کمتر از 3 ماه مانده تا انتخابات سراسری در آمریکا، پیش‌بینی نتیجه آن با توجه به شرایط ویژه امسال به دلیل بحران مرگبار کرونا در این کشور و اختلافات درباره نحوه برگزاری انتخابات، پیچیده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

نگاهی به جدیدترین وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا

قدس آنلاین؛  رای‌دهندگان آمریکایی سوم نوامبر درباره ادامه حضور «دونالد ترامپ» در قدرت یا به قدرت رسیدن نامزد دموکرات‌ها تصمیم‌گیری خواهند کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که از طرف حزب جمهوری‌خواه به عنوان نامزد رسمی این حزب معرفی شده، با «جو بایدن» نامزد رسمی حزب دموکرات که از دهه ۱۹۷۰ در عرصه سیاست حضور دارد، برای ادامه حضور در کاخ سفید رقابت خواهد کرد. 

در کمتر از سه ماه باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت‌های نظرسنجی فعالانه نظر رای‌دهندگان را برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات ثبت می‌کنند. از ابتدای سال میلادی جاری جو بایدن در اغلب نظرسنجی‌های ملی از دونالد ترامپ پیش بوده و در برخی نظرسنجی‌ها با اختلاف بیش از  ۱۰ درصد وی را پشت سر گذاشته است.

در انتخابات آمریکا کسب رای یک موضوع است و همانطور که نتایج انتخابات ۲۰۱۶ نشان داد محل کسب رای مسئله‌ای به مراتب مهمتر است. اغلب ایالات همیشه به یک حزب رای می‌دهند به این معنا که تنها در چندین ایالت انگشت‌شمار هر دو نامزد شانس پیروزی دارند. این‌ها ایالت‌هایی هستند که تعیین‌کننده نتیجه انتخابات هستند و به آن‌ها ایالت‌های محل رقابت می‌گویند. این در حالی است که در حال حاضر نظرسنجی‌های ایالت‌های محل رقابت هم به نفع بایدن است.

در سیستم مجمع گزینندگان (الکترال کالج) که در انتخابات آمریکا برای تعیین رئیس‌جمهور منتخب استفاده می‌شود، هر ایالت تعدادی رای بر اساس جمعیتش دارد. آرای مجمع گزینندگان در مجموع ۵۳۸ رای است که یک نامزد برای پیروزی باید ۲۷۰ رای را کسب کند. 

همه‌گیری کرونا در آمریکا که از ابتدای سال ۲۰۲۰ به سرخط اخبار این کشور تبدیل شده و عملکرد کاخ سفید در مقابله با این بیماری بر نتایج نظرسنجی‌ها تاثیر گذاشته است. از اواسط ماه مارس، حمایت دموکرات‌ها از ترامپ در این خصوص تقریباً به طور کامل از بین رفت و داده‌ها نشان می‌دهد تا ماه جولای، حتی حامیان ترامپ هم عملکرد او را زیر سوال بردند. به نظر می‌رسد با توجه به روند این بیماری در آمریکا و پیش‌بینی انجام شده از سوی متخصصان دانشگاه واشنگتن مبنی بر این که آمار کشته‌ها تا روز انتخابات به حدود ۲۶۰ هزار نفر خواهد رسید، این مسئله همچنان در مرکز توجه رای‌دهندگان باقی بماند.

گرچه به باور تحلیگران، ترامپ امید دارد که طرح دولت وی برای تولید واکسن بتواند باعث ایجاد شگفتی اکتبر شود و نتیجه انتخابات را به نفع وی تمام کند. این در حالی است که مشاور علمی اصلی این طرح گفته حاضر شدن واکسن برای توزیع قبل از سوم نوامبر «بسیار غیرمحتمل است اما غیر ممکن نیست».

در تمام نظرسنجی‌های ملی انجام شده از اواخر ماه مارچ (اواسط فروردین) بایدن از ترامپ پیش بوده و تنها در ۴ مورد نتیجه برعکس بوده و در ۳ مورد نتیجه مساوی کسب شده است. بیشترین اختلاف دو طرف با پیشتازی بایدن ۱۷ درصد ثبت شده، در حالی که در موارد معدودی که ترامپ پیش افتاده، میزان برتری وی از ۴ درصد تجاوز نکرده است. در نظرسنجی‌های انجام شده بین ۲۶ آگوست تا ۴ سپتامبر، به طور میانگین بایدن با اختلاف ۶.۹ پیش بوده است.

نتایج ۱۰ مورد از جدیدترین نظرسنجی‌های انجام شده

نظرسنجی «سی‌بی‌اس» و مؤسسه «یوگاو» در تاریخ دوم تا چهارم سپتامبر با شرکت ۲ هزار و ۴۳۳ رای‌دهنده احتمالی برگزار شد که در آن ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان از بایدن حمایت کردند و ۴۲ درصد به ترامپ رای دادند. به این ترتیب بایدن با اختلاف ۱۰ درصد، برتری خود را در مقابل ترامپ به ثبت رساند.

در نظرسنجی‌ای که به‌صورت مشترک توسط دانشگاه هاروارد و مؤسسه افکارسنجی «هَریس» در تاریخ ۳۱ آگوست تا دوم سپتامبر انجام شد، اختلاف بین دو نامزد ۵۳ به ۴۷ (۶ درصد) با پیشتازی بایدن بود.

قبل از آن بین ۳۰ آگوست تا اول سپتامبر نظرسنجی نشریه «اکونومیست» و موسسه یوگاو با شرکت هزار و ۲۰۷ رای‌دهنده ثبت‌نام شده و درصد حاشیه خطای ۳.۶ برگزار شد که نامزد دموکرات‌ها توانست رئیس‌جمهور آمریکا را با ۱۱ درصد اختلاف، ۵۱ به ۴۰ شکست دهد.

نظرسنجی کالج «امرسون» در تاریخ ۳۰ تا ۳۱ آگوست با مشارکت هزار و ۵۶۷ رای‌دهنده احتمالی و حاشیه خطای ۲.۴ درصد هم به نفع بایدن با اختلاف دو درصد (۴۹ به ۴۷) تمام شد.

در نظرسنجی «آی‌بی‌دی/ تی‌آی‌پی‌پی» که بین ۲۹ آگوست تا اول سپتامبر با شرکت هزار و ۳۳ رای‌دهنده ثبت نام شده برگزار شد هم نامزد دموکرات‌ها توانست رقیب جمهوری‌خواه خود را با ۸ درصد اختلاف ۴۹ به ۴۱ پشت سر بگذارد.

در نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌ان» هم این بایدن بود که نظر اکثریت ۹۹۷ رای‌دهنده ثبت‌نامی را با کسب ۵۱ درصد حمایت در مقابل ۴۳ درصد حمایت از ترامپ کسب کند تا با اختلاف ۸ درصد پیش بیفتد. این نظرسنجی بین ۲۸ آگوست تا اول سپتامبر با حاشیه خطای ۴.۰ درصد برگزار شد.

نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» هم بین ۲۸ آگوست تا اول سپتامبر با شرکت هزار و ۸۹ رای‌دهنده ثبت نام شده و با حاشیه خطای ۳.۴ درصد از پیشتازی بایدن با اختلاف ۷ درصد (۴۷ به ۴۰) حکایت داشت.

در نظرسنجی انجام شده از سوی وبگاه خبری «هیل» و موسسه «هریس ایکس»، دو هزار و ۸۳۴ رای‌دهنده ثبت‌ شده شرکت و ۴۶ درصد در مقابل ۴۰ درصد از بایدن حمایت کردند. این نظرسنجی بین ۲۹ تا ۳۱ آگوست با حشایه خطای ۱.۸ انجام شد.

در نظرسنجی دانشگاه آمریکایی «کوینیپیاک»، بایدن یکبار دیگر اختلاف دو رقمی را با ترامپ تجربه کرد و از وی پیش افتاد. در این نظرسنجی که بین ۲۸ آگوست تا ۳۱ همین ماه با شرکت هزار و ۸۱ رای‌دهنده احتمالی و حاشیه خطای ۳.۱ برگزار شد، حمایت از بایدن ۵۲ در مقابل ۴۲ درصد ترامپ بود.

در نظرسنجی «یواس‌ای تودی» و دانشگاه «سافولک» که بین ۲۸ تا ۳۱ آگوست با شرکت هزار رای‌دهنده ثبت شده و حاشیه خطای ۳.۱  برگزار شد هم بایدن با ۷ درصد اختلاف، ۵۰ در مقابل ۴۳، ترامپ را پشت سر گذاشت.

نتایج این نظرسنجی‌ها به چه معناست؟

گرچه نظرسنجی‌های ملی در آمریکا راهنمای خوبی برای نشان دادن میزان محبوبیت یک نامزد انتخاباتی در سراسر این کشور هستند، اما لزوماً روش خوبی برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات محسوب نمی‌شوند. نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا موید این مطلب است و با وجود این که «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها در مقابل ترامپ جلو بود، نتیجه را به او واگذار کرد و از ورود دوباره به کاخ سفید اینبار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بازبماند.

اما این مسئله نباید به این معنا برداشت شود که نظرسنجی‌ها الزاما قابل اعتماد نیستند؛ زیرا در سال ۲۰۱۶ کلینتون همسو با نتایج نظرسنجی‌ها، ۳ میلیون بیشتر از ترامپ رای آورد اما در آرای الکترال کالج شکست خورد. بر اساس یک گزارش بی‌بی‌سی، نظرسنجی‌های سال ۲۰۱۶ نواقصی داشتند مانند نمایندگی نکردن مناسب رای‌دهندگان بدون مدرک دانشگاهی، به این معنا که برتری ترامپ در برخی ایالت‌های محل رقابت تا اواخر رقابت و شاید تا پایان آن مشخص نشده بود؛ اما اکنون شرکت‌های نظرسنجی این نواقص را برطرف کرده‌اند.

با این حال با توجه به شرایط استثنایی امسال به دلیل همه‌گیری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد و نحوه رای دادن مردم که به محل اختلاف میان دو حزب تبدیل شده، باید به نتایج نظرسنجی‌ها با دیده تردید نگاه کرد بخصوص که زمان قابل توجهی هم تا روز انتخابات باقی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.