کارشناس بازار خودرو گفت: وجود مدیران دولتی نه تنها باعث تقویت اقتصاد نمی‌شود بلکه به دلیل صدور  آئین نامه‌های جدید صادر و اتلاف زمان برای حل مشکلات اقتصادی اتفاقاً به ضرر و زیان اقتصاد عمل می‌کنند. 

احتمالاً تا پایان سال خودروی زیر دویست میلیون در بازار نخواهیم داشت

فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص گرانی خودرو در روزهای اخیر در پاسخ به این سوال که فقدان وزیر در وزارت صمت تا چه اندازه روی موضوع گرانی خودرو تأثیر گذار است به ما گفت : تجربه نشان می‌دهد روزهایی که هیأت دولت تعطیل می‌شود، اتفاقا رشد اقتصادی کشور آن یکی دو روز مثبت می‌شود! 
یعنی وجود مدیران دولتی نه تنها باعث تقویت اقتصاد نمی‌شود، بلکه به دلیل صدور  آئین نامه‌های جدید صادر و اتلاف زمان برای حل مشکلات اقتصادی اتفاقاً به ضرر و زیان اقتصاد عمل می‌کنند. 

وی در این زمینه خاطر نشان کرد : متاسفانه اقتصاد ما از یک برنامه واحد برای رشد تولید و کاهش قیمت ها پیروی نمی‌کند. مسوولین مسائل و مشکلات اقتصادی را بنا به سلایق خودش در دستور کار قرار می‌دهند لذا چون مبنای وزارت خانه‌ها سلایق فردی وزیر و معاونانش است و متاسفانه یک منطق و رویه فکری واحدی وجود ندارد که بگوئیم بر اساس منطق فکری توسعه‌ای و کمک به حل مشکلات کشور در حال  جلو رفتن است وزرا تاکنون تأثیر خاصی در روند تولید و توسعه و کاهش چالش های بازار نداشتند.

زاوه در این خصوص با اشاره به مثالی گفت : کما اینکه دیدیم مثلا آقای نعمت زاده در زمان وزارت خود  هرکاری دلش خواست و هر اقدامی در عرصه صنعت کشور انجام داد و هیچ اتفاقی هم به نفع صنعت و مثلاً خودرو سازی رقم نخورد. به همین جهت بنده بر این باورم  نبودن وزیر در وزارت صمت در شرایط فعلی اقتصاد بهتر از بودنش است چرا که اگر قرار باشد وزیر جدید مانند وزرای پیشین بخواهد آئین نامه‌ای از خودش در بیاورد و به اسم حمایت از بازار به بازار تحمیل کند بازار از جای دیگری می‌ترکد! 

کارشناس بازار خودرو گفت: ببینید واقعیت این است که صنعت کشور فقط خودروسازی نیست ما صنایع بزرگ تری مثل فولاد، آلومینیوم، مس و صنایع که ارزش بین‌المللی دارند مثل همین مس در کشور داریم که باید به بهترین شکل ممکن مدیریت شوند. تجارت ایران به جهان، واردات و صادرات کشور همه موضوعات مهمی است که باید به بهترین شکل ممکن مدیریت شود همچنین بحث معدن است که ارز آوری بالایی برای کشور به دنبال دارد بسیار مقوله مهمی است. 

در همین زمینه بخوانید:

1-دنده هوایی خودرو

2-دست تعزیرات برای برخورد با گرانفروشی خودرو بسته است

3-انفجار قیمت‌ها در بازار خودرو/ اعلام آخرین قیمت

4- عطش بازار خودرو در آینده فروکش می‌کند

کارشناس بازار خودرو در ادامه خاطر نشان کرد : من تصور می‌کنم اتفاقاً اگر کسی قرار است که به عنوان وزیر صمت بر این کرسی تکیه بزند باید مدیر کار بلدی باشد در بخش های این حوزه اعم از  صنعت خودرو یا  معدن متخصص باشد تا مانع آسیب رسانی به این بخش‌ها شود. قطعاً اگر  یک مدیر متخصص در حوزه معدن بر وزارتخانه صمت مدیریت کند و نهایتاً هم تمرکز دومش بر روی تجارت و اینکه روی صنایع خودرو باشد درست است. اما اگر  وزیری انتخاب کنیم که سمت خودرو باشد و فقط به نجات صنعت خودرو  فکر کند احتمالاً این مدیریت منجر به از بین رفتن سایر صنایع می‌شویم و نتیجه چنین چیزی زیان بیشتر است لذا وزیر بهتر است به همه جوانب وزارت صمت توجه داشته باشد. 

فربد زاوه در پایان پیش بینی خود را از قیمت خودرو اینگونه ارایه داد: قیمت‌ها هنوز فزاینده است. در واقع مبنای قیمت گذاری در شش ماهه اول سال تا این حد افزایش قیمت نبود اما با توجه به رشد پایه پولی به نظر می‌رسد که وضعیت وخیم‌تر قیمتی در بخش خودرو در آذر ماه در پیش داشته باشیم. بنحوی که احتمالا تا آخر سال جاری ماشین زیر دویست میلیون تومان در بازار نخواهیم داشت.  به هر حال تا اینجا به نظر می‌رسد که تا انتهای زمستان خودرویی زیر دویست میلیون تومان  نخواهیم داشت، و این مساله به معنای آن است که بازار به نقطه توقف خیلی نزدیک است و چون مردم هیچگونه درآمدی برای خرید خودرو ندارند و حجم معاملات آنقدر کاهش پیدا می کند که بازار متوقف می‌شود و کارخانجات احتمالاً دچار مشکلات اساسی خواهند شد

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.