این روزها در شرایط کرونایی با بازگشایی مدارس دغدغه‌ خاطر خانواده‌ها بیشتر شده و احتمال ابتلا فرزندانشان به کرونا و انتقال آن به خانه و خانواده آن‌ها را نگران‌تر کرده است.

توصیه‌های یک پزشک متخصص برای کودکان مدرسه

قدس آنلاین: این روزها در شرایط کرونایی با بازگشایی مدارس دغدغه‌ خاطر خانواده‌ها بیشتر شده و احتمال ابتلا فرزندانشان به کرونا و انتقال آن به خانه و خانواده آن‌ها را نگران‌تر کرده است.

همین دغدغه، دلهره و نگرانی موجب تشدید استرس و فراهم شدن زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کروناست.

ازاین رو گفت‌وگویی با خانم دکتر نصرت لطفی، استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص کودکان انجام دادیم تا والدین درباره مراقبت از فرزندانشان با توجه به شرایط کرونایی بیشتر بدانند.

آرامش بهترین راهکار مقابله با کرونا

دکتر لطفی با بیان اینکه در شرایط فعلی تمام دنیا درحال دست و پنجه نرم کردن با کرونا هستند و ما نیز مستثنا نیستیم، تأکید کرد: نگرانی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه بیشتر موجب استرس و اضطراب شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، بنابراین باید راهکار مناسبی برای حفظ سلامت جسمی و آرامش روانی خودمان پیدا کنیم تا بتوانیم با کرونا مقابله کنیم.

ازاین رو والدین بهتراست نگرانی را از خود دور کنند و آن را به کودکان معصومشان انتقال ندهند، بلکه به جای آن، آموزش‌های صحیح راه‌های مقابله با کرونا و هر بیماری دیگری را به فرزندان خود بیاموزند تا در مدرسه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراقب سلامت خود و همکلاسی‌هایشان باشند.

بنابراین توصیه می‌شود با تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان آن‌ها را در برابر کرونا و دیگر بیماری‌های فصلی مقاوم سازند و همراه با آن نکات بهداشتی را به فرزندانشان آموزش دهند.

اهمیت تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹

این استاد بیماری‌های کودکان باتوجه به اهمیت تغذیه در سلامت، به راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان اشاره و خاطرنشان کرد:

والدین به‌خصوص نسبت به مصرف صبحانه فرزند دانش‌آموزشان توجه بیشتری داشته باشند.

همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن دانش‌آموزان از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنند.

برای چاشت بین روز دانش‌آموزان از میوه‌های شسته شده مثل سیب، هویج و... و باتوجه به شرایط اقتصادی خانواده نان و پنیر و گردو، نان و ماست چکیده و مربا، نان و کره و عسل و... استفاده نمایند.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان از منابع ویتامین C حتماً استفاده کنند.

والدین همچنین باتوجه به اهمیت ویتامین D و تأثیر آن در تقویت سیستم ایمنی بدن زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات پاستوریزه، ماهی و... در برنامه غذایی کودک بگنجانند و او را در برابر بیماری‌های فصلی و کرونا مقاوم سازند.

آموزش صحیح ضرورت پیشگیری از کرونا

دکتر نصرت لطفی به ضرورت آموزش بهداشت به دانش‌آموزان تأکید و تصریح کرد: شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، لمس نکردن چشم و بینی و دهان با دست، زدن ماسک در تمام زمانی که در مدرسه، سرویس و... هستند، گرفتن جلو دهان و بینی با آرنج هنگام سرفه و عطسه، ردوبدل نکردن کیف، مداد، خودکار، پاک‌کن و... با همکلاسی‌ها، همراه داشتن بطری آب آشامیدنی در مدرسه و رعایت فاصله ۵/۱ متری با همکلاسی‌ها نکات مهمی است که باید والدین به فرزندان خود آموزش دهند تا در مدرسه مراقب سلامت خودشان و دانش‌آموزان دیگر باشند.

به‌علاوه به آن‌ها یاد بدهند که هنگام بازگشت از مدرسه همچنان در مسیر راه منزل و یا داخل سرویس تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند و هنگام ورود به منزل نیز لازم است کیف و وسایل خود را در جای مخصوص و جدا از دیگر وسایل قرار داده و سطوح آلوده توسط والدین ضدعفونی گردد.

مسئولان بهداشت مدارس هوشیار باشند

استاد بیماری‌های کودکان خطاب به مسئولان بهداشت مدارس گفت: نظارت بر بهداشت کلاس‌ها، محیط مدرسه، بوفه، سرویس‌های بهداشتی و... و ممانعت از ورود کودکان بیمار به مدرسه باید جدی گرفته شود، چون مدرسه خانه دوم کودکان است و باید از هر لحاظ امنیت و سلامت آن حفظ شود.

وی به والدین توصیه کرد: از فرستادن کودک با علائم سرماخوردگی و بیماری به مدرسه جداً خودداری کنند و به سلامت فرزندان خود و دانش‌آموزان اهمیت بیشتری بدهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.