معاون سیاسی فرماندار مشهد گفت: مکانی را با ۵۰ نفر ظرفیت آماده کرده‌ایم و فردا هماهنگی‌های را انجام داده و کارتن خواب ها و معتادان متجاهر در اسماعیل آباد مشهد را ساماندهی می‌کنیم.

آغاز ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر در اسماعیل آباد مشهد

به گزارش قدس آنلاین، احمد ریواده  بیان کرد: در ایام محرم گزارشات مردمی و مطالباتی در رابطه با متکدیان داشتیم و مسؤولیت ساماندهی متکدیان با مسوولان خراسان رضوی است و شهرستان در این حوزه به لحاظ تصمیم‌گیری مسؤولیتی ندارند.

وی با اشاره به اینکه مرکز خانه سبز در مشهد مخصوص مردان است، عنوان کرد: در حوزه بانوان مراکزی را که امکان ساماندهی متکدیان را دارد شناسایی کردیم و اکنون از محله اسماعیل‌آباد و مناطق جاده سیمان و حاشیه شهر که حضور زنان و کودکان در آن وجود دارد، بازدید می‌کنیم.

معاون سیاسی فرماندار مشهد با بیان اینکه فردا سه شنبه جلسه ساماندهی متکدیان شهرستان مشهد را با مدیریت فرماندار داریم، ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید جمع‌آوری متکدیان به هماهنگی‌های قضایی نیاز دارد که از این جهت فضا را آماده کردیم.

ریواده تشریح کرد: مکانی را با ۵۰ نفر ظرفیت آماده کرده‌ایم و فردا هماهنگی‌های را انجام داده و جمع‌آوری را در حوزه زنان و مردان از این هفته آغاز می‌کنیم و برای کودکان نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا یک ظرفیت ۳۰ نفره را به زودی آماده کنیم و متکدیان کودک سر چهاراه‌ها و کودکان کار را نیز جمع‌آوری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به پروتکل‌های کرونا این افراد پس از جمع‌آوری یک پیش‌قرنطینه را پشت سر می‌گذارند و این موارد در حال انجام و هماهنگی است، افزود: پس از جمع‌آوری زنان و مردان، جمع‌آوری کودکان را آغاز می‌کنیم.

معاون سیاسی فرماندار مشهد با تاکید بر اینکه شرایط نگهداری متکدیان در مراکز محدود است، اضافه کرد: افراد را جمع‌آوری و ساماندهی می‌کنیم و در جلسه فردا بررسی می‌کنیم که اگر پایه تکدی‌گری در زنان اعتیاد باشد، در قالب پروتکل‌های درمانی حداقل سه ماه نگهداری می‌شوند و بستگی به نظر مقام قضایی دارد.

ریواده با طرح این موضوع که افقی که برای زنان متکدی بی‌خانمان متجاهر داریم حداقل سه ماه است، بیان کرد: این زنان پس از دوره سه ماهه ساماندهی می‌شوند و در برنامه ششم توسعه، بند سه ماده ۸۰ قانون برنامه توسعه صراحتا اشاره شده که شهرداری مرکز استان با کمک سازمان بهزیستی، باید یک مرکز توانمندسازی جامع زنان راه‌اندازی کند.

وی عنوان کرد: بعداز فرآیند درمان اعتیاد در مراکز ماده ۱۶ و زمانی که می‌خواهند به جامعه بازگردند در مرکز جامع توانمندسازی از آنها حمایت می‌شود، در این مراکز ۶ ماه اقامت افراد تضمین شده و هزینه‌های درمان دارویی آنها پرداخت می‌شود و یک شغل برای‌شان ایجاد می‌شود.

معاون سیاسی فرماندار مشهد ضمن بیان این موضوع که برای اینکه وضعیت رهاسازی پس از ساماندهی را سامان دهیم قانون تکلیف را مشخص کرده است و آن مراکز جامع حمایت و توانمندسازی است، عنوان کرد: ما در حال حاضر چنین مرکزی در مشهد نداریم و اگر بخواهیم این چرخه معیوب تکرار نشود باید این مرکز را برابر با قانون ششم توسعه ایجاد کنیم تا افراد کسب و کاری بیاموزند و دوباره کارتن‌خواب نشوند.

ریواده نسبت به هدف جمع‌آوری معتادان متجاهر افزود: آنچه مورد نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مشهد است، هدف از جمع‌آوری این افراد، دور نگه‌داشتن آنها از چشم مردم نیست، چرا این افراد کرامت انسانی دارند، هدف ما از جمع‌آوری‌ها برگرداندن آنها به چرخه زندگی است.

وی با شرح اینکه ۵۰ نفر از معتادان متجاهر مرد در هفته گذشته در اسماعیل‌آباد جمع‌آوری شدند، ادامه داد: ایجاد مراکز به تکنولوژی و تشکیلات خاصی نیاز ندارد، با کمک دستگاه‌هایی مانند اداره کل فنی حرفه‌ای و دیگر دستگاه‌ها و تعیین وظایف‌شان قابل انجام است.

معاون سیاسی فرماندار مشهد تاکید کرد: هدف ما فقط تقلیل استفاده مواد مخدر پرخطر مانند شیشه به مصرف متادون و داروهای جایگزین نیست، چرا که فرد دوباره به جامعه بازمی‌گردد و رفتارهای پرخطر دارد، باید فرآیند جامعه‌پذیری و خانواده‌درمانی و کسب شغل ساماندهی شوند.

ریواده ادامه داد: اگر فرد در گذشته شغلی داشته و می‌تواند دوباره به آن شغل بازگردد، به وی کمک شود یا توسط اداره تعاون، رفاه و کاراجتماعی در کاریابی‌ها ساماندهی شود یا اگر شغلی ندارد آموزش‌های لازم داده شود.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی کل کشور آیین‌نامه مراکز جامع توانمندسازی را به استان‌ها ابلاغ کرده و شرح خدمات آن مشخص است که بر اساس آن، مرکز توانمندسازی را در مشهد راه‌اندازی کرده و بتوانیم همه افرادی که از فروردین‌ماه جمع‌آوری کردیم را وارد این مراکز کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.