فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) ضمن تاکید بر رصد کامل آسمان کشور با سامانه‌های بومی گفت: در قضیه شرور ریگی که کار اطلاعاتی وسیعی صورت گرفت، پدافند هوایی پازل اطلاعاتی کشور را تکمیل کرد.

تمرکز چشمان تیزبین پدافند ‌هوایی در «نقاط وارسی»

قدس آنلاین: امیر سرتیپ دوم ستاد سیدمحمد احمدیان‌پور در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی شب شرقی‌ در سیمای خراسان‌رضوی اظهار داشت: هفته پدافند هوائی را به همرزمان و مردم شریف خراسان رضوی تبریک عرض می‌کنم؛ مأموریت‌ پدافند هوایی حراست و دفاع از حریم هوایی کشور است، این ماموریت خطیر و با ارزش در ۴ مرحله انجام می‌شود. اولین مرحله کشف هرگونه شیء پرنده در آسمان کشور است که این مهم توسط رادارها، دیده‌بانان و... انجام می‌شود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) بیان کرد: گام بعدی مأموریت ما شناسایی است؛ بنابراین همکاران بنده به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی، همواره فضای کشور را رصد و پایش می‌کنند و پس از کشف، شناسایی اهداف پرنده را انجام می‌دهند.

امیر احمدیان‌پور گفت: در گام دوم ماموریت ما، که در حوزه امنیت نیز تعریف دارد، هواپیماهایی که از بیرون کشور وارد می‌شوند باید قبل از رسیدن به نقاط وارسی با رادارهای پدافند هواپیمایی تماس گرفته و پس از انطباق طرح پروازی و شناسایی، اجازه تردد بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که پلیس امور نظم و انضباط شهری را صورت می‌دهد پدافند هوایی نیز این کار را در هوا صورت می‌دهد؛ چنانچه تخلفی صورت بگیرد، پرواز متخلف رهگیری خواهد شد و این همان گام سوم ماموریت پدافند هوایی است.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) بیان کرد: رهگیری مراحل خاصی دارد؛ مصداق این رهگیری اینکه در قضیه شرور ریگی که کار اطلاعاتی وسیعی صورت گرفت، پدافند هوایی پازل اطلاعاتی کشور را تکمیل کرد.

امیر احمدیان‌پور عنوان کرد: رهگیری هواپیمای ایساف که در بندرعباس صورت گرفت، هواپیمای غیرمجاز شناسایی و در بندرعباس نشانده شد؛ گام آخر ما نیز اگر چنانچه لازم باشد، درگیری و انهدام است که با تجهیزات پدافندی در اختیار صورت خواهد گرفت.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم، بیان کرد: در آغاز جنگ تحمیلی نیروی هوائی رژیم بعث ۳۵۰ هواپیما داشت و در طول جنگ ۷۰۰ هوایپما را ساقط کردیم؛ یعنی دوبار نیروی هوایی رژیم بعث به‌طور کامل از بین رفته است.

امیر احمدیان‌پور گفت: تقریباً هر ۳۰ ساعت یکبار به جزیره خارک حمله شد و ۵۰ فروند هوایپما را در دوران جنگ تحمیلی در جزیره خارک ساقط کردیم و اجازه ندادیم اقتصاد جنگ و صادرات نفت ایران لحظه‌ای متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه در پنج عملیات موفق دفاع مقدس شاهد حضور پررنگ پدافند هوایی بودیم، گفت: در این عملیات‌ها ۲۶۳ فروند هواپیما و بالگرد رژیم بعث را سرنگون کردیم و عملیات والفجر ۸ گل سرسبد این عملیات‌های غرورآفرین بود که با خلاقیت نابغه پدافند هوایی شهید منصور ستاری، ۷۰ فروند هواپیمای رژیم بعث ساقط گردید.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) تاکید کرد: پدافند هوایی در پنج عملیات موفق دوران دفاع مقدس اقدامات تاثیرگذار و شاخصی صورت داد و شک نکنید اگر این اقدامات نبود نیروهای سطحی ما با مشکل مواجه می‌شدند؛ چتر امنیتی پدافند هوائی روی نیروهای سطحی دوران دفاع مقدس پهن و نقش پدافند هوایی بسیار تاثیرگذار بود.

وی خاطرنشان کرد: در مورد استقلال پدافند هوایی باید بگویم ماهیت جنگ‌ها فرق کرده است؛ در جنگ‌های اخیر دنیا، راهبرد دشمن به عملیات‌های تاثیرمحور تغییر کرده و باید به سمت پدافند هوایی مستقل می‌رفتیم؛ تدیبر مقام معظم رهبری این بود که پدافند هوایی باید مستقل شود.

فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال‌شرق امام رضا(ع) با اشاره به دستاوردهای استقلال پدافند هوایی گفت: اگر پدافند هوایی را به دو دوره تقسیم کنیم؛ تقریباً یک دهه است که پدافند هوایی مستقل شده و سامانه‌های راداری ما ۱۰۰ درصد افزایش یافته و در حوزه سامانه‌های جنگ الکترونیک و پهپادی جهش داشته‌ایم و اتفاق میمونی که رخ داده این است که قبلاً فقط در ارتفاع متوسط سامانه موشکی داشتیم اما امروزه باور ۳۷۳ را در ارتفاع بالا داریم و این‌ها بعد از استقلال رخ داده است و پدافند هوایی مجهز به سامانه‌های بومی شده که توسط دانشگاه‌ها، صنعت و پژوهشگران پدافند هوایی ساخته شده است و این دستاورد بزرگی بوده و در ۱۰ سال اخیر توان رزم پدافند هوایی به‌طور چشمگیری ارتقاء یافته است و این ارتقاء توان رزم ما را در مقابل هرگونه تهدیدی بیمه خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.