دوغارون ظرفیت پایین این گذرگاه مرزی برای پذیرش حجم زیاد کامیونها است که همواره به عنوان مشکل اصلی در حوزه امور اقتصاد مرزی خراسان رضوی مطرح بوده است.

وی گفت: ایجاد خط ریل در مرز ایران و افغانستان و تبادل کالا از طریق راه‌آهن نه تنها هزینه‌های ترانزیت و صادرات کالا را برای ایران کاهش می‌دهد بلکه  دیگر شاهد تجمع و معطلی کامیونها در مرز دوغارون نخواهیم بود.

تاکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه به مباحث مطرح شده در دیگر نشست خود با اعضای "ستاد هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه" در ارتباط با روابط اقتصادی با افغانستان اشاره و بیان کرد: این نشست به سبب اهمیت سهم خراسان رضوی در انجام حجم عمده مبادلات تجاری ایران با افغانستان برپا شد. 

وی افزود: موارد مربوط به شتاب در بهره‌برداری راه‌آهن خواف - هرات، تسهیل حمل و نقل کالا و مسافر در مرزهای دو کشور و روابط مطلوب بین خراسان رضوی و هرات در این نشست مورد بررسی و تاکید قرار گرفت. 

رسولیان ادامه داد: اعضای ستاد اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین سفر استاندار خراسان رضوی به هرات یا سفر استاندار ولایت هرات را به مشهد مهم ارزیابی کردند تا از این طریق شرایط بهتری برای مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شده و بتوان موضوعات فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور را بهتر پیگیری و حمایت کرد. 

وی گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی و باقی کالاها از خراسان رضوی به افغانستان و همکاریهای بیشتر گمرکی بین دو کشور دیگر موضوع مورد بررسی در نشست اخیر با اعضای "ستاد هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه" بود. 

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: بر این اساس مقرر شد این موضوعات در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و افغانستان که در آینده نزدیک برگزار می‌شود مورد بررسی قرار گیرند. 

وی "توسعه روابط اقتصادی، کاهش هزینه‌های تبادل کالا در مرز دوغارون، ساماندهی مرز بین دو کشور به ویژه ایجاد امکان و تاسیسات مورد نیاز در گذرگاه دوغارون و همچنین توسعه همکاریهای مشترک دو کشور" را از دیگر مواردی برشمرد که در این نشست مورد تاکید قرار گرفتند. 

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.