زاهدان- درحالی‌که تصاویر منتشرشده از مدرسه‌های پایتخت کشور حکایت از رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس داشته و در هر نیمکت تنها یک دانش‌آموز نشسته است اما اینجا در مرکز سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان شرایط مانند داخل فیلم‌ها نیست!

«شبکه شاد» دانش آموزان سیستان و بلوچستان را شاد نمی‌کند

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: از دانش‌آموزی که با دمپایی به مدرسه آمده و همان روپوش و مقنعه سال گذشته را بر سرکرده است به‌خوبی می‌توان اوضاع اقتصادی خانواده‌اش را حدس زد و لذا این دانش آموزان را نمی‌توان مورد مواخذه قرارداد که چرا ماسک ندارد و یا ژل ضدعفونی با خود به همراه نیاورده است!

این سخنان یکی از معلمان مدارس حاشیه شهر زاهدان است که در توصیف اوضاع مدارس این شهر در زمان کرونا برایمان می‌گوید.

خانم میر در این رابطه به قدس می‌گوید: در این منطقه آموزشی دانش آموزان خانواده‌های بی‌بضاعتی دارند که حتی توان خرید کفش برای سال تحصیلی را نداشتند لذا در پاسخ به خانواده‌هایی که می‌گویند نباید مدارس بازگشایی می‌شد اظهار می‌کند: اگر مدرسه را تعطیل کنیم چگونه باید به آن‌ها آموزش دهیم؟

وی بیان می‌کند: شاید به نظر شما خریداری یک ماسک دوهزارتومانی به نظر ناقابل و بی‌ارزش بیاید اما بسیاری از خانواده‌های این دانش آموزان قدرت خرید این لوازم را ندارند.

وی ادامه می‌دهد: برخی از این بچه‌ها با روپوش خواهر خود به مدرسه آمده و دفاتر مشق سال گذشته را امسال هم  استفاده می‌کنند لذا آموزش مجازی آن‌هم از طریق گوشی موبایل برای این بچه‌ها بیشتر شبیه شوخی است.

وی عنوان می‌کند: اطلاع‌رسانی به  این دانش آموزان بسیار سخت است زیرا ۸۰ درصد خانواده‌ها گوشی هوشمند و یا اینترنت ندارند لذا اطلاع‌رسانی به آن‌ها با ایجاد گروه اجتماعی بی‌معنی است و تنها ارتباط ما باید حضوری باشد.

وی اظهار می‌کند: البته این ضعف مالی موجب نشده که از بهداشت بچه‌ها غافل شویم و لذا با کمک خیران نسبت به تهیه الکل و ماسک اقدام کردیم اما واقعیت این است که این وضعیت تداوم چندانی ندارد.

درس با اعمال شاقه

زینب یکی از همین دانش‌آموزانی که دریکی از مدارس حاشیه شهر واقع در بلوار رسالت مشغول به تحصیل است در پاسخ به ما که  سال گذشته باوجود تعطیلی مدارس چگونه آموزش‌ها را فراگرفته است می‌گوید: ما در یک حیاط که چهار خانواده در آن زندگی می‌کنند زندگی می‌کنیم لذا فقط دایی‌ام در این حیاط گوشی هوشمند دارد که آن‌هم صبح‌ها حاضر نبود آن را در اختیار ما بگذارد.

وی می‌گوید: دایی‌ام با وانت کار می‌کند و لذا نمی‌توانست صبح به خاطر فراگیری ما از شبکه شاد در خانه بماند.

وی با خواهشی کودکانه اظهار می کند: ما حاضریم که هرروز مدرسه بیاییم ولی درس‌ها اینترنتی نباشد چون چیزی از آن متوجه نمی‌شویم!

حاشیه های مدارس

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان که خود نسبت به وضعیت شرایط دانش‌آموزان حاشیه شهرهای استان  نگران است می‌گوید: حاشیه شهرهای استان با تراکم بالای دانش‌آموز همراه بوده و کمبود امکانات بهداشتی نیز بر این نگرانی بیشتر دامن زده است.

حمیدرضا رخشانی می‌افزاید: اگرچه استفاده از ماسک در تمام مدارس استان ضروری است و دانش‌آموزان قبل از ورود به مدارس مورد تب سنجی قرار می‌گیرند اما اغلب خانواده‌ها در این مناطق حتی توان مالی برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی را ندارند چه برسد به تهیه گوشی‌های هوشمند و بهره‌گیری از سامانه شاد!

به دلیل مشکلاتی همچون نبود زیرساخت‌های اینترنت، نداشتن موبایل هوشمند و تبلت و همچنین کم آگاهی و ناآشنایی والدین و دانش‌آموزان باکار در محیط مجازی امکان استفاده از ظرفیت سامانه شاد در میان تمامی خانواده‌های سیستان و بلوچستانی وجود ندارد

وی عنوان می‌کند: البته ما نسبت به تهیه و توزیع ماسک اقدام کردیم و نهادهای بسیاری ازجمله ستاد اجرایی امام(ره)، بسیج و  سپاه برای تأمین نیاز بچه‌ها پای‌کار آمدند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین نگرانی ما در خصوص مدارس مناطق حاشیه‌نشین است یادآور می‌شود: حدود ۷۱ درصد دانش‌آموزان استان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند لذا باوجودآنکه بستر اینترنت در این مناطق وجود ندارد و امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین فراهم نیست اما با توجه به تراکم پایین دانش‌آموزان در این مناطق نگرانی برای برگزاری کلاس‌های حضوری نداریم.

شبکه شاد به تنهایی جواب نمی دهد

وی عنوان می‌کند: در مدارس شهری هم که دسترسی دانش‌آموزان به تبلت و اینترنت فراهم است و خانواده‌ها هم همکاری بیشتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مدارس دارند و تا حدودی نگرانی‌های ما را در این زمینه رفع کرده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که امکان استفاده از ظرفیت سامانه شاد در میان همه خانواده‌ها وجود ندارد بیان می‌کند: در حال حاضر از مجموع حدود ۷۰۰هزار دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی تاکنون تنها ۳۰۰هزار نفر در این سامانه نام‌نویسی کرده‌ و بقیه به دلیل مشکلاتی همچون نبود زیرساخت‌های اینترنت، نداشتن موبایل هوشمند و تبلت و همچنین کم آگاهی و ناآشنایی والدین و دانش‌آموزان باکار در محیط مجازی نتوانسته‌اند در این سامانه آموزشی ثبت‌نام کنند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان عنوان می‌کند: می‌دانیم شرایط به‌گونه‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها امکان تهیه گوشی هوشمند را ندارند به همین دلیل برای این دانش‌آموزان درس‌نامه‌هایی تهیه‌کرده و از مدارس خواسته‌ایم این جزوات را در اختیار آنان قرار دهند تا آن‌ها در خانه تکالیف خود را انجام دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.