ارومیه- بنا بر گفته کارشناسان در ۳۰ سال گذشته گسترش زمین‌های کشاورزی و آبیاری آن به‌صورت غیرعلمی سبب خشک شدن دریاچه ارومیه شد.

آب دریاچه ارومیه کجا می‌رود؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: در استان آذربایجان غربی یک‌میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که ۴۰۰ هزار هکتار آن تحت کشت آبی و بقیه دیم است.

متأسفانه در سال‌های گذشته سطح آب دریاچه ارومیه پایین آمد و خشکیدگی آن علاوه بر ایجاد توفان‌های نمکی موجب مهاجرت بسیاری از ساکنان هم‌جوارش شد هر چند که بهار سال گذشته به لطف بارش‌های الهی جان تازه‌ای گرفت اما ضروری است تا برای تداوم این حیات کمی در مصرف آب و سیاست‌های گذشته تجدیدنظر و تأمل‌کنیم.

بنا بر گفته کارشناسان حوزه کشاورزی در حال حاضر حدود هفت میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم باید بین یک تا دو میلیارد مترمکعب باشد.

چغندرقند یکی از محصولات آب‌دوست است که کاشت آن در حوزه دریاچه ارومیه مشتری بسیاری دارد و البته بنا بر گفته کارشناسان محیط‌زیست آب این دریاچه را می‌بلعد.

هرچند چغندرقند به‌تنهایی کام دریاچه ارومیه را تلخ نکرده! بلکه چرخ صنعت چوب و مبل هم در آذربایجان غربی وهم شرقی زیر سایه صنوبرها می‌چرخد.

صنوبر هم درختی پرآب بر است از سوی دیگر زندگی هزاران نفر در این دو استان به صنوبر و چغندر و صنایع مرتبط با آن وابسته است و تاوان آن را دریاچه می‌دهد.

حال اگر به‌تمامی این مشکلات تعداد ٢٣ هزار و ٨٢٨ حلقه چاه غیرمجاز جدید الحفر در استان را که پس از سال ۱۳۸۵ حفرشده به این حجم برداشت‌ها اضافه کنیم دیگر چه انتظاری برای زنده ماندن دریاچه می توان داشت؟!

نسخه نجات ارومیه چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در پاسخ به همین ابهامات و مصرف بی‌رویه آب توسط کشاورزان سنتی اظهار می کند: این استان ۸۳۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۱۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۲۰ هزار هکتار باغات است که ۴۶ نوع محصول در این اراضی تولید می‌شود.

از مجموع اراضی کشاورزی استان ۲۶۵ هزار هکتار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین مستعد هستند که تاکنون ۶۶ هزار هکتار آن به شیوه‌های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده است

رسول جلیلی درباره محصولات کشاورزی تولیدی در آذربایجان غربی می‌گوید: آذربایجان غربی با تجهیز یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود به شیوه آبیاری نوین در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹،  استان پیشتاز کشور در این عرصه شد و تاکنون نیز یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه در سال جاری به این شیوه‌های نوآورانه تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع اراضی کشاورزی استان ۲۶۵ هزار هکتار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین مستعد هستند، اظهار داشت: ۶۶ هزار هکتار آن به شیوه‌های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده است.

جلیلی بیان می‌کند: درمجموع این اقدامات توانستیم بیش از ۵۵۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار می‌کند: این صرفه‌جویی به مقدار۲۳۰ میلیون مترمکعب آب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی  و ۳۲۸ میلیون مترمکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.

وی یادآور می‌شود: کشاورزان آذربایجان غربی در سال‌های اخیر اهتمام خاصی به آبیاری‌های مدرن داشتند که بهره‌گیری از این شیوه‌های نوین موجب افزایش تولید با استفاده بهینه از آب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.